Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3596 ggr
anakin-60
0

Går jag ner för mycket?

Har startat med LCHF för 5 dagar sedan efter att just ha fastat i 5 dagar. Nu går jag ned ca 4 hg om dagen!? Både till glädje och lite unddran om det kan hålla.

Jag vägde 80 när jag startade med fastan och gick väl ned nästan 2 kg, nu rasar kilona. I morse var jag nere på 75,1:)) Jag är 173 lång, och äter ca 1500kcal/dag. Och fördelningen är strikt jag väger all mat och registrerar den i Min mat.net

chilisalsa
0

Om du är mätt och inte t.ex går runt och fryser så är det väl ok. Om du inte styrketränar skulle jag föreslå det. Vid snabb viktminskning när man inte har så många kilon att gå ner så finns annars risk att man tappar onödigt mycket muskler vilket är helt kontraproduktivt.

T.o.m. så lite som 11 minuter 3 gånger i veckan har stor betydelse relativt att inte styrketräna… http://traningslara.se/blogg/

Medarbeterare på Kost

anakin-60
0

Jag tränar med Wii Fit varannan dag ca 30 min, jag har nämligen spinal stenos och måste träna, så det känns inte som ett problem.

chilisalsa
0

Utmärkt… och det är ju heller inget som hindrar till att styrketräna, tvärt om. Skulle va kul att ha en själv Glad Vill du göra det lite tuffare skaffar du viktmanschetter för hand och fotleder. Typ sånna här http://www.rusta.se/hand_och_fotledsvikt_2x1kg_p75101233.html

Medarbeterare på Kost

Zepp
0

Jamen 1500 Kcal är väl rätt lite för dig.. e det säkert att du håller dig mätt på detta????

Hur mycket protein får du i dig per dag??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maia
0

#3 Wii Fits stepprogram fungerar bra med vikter i händerna, kan rapporteras.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

lizaohman
0

Funderar som Zepp. Det kan slå bakut ifall du inte får i dig tillräckligt. I början tappar man en del vatten och har man otur så kommer den tidigare nämnda kontraproduktiva muskelförlusten. Kan du inte visa oss några typiska dagar som du registrerar i minmat? Det är ingen ide att kolla BMI eller kaloriintag (i alla fall inte i första hand). Tvärtom är det vanligare att äkta viktnedgång (fettförlust) kännetecknas av ganska stort matintag i början.

anakin-60
0

Ok, här kommer lita data för de närmaste dagarna.

8 April:

Energi kcal: 1203,84 Energi kJ:5035,52 Proteiner: 54,67 Fiber:4,64 Kolhydrater: 22,25 Vatten:521,65 Alkohol: 0,00  Fetter: Fett: 99,73 Kolesterol:288,60 E-mättade: 26,91 Mättade:47,51 F-mättade: 16,04

9 april

Energi kcal: 1615,27 Energi kJ:6757,29 Proteiner: 101,90 Fiber:5,91 Kolhydrater: 20,69 Vatten:627,78 Alkohol: 0,00  Fetter: Fett: 125,03 Kolesterol:673,36 E-mättade: 35,40 Mättade:63,80 F-mättade: 14,28

10 april

Energi kcal: 1200,71 Energi kJ:5020,98 Proteiner: 71,39 Fiber:1,86 Kolhydrater: 7,76 Vatten:383,28 Alkohol: 0,00  Fetter: Fett: 98,92 Kolesterol:1069,80 E-mättade: 33,57 Mättade:43,71 F-mättade: 12,52

11 april

Energi kcal: 1493,77 Energi kJ:6235,80 Proteiner: 71,24 Fiber:4,80 Kolhydrater: 11,67 Vatten:376,28 Alkohol: 0,00  Fetter: Fett: 129,42 Kolesterol:680,28 E-mättade: 37,13 Mättade:44,35 F-mättade: 19,94

Jag är mätt hela tiden och länge, inget småsug.

dufva
0

Ja, bryt inte ner din muskelmassa.

1-2 gram protein per kilo kroppsvikt (målvikt) bör du sträva efter..

Muskulaturen är livsviktig för ett hållbart resultat.

Det är i dom cellerna fettet brinner Förvånad

Fasta är helt förkastligt. Det ger sifferresultat på vågen men bryter ner din kropp och ställer ner din förbränning än mer..

Ät dig mätt på kosten och ha tålamod så får du en lugn och sund resa mot en hälsosam vikt.

Det verkar ju onekligen fungera bra för dig Gladså du behöver inte stressa på.

Det här är ingen diet för några veckor utan en kost för livet.

lizaohman
0

Av de inrapporterade dagarna är det bara en dag som överstiger (med måtta) 1500 kcal. Även om kalorier inte spelar huvudrollen när det gäller viktnedgång, så gör ju svältkost det. Fastan de första fem dagarna har också slitit på din kropp. Du känner ju ifall du blir matt och orkeslös här framöver, då bör du öka på matintaget pronto.

kricko1
0

Tack för det tipset, Cilisalsa Glad

Sådana där viktmanchetter har jag funderat på att skaffa sedan jag läste om någon brottare (kan det varit Martin Lidberg månne) som varit skadad och under rehabiliteringen använt något åt det hållet vid stavgång.

Skulle tydligen ha extremt bra effekt på både kondition och kraft i armar och ben och som jag fattade det så upplevde han sig snudd på aldrig ha varit så vältränad som efter en tids intensivt bruk av de där viktmanchetterna.

Med Rustas prisnivå kan man ju dessutom kosta på sig att testa. Fast jag funderar på om inte ett kg är rätt så rejält tungt om man ska gå mellan en halv och en mil… undrar om det finns halvkilos om man inte är varken stor eller stark som kvinna??

Trevlig fortsättning på helgen! /Kricko.

.

chilisalsa
0

Jorå dom har halvkilos oxå

http://www.rusta.se/hand_och_fotledsvikt_2x0_5kg_p75101232.html

Kan tänka mig att stavgång med ettkilos på benen och halvkilos på handlederna tar rätt bra om man går stavgång aktivt. Att bara lyfta armarna rakt ut utan vikter blir rätt jobbigt efter några minuter Glad

Om jag vore du skulle jag börja med dom på armarna och när du är slut i armarna flytta dom till fötterna.

Medarbeterare på Kost

anakin-60
0

Tack föralla svar , ska försöka att äta lite mer även att jag känner mej mätt. I morgon åker jag och köper hand- och fotledsvikter på Rusta.

Zepp
0

Vi är bara lite oroliga för att du svälter dig.. men skam att säga så är det väldigt svårt att beräkna hur mycket energi som kroppen kan ta från fettväven.. det är ju det som avgör hur mycket du bör äta!!

För friska så är det nog som så att det är lättare att gå ner i vikt, då fettväven lättare släpper på energin, och hur är det egentligen.. det väl eftersträvansvärt att byta fettvikt mot muskelvikt.. tror jag de flesta anser iallafall!

Kanske inte så mycket lättare kropp för friska men en mer fit o fungerande kropp, gärna med lite kondition och uthållighet!

Finns mycket roliga saker man kan gör med en sådan kropp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kricko1
0

Cilisalsa - Fint som snus, då ska jag göra som TS och besöka Rusta i morgon (om de har öppet).

Du har helt rätt, två vikter räcker som start. Bra idé att börja med dem runt armarna och sedan flytta dem till benen när man inte orkar längre.

Jag är ganska säker på att jag inte skulle orka speciellt långt med enkilos runt både handleder och vrister Flört

VH/Kricko.