Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2177 ggr
bambina
0

Känner mig omotiverad... =(

Är inne på tredje veckan nu och så vitt mina kunskaper sträcker sig så har jag inte "fuskat" en enda gång.

Min sambo började samma dag som jag och vi äter exakt samma kost. Han har gått ner 5-6 kg och jag har gått ner 1,5kg.

Vanligen när jag går på en lågkolhydratkost går jag alltid ner 2 kg de första 2-3 dagarna och sen rullar det på. Förstår inte vad jag gjort för fel.

Jag dricker mest vatten och nån gång lightsaft/läsk. Frukosten är i princip bara ägg med ost svamp och bacon samt råa grönsaker (tomater och gurka) och vaniljte med grädde.

Middagen är oftast grytor med kött el kyckling, grädde, svamp, lök och en sallad till med fetaost.

Som snacks äter jag nötter.

Bör jag ändra på något för att få igång viktminskningen eller har ni några andra tips till mig? Trist att stå still =(

juzze
0

Prova att ta bort nötterna och minska på mejeriprodukterna! :)

nobban7
0

Hej! Beror på hur mycket läsk/saft och nötter du stoppar i dig men det är vad jag skulle minska på till att börja med. Sen ska du nog ge det några veckor till innan du börjar skära bort alltför mycket eller, ännu värre, ge upp.

nyborjare08
0

Tredje veckan brukar många säga känns tyngst. Så håll ut Flört 

Du skriver "vanligen när jag går på en lågkolhydratkost…" betyder det att du har jojobantat en del del på sistone? Ju mer man har gjort det desto större motvilja verkar kroppen ha mot att släppa på kilona. Förresten så är 1,5 kg på tre veckor ju jättebra! Det är ju 0,5 kg per vecka! Fortsätter du så har du gått ner 10 kg på fyra månader! Glad

Har du mätt dig? Det kan vara så att centimetrar har försvunnit utan att det märks på vågen.

Och du, jämför dig inte med sambon, karlar verkar ha en orättvis fördel i viktnedgång, oavsett metod! Tyst Fuskigt men sant! Har att göra med att de inte tampas med lika mycket hormoneländen som vi kvinnor.

bambina
0

Tack för svaren! Jag ska helt klart hålla ut, ville bara veta om jag gjorde något direkt fel för då vill jag ju inte fortsätta med det såklart.

Nybörjare08:

Jag har gått av och på lågkolhydratkost i ett par år nu som mest gick jag ner 20 kg. Tänkte inte ens på att det blir så mycket på 4 månader (blir nog 8kg inte 10kg som du skrev men det är mycket ändå)…Glad

Ökar viktminskningen om man dricker mer vatten? Det brukar ju alltid vara ett råd i dem flesta koster.

nobban7
0

Tror nog att "bantningskurerna" rekommenderar vatten för att man inte ska känna sig så hungrig. Men du ska naturligtvis dricka när du är törstig.

nyborjare08
0

Wow! 20 kg! Skrattande Det är ju kanon det! Grattis!!

Många säger ju att de sista överviktskilona sitter som hårdast. Ju mer man har att ta av desto fortare går det. Så det är nog mest bara tålamod som krävs tror jag. Om det fortfarande inte hänt nåt efter några veckor kan du ju testa fakir, tex.

Jag tror att man ska lyssna på kroppens signaler vad gäller törst. Fast man får nog vara lite observant i början av kostomläggningen eftersom LCHF-kosten generellt innehåller mindre vätska i sig. Men mer vatten än vad kroppen behöver tror jag inte är bra.

Zepp
0

Jag tror rådet om mera vatten är för man skall fylla magen.. fast den mättnaden vara kanske någon minut.. tanken är väl bra men…!Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mervi
0

Jag dricker när jag är törstig, det är väl det som naturligt. Att dricka för att bli mätt låter inte så kul.

Zepp
0

Fast ibland så har jag märkt att det inte alltid e så himla lätt o märka skillnad.. om man e törstig eller hungrig.. ofta om man vaknar mitt i natten e det gott med något att äta.. men det går ofta bra med en klunk vatten oxå!!

Luccy
0

Det där med vatten spökar ofta för mig, jag kan helt enkelt avstå istället för att följa kroppens rop…………….hur dum får man bli??? Jo som jag Cool så alltså tränar jag på att dricka lite mera för ca 1.5 liter dryck bör man ju dricka per dag.

Men annars Bambina är det bara att stå ut, det känns bättre efter 3 veckan o sambon han kanske kan få leva i alla fall. Men det är så orättvisst att dom går ner bara man säger "diet" typ.

Glad Påsk på dig vi har fria ägg i alla fall Skrattande

Agyr07
0

1,5 kg på tre veckor är jättebra, skinnet hänger med och du går ner i bra takt. Tänk på att de kan hända att du stannar upp ett tag men det är bara att hålla dig till kosten tills kroppen fattar att det är ok att bränna reserverna.

Zepp
0

Jag tror det är att hormoner som gör att män går ner lättare än kvinnor!

Kvinnor har en annan hormonprofil som gynnar en rundare kroppsform!

Luccy
0

Skrikandes Gynnar en rundare kroppsform, jag är less på den formen Skrattande

Zepp
0

Inte jag..Skrattande

Fast om den satt på mig så!Skrikandes