påverkad av allt påskande
jag tycker de elite föööör mycke av allt, åh nu e de påsk då ska man äta o äta gott ska de va, handlarna gör allt för att pracka på en lösviktgodis o skumharar, påskägg o allt möjligt dynga, dessa högtider är i grunden nåt religöst men handeln har lyckats väl till att förvandla den till en köp o ät helg. NÄÄÄ jag skiter i detta hysteri, vi kokar några ägg extra o målar dom.

Det är ju det bästa med påsken, för en gångs skull anses det ok att frossa i ägg! Annars vet ju "alla" att man inte får äta fler än 3 i veckan…
Möjligen ska jag gå i kyrkan på långfredagen och lyssna på Stabat Mater (Pergolesi), det är den vackraste musik jag vet och en gång om året får man chansen att höra den "live". Då kan man passa på att reflektera över påskens verkliga innebörd - vad man sen lägger i det är väl upp till var och en, man kan ju koppla död och uppståndelse till naturens växlingar, hur livet tenderar att fungera i allmänhet, eller till Guds närvaro på jorden om man är lagd åt det hållet.

Ja ägg ja, men jag menade dessa påskaägg som ska fyllas med godis o presenter.

Jag är inte religös men jag tycker bara att det går till sån överdrift i handeln, detta gäller alla högtider tycker jag, jul,påsk alla hjärtans dag….ja dom hittar en möjlighet i allt att kunna sälja på oss en massa skit.

#3 Visst gör de det, det är inkomsterna de lever av
.
Men det är väl fritt fram att handla det man själv vill? Visst blir man påverkad av reklam och vad som visas i affärer, men man väljer ändå själv. Jag har (som vanligt) inte köpt något godis, men fått ett litet påskägg med några mandlar och tre små godisbitar (choklad).
Påsktårtan (kladdkaka med lite socker i) och marsipankycklingar åt jag lite för mycket av, så nu är jag lite väl däst.
Men jag gillar högtider och traditioner, lite omväxling och anledning att träffa släkten.

Gör som så att du totalvägrar att ge godis till alla påskkärringar som dyker upp i dörren. Ge dom ett riktigt hönsägg istället !
Ställ dig gärna och sjung en påsksång också så har dom fått näring till både kropp och själ…. om dom fortfarande är kvar, gör raketen ! 
Medarbeterare på Kost

#6 Ha ha ha!! Vilket lysande förslag! Då kanske man slipper dom nästa år!
Dom som ringer på dörren ser inte ens ut som påskkärringar…. Dom kommer bara för att tigga godis… Och det funkar inte på mig.
Förresten har du något tips på påsksånger?? Gärna något som automatiskt låter falskt… 

Ha ha ha! För egen del så tycker jag att LCHF befriar mig från en massa. Jag slipper stressa med påskgodisinköp. Jag kan mer fritt planera maten - slipper traditionella "måsten". Vi har lagt mer tid på att vara ute i naturen än på att fixa med mat och fika den här påsken än någonsin tidigare. Skönt!
mina påskkärringar som kom var så gulliga och gav ett så fint påskbrev och jag gav dom med glädje riktigt godis som jag införskaffat till mina barn och till ev. besökande påskkäringar, det är INTE upp till mig att omvända andras barn.
Blir lite lessen när jag läser era hånfulla kommentarer… har ni helt tappat barnasinnet?
Det finns ett filosofiskt antagande som lyder:
Om fiskar hade ett språk skulle de inte ha något ord för vatten.
I analogi härmed skulle man kunna säga:
Om LCHF:are inte hade haft ett språk, utan varit tvungna att uppfinna ett, skulle de inte uppfinna något ord för påsk.
Själv har jag ätit ovanligt få ägg i dag, (bara sex) och så lite äggröra till andrafrukost på Ikea.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

# 9 Det är skillnad på "påskkäringar" och godistiggare! Kommer det barn som ser ut som påskkäringar och är trevliga och rara så är det klart dom får något. Det är tyvärr inte de som ringer på min dörr utan de är ofina barn som bara frågar om dom kan få godis - rakt upp och ner. Dom frågar inte ens snällt utan flinar fräckt. Den typen av uppförande tänker jag inte uppmuntra. Ni andra får göra som ni vill. Jag uppmuntrar artighet och vänlighet - inte fräckhet.

#11 Instämmer! "På min tid" klädde man ut sig och ritade fina (nåja) kort som man delade ut. Då blev alla tanter glada och bjöd på lite godis. Känns som det numera förväntas att tanter ska ge godis till barn på påsken utan motprestation.

Nu va jag ju lite ironisk såklart… 
Fina påskkärringar som ansträngt sig får något. Dock inget godis helt enkelt för att jag inte har något ! Sådana gulliga ungar finns tack och lov fortfarande, men visst sjutton är det många godistiggare numera. Och som Penny säger är det inte upp till mig att ge ungarna onyttigheter som dom kanske har stark restriktion på hemma. Man får lite den där känslan att det är ungar som när dom är bortbjudna vräker sig över bullfatet kanske pga att dom aldrig får en endaste bulle hemma…
Påsk är väl annars lugnare.
Annat är det med otyget Halloween…
godis eller vi fyller postlådan med sand !
Medarbeterare på Kost