Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 5041 ggr
Effie
0

Ekologiska ägg bevisligen godare

Läste GP idag och där hade man gjort blindtest på ägg. De två ekologiska fick bäst betyg. VD för Svenska Ägg är förvånad över att det går att känna skillnad. (jag är väl mest förvånad över att hon är förvånad…)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

nobban7
0

Hon kanske inte brukar äta ägg?

frodig
0

..och är det skillnad även på ekologiska och ekologiska!

De godaste ekologiska äggen har jag hittat hos Sjelins i Vattholma utanför Uppsala. "Värpta av golvgående höns som har möjlighet att vara ute, sprätta, sandbada, flyga m.m".

Däremot tycker jag inte om Coops ekologiska ägg, trots att jag försökt att äta dom vid många olika tillfällen.

Vet inte vad det beror på men jag tycker att dom är smaklösa och ger en "torr" känsla i munnen..

..naturligtvis är det min subjektiva uppfattning, så jag undrar om det är någon mer här som uppfattar skillnader mellan olika ekologiska ägg?

rifla
0

ja det är skillnad tycker jag. jag brukar köpa ägg av grannen här och hon har gått över till ekologisk och ger även jönorna lite linfrö. så gott…

men jag letar efter hönor som inte är uppfödda på spannmål utan på mask och animaler och gräs och gräs…

[Pennylane1]
0

går det verkligen att föda upp hönor utan spannmål här i landet? Hur får man tag på färskt gräs och maskar på vintern?

rifla
0

#4 ensilage hos grannen borde fungera.. masken har jag inte löst ordentligt ännu tyvärr..

Pasi
0

Mask är inte essentiellt för en höna.
Enligt en gammal bok om hönsfäuppfödning jag har, så ger pulvriserad nässla (och dyl) hönan allt den behöver….ger goda ägg och en hälsosam höna.
Det står också att det först är då man försöker föda upp dem på "korn" som de behöver massa tillskott, samtidigt som matåtgången ökar eftersom de inte kan tillgodose sina behov så bra.

konichiwa
0

Pasi, jag är väldigt intresserad, är på gång att skaffa höns, äntligen, efter många års velande.

Jag vill gärna veta vad den boken heter som du talar om! Kanske finns den på något antikvariat?

andreas0
0

#4, Vem har sagt något om att föda upp dom utan spannmål? Det är inte krav på det för att äggen ska vara ekologiska. Spannmål är inte nödvändigtvis något dåligt för alla djur, fåglar har oftast bättre anpassning till det än t.ex. däggdjur har, så det är inget fel med att ge lite spannmål till höns.

Men dom bör inte bara äta spannmål, utan även få gå ute och äta insekter, maskar, osv. annars blir det sämre näringsvärden (och smak, enligt testet) på äggen. Och ekologiska hönor har tillgång till sådant (I alla fall KRAV märkta).

[Pennylane1]
0

Andreas läs i inlägget #3 ovanför mitt

Sindri
0

Ny upplaga av den boken vi fick tillsammans med våra höns för 20 år sedan.

Tyvärr var vi tvunga att lämna dem vidare efter sommaren, men oj vad jag skulle vilja ha. Vi är dock borta för mycket för att det skulle funka.

Minorca
0

Ibörjan på 1990-talet var jag på ört-vandring med en ledare från ett Hälsohem. Det jag kommer i håg idag av denna vandring är hur hälsosamt nässlor är, Alla vitaminer från A till K skulle finnas i nässlan. Ledaren rekomenderade att plocka brännnässelfrö till "musli" och stuva färska blad. Det är inte bara bra för höns utan också människor.

andreas0
0

#11, Dom flesta naturliga livsmedel har alla eller nästan alla vitaminer och mineraler i några mängder. Det betyder inte att det är stora mängder.

Nässlor har ovanligt mycket av Vitamin B9 (Folat), Vitamin C, Vitamin K, Kalium och Kalcium. Vilket inte är dumt alls. Men resten av vitaminerna kan den inte skryta med att ha några större mängder av, även om den har hyffsade mängder av en eller två av dom andra. Vitamin B12 och Vitamin D har det inget alls av. Så att säga att det har alla vitaminerna är en överdrift. Det går inte att jämföra med t.ex. ägg som verkligen har allt man behöver.

Men det är inte fel att äta nässlor för det, speciellt med tanke på att LCHFare som inte äter inälvsmat ofta ligger lågt i Vitamin B9, dom som inte äter grönsaker kan ligga lågt i Vitamin C, och de flesta flesta LCHFare ligger under genomsnittet vad gäller kalium (vilket å andra sidan antagligen snarare beror på att dom flesta andra äter för mycket kalium, inte att vi äter för lite).

Pasi
0

#11 En av de nyttigaste grönsakerna!

#7 Jag ska se om jag hittar den…..inte säkert den följde med till norrland.