Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 5097 ggr
nenna31
0

Vitkålsröra i stekpannan...

• Riven/strimlad vitkål så mycket man vill…
  • Stor klick smör
  • Vispgrädde
  • salt o grovmalen svartpeppar

Bryn/förväll vitkålen i smöret i en stekpanna, salta och peppra efter egen smak….

När vitkålen är nästan mjuk och fått lite färg häll på grädden och låt puttra ett tag tills vitkålen är så mjk som man vill ha det…

Detta åt jag till köttfärs, smakar säkert bra till det mesta….

Receptet finns säkert innan men hittade inte nåt liknande….Det var så gott så jag ville dela med mig….Glad

Smaklig måltid….nenna31

nenna31
0

Puffar lite…Flört

Lite nyfiken på en kommentar……

Jennix
0

Tack för tipset! Skrattande Det går så fort på forumet nuförtiden att man kan missa sånt här.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

sarag
0

Låter mycket gott nenna31!

Jea59
0

Det såg gott ut, ska handla idag så då ska jag köpa hem vitkål.

Tack för tipset!

ja det går verkligen fort på forumet nu så man missar massa saker

nenna31
0

Släpade hem en vitkål på 3 kg igår ……hu vad tungt….Gladmen desto lättare var priset 4,90kr/kg på lidl….så det räcker till många middagar…..

Aliki
0

Jag gör exakt samma!Tungan ute Ibland kan jag ta lite strimlad lök också.

Vad ni måste  prova är att smaksätta lite annorlunda beroende på tillbehör….

-Lite fransk senap

-Riven pepparrot…(mmm tänk tex. rökt lax)

-Wasabi

-Chilipeppar.

-Basislika…(..med köttfärssås)

Aliki
0

……Har jag en halv purjo kan den få åka med också.

Sedan brukar jag alltid ha fryst dill och persilja som jag strör över….mest för att det ska se "grönt" ut så att min fettskrämda kollega ska kunna äta med gott sammvete.Flört ( vi delar matlåor, var annandag!)

nenna31
0

Alika….Tänkte ta lök i igår men skippade det….får prova en annan gång….tror oxå att man ska prova olika smaksättningar…..

Jag blev förvånad att det var så gott……

Och magen är bara lite gasig…..trodde den skulle vara som ett smatterband…..Skrattande

Ta-Co
0

Det lät gott, måste jag verkligen prova. Vi ska käka ugnsgriljerad kyckling ikväll, kanske det passar till det.

#6 Bra tips! Ska nog testa med chili och lök i Glad

Aliki
0

….På den här fronten inte en enda prutt sedan jag började LCHF:a för 2 månader sedan oavsett mängden blomkål, vitkål eller annan pruttmatFlört

nenna31
0

Med andra ord kan vi även kalla lchf-kosten -"Den pruttfria kosten"…Skrattande

freire
0

Kanske ska vi börja kalla LCHF-kosten för LGHQ-kosten (Low Gas High Quality) Tungan ute

Maken och jag har lagt märket till samma sak - aldrig har det varit så tyst här hemma tidigare!

Dicken
0

Vitkål i stekpannan är ju bara SÅ gott!!!

Prova att blanda i nåt köttigt - hackade rester, tonfisk, skinka… Sen i med ett par matskedar het tacosås (ev lite tomatpuré åxå om du kan tillåta dig det). På slutet brukar jag knäcka i ett par ägg och röra utav bara f_n. Äggen liksom försvinner in i resten av maten. Mmmmmm!

Caena
0

låter så gott.. 
brukar annars bara steka vitkålen i massa smör, svartpeppar, salt och cayennepeppar.. gott gott gott..

nenna31
0

Det är sååå gott…..kebabkött i ör smaskens….

Det här är en rätt som går att variera i all oändlighet….och så himla bra bas att ha hemma …inte kostar det så mycket heller……vitkål är ju riktigt billigt och ett huvud räcker så länge……enda felet är väl antalet kolisar i vitkålen…..men den är ju mycket billigare….så då får man välja bort andra kolisar….

Kanon bra mat…!!!!

aussiemia
0

Och jag häller på en burk grädde som får koka in ordentligt osh sen massa parmesanost. DET är grejjer vill jag lova! Till köttfärssås är det givet.

En annan variant är grädde och mozzarellaost och krydda med muskotnöt så -VIPS- så har vi stuvade makaroner till köttbullarna! SÅÅÅ gott!

aswedishsmorgasbord.com

[Pennylane1]
0

har just en vitkålsstuvning som puttrar i stekpannan, tyckte det såg tunt ut så jag klickade i lite CF.

Billiga (tack glaslarmet Obestämd) kycklingklubbor i ugnen, snart klara…