Mina nybörjarfrågor
Ny månad, ny start!
Är gammal viktväktare. Har gått med fyra gånger och alla gånger har slutat med att jag vägt mer än innan jag började..
Har tjuvkikat här inne ett tag och börjar väl få kläm på en del även om det känns ovant att äta mycket fett. Så idag blir jag LCHF-are, men behöver lite svar, tips och råd.
Tänkte låta mina första dagar bestå av: avokado, ägg, bacon, ost, skinka, brie-ost, kött och fisk. Har jag tänkt rätt då? Men hur är det med grönsaker, vad bör man/bör man inte äta? Har jag förstått det rätt om frukt är helt uteslutet? Hur är det med nötter?
Har även förstått att det kan vara en god idé att skippa mjölk och grädde till en början åtminstone, är det korrekt?
Jag är lite orolig för att äta för mycket. Jag känner i princip aldrig mättnad utan kan äta huuuur mycket som helst. Men det kanske ger sig när kolhydraterna tas bort..
Sen är jag lite fundersam över hur jag ska göra med middag. Jobbar eftermiddag/kväll som personlig assistent och äter middag med brukaren. Jag betalar 20 kr för maten som består av tex 10 köttbullar och två potatisar.. Skippar jag då potatisen så blir det inte mycket mat för 20 kr och jag lär inte bli mätt. Så lättast måste ju vara att jag tar med eget, men vad i sånt fall? Jag vill inte behöva stå och laga egen mat vid deras spis utan ska i sånt fall vara kallrätt eller micromat.
Tack för ett väldigt informativrikt forum!

Hej!
Det låter som en bra början! Ta det bara lugnt med osten, för den kan ge en del insulinpåslag i för stor mängd. Ägg är något som är jättebra att äta mycket av i början, då det är näringstät och mycket mättande mat.
När det gäller grönsaker så funkar all sallad, broccoli, blomkål, rättika, groddar, tomat, gurka, zuccini och mycket mer. Överlag ovanjordsgrönsaker, men med vissa undantag. Du kan kolla i en kolhydratstabell för men specifik info om näringsinnehållet! (t.ex. http://www.fineli.fi/foodlist.php?lang=sv). Man ska dock hålla sig till en rimlig mängd av den gröna maten.
Frukt bör du utesluta, och nötter har en förmåga att öka hungern - i alla fall hos vissa. Så nötter ska man nog vara lite försiktig med.
Du kommer förmodligen att börja känna mättnad efter ett tag med LCHF, om du är tillräckligt strikt. Jag själv har fortfarande lite problem med det tidvis, men jag har gjort stora framsteg då jag ALLTID var hungrig innan, och ofta känner mig nöjd efter maten nu. Så ge inte upp!
Om jag vore du skulle jag ta med mat. Det är viktigt att bli mätt på lunchen, och det är risk att det finns en hel del "dolda" kolhydrater i mat som serveras ute. Det finns mycket tips och idéer på mat i detta forumet, kolla runt lite!
Och lycka till :D
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket

Hej hej! Här kommer lite av mina erfarenheter:)
Frukt är bäst att utesluta ifall det är viktminskningman siktar in sig på. Mjölk uteslöt jag ifrån början mend grädde använder jag kanske en dl per dag. Om man inte märker någon viktnedgång efter en period så kan man börja fundera på sånt. jag äter så mycket jag vill av feta ostar men är lite mer försiktig med nötter.
Av grönsaker är jag mest sallad, gurka, broccoli, och haricots verts, kanskr lite paprika ibland. Jag tycker det finns en hel del att välja på.
Till matlåda så tycker jag att skaldemans bantarbiffar är suveräna, brukar ha i lite vitlök, krossad tomat och de är goda kalla som varma. Väldigt enkelt:)
Hoppas det gav något i alla fall:)
Avokado, ägg, bacon, ost, skinka, brie-ost, kött och fisk är jättebra att börja med. Det mesta av det här funkar hur bra som helsta att ha med i matlåda också.
Grönsaker kan du äta, vissa grönsaker kan du äta mycket av (spenat, blomkål och några till) och andra får man begränsa eller hoppa över (morot, ärtor osv). Men man måste inte äta grönsaker om man inte vill. De är helt frivilliga.
Frukt innehåller mest bara socker så de går bort. Frukt är verkligen godis.
Nötter kan du äta en del av men de flesta innehåller en del kolhydrater och det kan vara svårt att begränsa mängden.
Mjölk innehåller mycket kolhydrater så det går bort men lite grädde kan du använda. En liten skvätt i kaffe/te (om du vill) eller gräddsås nån gång ibland är trevligt.

