Medlem nr 400
Idag hälsar vi systerj särskilt välkommen som medlem nr 400!!!
Numer pensionär i Nynäshamn
tack! det är en ära. :)
Välkommen hit!!
välkommen från nr 200 Tänk att vi har blivit så många på så kort tid. innan jag började med den här maten gick jag faktiskt o funderade på det här med hur vi äter idag och mot förr i världen. vi äter sk nyttig mat och ändå blir vi sjukare och sjukare. Kan det vara så att vi får för mycket. att vi liksom blir "förgiftade" av maten vi äter?? Bara när jag var barn så fanns det inte så mycket grönsaker på bordet. det fanns mest vidsommar ochpå hösten. och allt var liksomsäsonsgsbetonat tex äpplen fanns mest på hösten. Är det någon mer som funderat så?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Det här med säsongsbetonat har jag funderat på. Bara man åker en del mil söderut så är det (åtminstone delvis) så fortfarande. Ta t.ex. sparrissäsongen som man kan hitta i både NL, Tyskland och Italien.
Det är ju sjukt att man t.ex. fiskar här uppe i norr, fraktar fisken till Kina för rensning och filéing, sen fraktar tillbaka den hit för försäljning. Nu var kanske inte fisk så säsongsbetonat, men jag hörde nyligen om detta vansinne.
Just det här att allt finns alltid - det är helt klart så att transport av livsmedel inte beskattas tillräckligt högt. Varför köpa utländska äpplen när vi har svenska? Och varför äta äpplen året om? Tänk så mycket godare de skulle vara om man bara åt dem om hösten?
Jag har också funderat på att äta lite säsongsbetonat. Alltså att lägga till lite olika sorters bär på sensommaren/hösten och svamp på hösten. Men bara sånt som jag plockar själv
Annars får det vara!
Nu har det gått en månad snart och vi är snart FEMHUNDRA medlemmar… inte många kvar..
Numer pensionär i Nynäshamn

Fantastiskt! Vilken succé det här forumet har blivit!
"still lost in space and time"