Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9927 ggr
enor
5

Finn Crisp

Blir alltid lite hungrig på eftermiddagarna, då brukar jag ta två finn crisp med smör och gurka på, är det bättre än frukt?

Jag har läst att man får äta Finn Crisp men så tittade jag på näringsinnehållet och såg att det innehöll 63 gr kolhydrater per 100 gr. då är ju dom inte alls bra? Jag förstår inget!

Jennix
0

Nej, jag måste nog säga att jag är en av dom som inte alls förstår varför det "brukar" ingå i LCHF. Tungan ute

Spannmål är det mycket kolhydrater i och enligt vissa är det dessutom inte art-riktig kost för oss människor.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ulf-S
0

Finncrisp innehåller mycket kolhydrater per 100 g, men hur mycket väger en skiva bröd…? Det blir bara några få kolhydrater.

Med det sagt anser jag personligen att spannmål är något man bör undvika, särskilt om man har problem med matsmältningen. Jag äter hellre frukt eller smågodis än bröd…

Obestämd

Zepp
0

En del brukar ta ett Finn Crisp med tjock med smör på.. ett Finncrisp är 7 Kolhydrater har jag för mig!

Det handlar nog mest om att ha något att lägga pålägget på vid kvällsteet!?

Jag har oxå gjort så förr i tiden men sen har jag glömt att jköpa nytt så nu får det bli PUMA i stället.. det går lika bra!

Puma = Pålägg Utan MackA

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LatMask
0

Ja, finncrisp är bättre än frukt, men ta bara ett crisp och ETT BERG av ost istället!

Det funkar för mig, men jag är inte så kh-känslig. Du måste prova dig fram till vad som passar för dig.

Jea59
0

Jag tillhör dom som brukar ta FinnCrisp ibland, med tjockt me smör, men jag får bara köpa ibland dom e så goda o beroendeframkallande för mig så vips så har jag tagit 5 istället för 2 då brukar magen protestera

enor
0
enor
0

Va brukar ni köpa för ost då? Vilket märke är bäst?

LatMask
0

Det finns massor av god hårdost, kolla fettprocenten bara! Så hög som möjligt!

Inkanyezi
0

Nåt att lägga pålägget på? För att det måste knastra?

Jag tar en skiva skinka, en skiva ost och en skiva smör, och så rullar jag ihop det och tuggar i mig. Om jag vill ha knaster, så brer jag smöret på en bit fläsksvål och lägger eventuellt övriga pålägg på, och så knastrar det.

Nä, inte behöver man finnkrisp eller hårt bröd för att det ska knastra, även om det funkar för oss som tål det någotsånär…

Kylskåpskallt smör kan hyvlas med osthyveln och funkar bra att rulla med ost och olika andra pålägg. Man kan helt enkelt skippa brödet.

nimh
0

1 skiva finn crisp är väl 4,5 kh tror jag, och en skiva flatbröd ännu mindre - 3 eller 3,5 kh(?)

nimh
0

Om man vill ha nåt som knastrar och inte vill äta finn crisp - vitkålsblad, kanske?

Ulf-S
0

Gurka är krispigt, funkar superbra med ost och en smörklick!

greensis
0

Gurkskivor varvade med hyvlat smör och chevre (fransk getost) är allt annat än dumt.

Jag tror att Finn Crispen dyker upp i rekommendationerna dels som påläggsunderlägg, dels som ett exempel på vad de allra mest tåliga kan tillåta dig.

Personligen fixar jag kh-mängden, men dels tål jag spannmål dåligt, dels är mackor så jämrans sällskapliga och den där enstaka jag tänkt mig blir omgående ett helt gäng.

Fabricati diem, pvnc!

Skepparkrans
0

Vad säger ni om Smörgåsrån? FinnCrisp och Flatbröd innehåller ju knappt några kolhydrater alls per skiva. Vill minnas att det är runt 4 för FinnCrisp och runt 3 för Flatbröd.

Men smörgåsrån ligger på bara 2.5 per skiva. Jag kan dock tänka mig att det är fråga om relativt snabba kolhydrater, så kanske Flatbröd är bättre ändå?

Eller vad säger ni?

JAUS
0

Jag köpte finncrisp för 2 månader sen att ha ifall jag skulle vilja ha en macka någon gång men jag har inte ätigt ett enda bröd hitills och jag tror inte jag kommer göra det heller. Glad

Icegirl
0

Finns också ett Wasabröd som heter Crispin' Light. Det innehåller 3,9kh/skiva och är lätt och gott tycker jag. Det finns två sorter - det gröna är det jag äter ibland. Det andra har fler kolisar.

Jag har hemma och tar ett ibland på kvällen med massor av smör och ost.

Ibland funkar ett sådant  som nödlunch också då med mängder av smör och pålägg. Mättar länge - men inte lika bra som det nödbröd jag brukar baka - men det knastrar inte - utan är mer som mjukt bröd.

Brödätande får dock inte bli en vana - men ibland när andra tar mackor och fikabröd - fungerar det bra för mig med ett halvt Crispin Light med mängder med pålägg.