Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2531 ggr
enor
0

Köttfärsås

I morgon tänkte jag göra köttfärsås, men då undrar jag lite. Vad kan man ha i den och vad ska man ha till i stället för spagetti? Kan man ha i krossade tometer och om så fall vilket märke?

Har ni nått bra recept får ni gärna hjälpa mig, för jag är helt ny på denna kost.

enrajb
0

Hej!

Jag vet inte om märket spelar någon roll, men jag har framför mig en burk av märket "Russo", som innehåller 3,3 gram kolhydrater per 100 gram. Burken är på 400 gram, vilket totalt ger 13,2 gram kolhydrater för hela burken.

Själv använde jag häromdagen en sådan burk, vitlök, gul lök, champinjoner, kryddor, vatten och två dl vispgrädde.

Lök och grädde ger lite kolhydrater, men jag tror inte att det blir så mycket totalt. Dessutom antar jag att du inte äter all köttfärssås vid ett tillfälle. Själv åt jag den som en soppa(!), men varför inte en hederlig grönsallad på isbergs- eller ruccolasallad, gurka och färsk spenat till?

enrajb
0

Jag var visst lite otydlig, men du har nog listat ut att jag avsåg en burk med krossade tomaterGlad

enor
0

okey. tack så mycket för tipset. det ska jag pröva i morgonSkrattande.

kross
0

Du kan även ha lite cremefraiche i såsen. Vi brukar ha finskuren vitkål som spaghetti, det har vi nästan till alla såser eller grytor. Lycka till

Gracce
0

Hyvla strimlor av zuccini/squash med en potatisskalare och koka bara några minuter i lättsaltat och "smörat" vatten = bandpasta!Glad

Konstigabaralillajag
0

Jag gör vanlig köttfärs med ketchup och lite creme fraiche hemma och äter lite grönsaker och en klick creme fraiche till - gott.

[mejja]
0

jag brukar ha haricots verts till de flesta grytor, jag köper dem på burk. annars är det ju gott med en fräsch grönsallad o fetaost till.

Sugiyama
0

Jag gör vanlig köttfärssås men reder den inte med mjöl utan häller i vispgrädde istället. Sedan strimlar jag vitkål som jag stekter i smör och har som spagetti.

Icegirl
0

Jag brukar finstrimla squash och steka i smör tills de blir mjuka. Jättegott till det mesta men särskilt till köttfärssås.

Katarina

[slamslams]
0

När jag lagade köttfärssås senast åt jag blomkål till, det gick utmärkt.

Glorian
0

Bra förslag till mat idag, tror jag med ska ha köttfärssås lättlagat. med grönsaker till

enor
0

Tack för alla tips. Köttfärsen blev jätte god.

Walnewra
0

Mmmm…smörstekt strimlad vitkål e muuuuums!!!!

Hercusblomman
0

Hittade en burk krossade tomater som bara hade 2.4 gram kolhydrater

burken är den vanliga storleken så det är ju det * 4 då som gäller.

nobban7
0

Bryn köttfärs och hackad lök i ordentligt med smör, Lite tomatpuré eller avrunna burktomater. Krydda efter smak (Chili, oregano, kanel, kakao, spiskummin, salt o peppar brukar jag slänga i). Lite grädde eller CF som binder ihop. Behövs ingen pasta till det men om man går det bra med äggröra om man vill det.