Lagar du inte mat hemma heller? Jag menar, så att du kan göra en matlåda med rester att ta med.

#4 Jo, jag brukar laga lunch. Men vet inte riktigt vad man lagar för LCHF-mat än.. Åt bacon och ägg till lunch nyss och det känns inte som någon vidare matlåda. Men jag kommer kanske in i det och grejar bra matlådor. Måste bara tänka på precis allting man har för avsikt att äta :)
Hur är det när man behöver köpa ett mellanmål på ica att äta i farten? Förut har det blivit någon drickyoghurt, vad ersätter jag det med?
#5 det som jag tycker är så bra är ju att det är helt vanlig mat! fast tillagat med smör och grädde istället för margarin och lagalätt…
Och man skippar "bukfyllan" och tar lite extra av den smarriga såsen istället, och kanske lite grönsaker för syns skull och för att det är gott.
Det finns massor av recepttrådar här till vänster att söka inspiration bland!
#5 Du kommer upptäcka att man inte behöver lika mycket mellanmål längre men utifall att kan du alltid köpa creme fraische eller fet yoghurt, ostbitar särkskilt Babybel är praktiska eller nåt annat kött och fett. Kom bara ihåg att ha en sked med dig i handväskan.
Matlåda är jätteenkelt om man har köttfärsbiffar. Då behöver man inte ens ha en låda, det räcker med en påse och så kan de ätas kalla så ingen uppvärmningsmöjlighet behövs…

Har du problem med mättnaden ska du framför allt se till att hålla upp fetthalten ordentligt
Ju mer fett du har i måltiden desto mindre tenderar själva portionen att bli.
Du kan alltså behöva komplettera proteinet med en god sås eller ett kryddsmör för att komma upp i rätt fettmängd.
Jag äter numera bara två stora mål och två pyttemål (~100-150 kcal/st) per dag. Hemligheten är helt klart att äta så mycket fett att det börjar se löjligt ut på tallriken. Och sedan lite till. :-)

Problemet är att få upp fetteländet på gaffeln…

Dag 1 avklarad!
Men jag funderar över hur ofta man ska äta? Vet inte om jag är ovan, men när jag äter så blir jag spyfärdig av allt fett och får inte i mig särskilt mycket. Och sen är jag hungrig om en timme eller två. Är det bäst att trycka i sig mer när man väl äter, eller att äta lite och ofta?
Dagen idag bestod av:
Frukost: 2 ägg, 1 avokado.
Lunch: Stekt ägg m bacon
Mellanmål: 1,5 dl creme fraiche, 1 avokado
Middag: 2 babybel ostar (kunde inte få i mig mer)
Kvällsmål (efter jobbet vid tio): 4 ostskivor och 2 skinkskivor.
Kommentarer till dagens mat? Måste ju lära mig :)
Det är olika. Vissa mår bäst av att äta lite men ofta medan andra (som jag) äter få större mål. Det viktiga är att äta när man är hungrig (även om det är efter en timme!) och att inte äta för lite.
En undring bara - lagar du inte mat? Något mål lagad mat per dag vore kanske trevligt?
Det finns massor av recepttrådar till vänster i marginalen. En stekt/grillad kött- eller fiskbit med en god creme fraichesås och blomkålsmos till kanske?
Generellt behöver du nog äta lite mer, både fett och protein. Men eftersom du bara är på dag 2 än så kommer det säkert att ordna sig! Om du har svårt att få i dig fett kan du testa att "gömma" det som t ex smör i blomkåls- eller broccolimos, gratänger med grädde och ost, grädde i kaffe/te, smör på osten, etc.
Lycka till!

#11 - det ser lite…ohyfsat ut, tycker jag…
De tycker redan att jag är lite knasig på jobbet…
Jag som oxå är gammal viktväktare tänke precis som du i början. Vad ska jag äta till mellanmål, vad kan jag ta med mig etc etc… Det visade sig vara lättare än vad jag trott
I början åt jag mest hela tiden (för att jag var så glad för att och allt jag fick äta) Det slutade automatiskt med efter 2 veckor. Nu äter jag max 3 gånger dag och det kan gå mååånga timmar mellan lunch och middag. Som vv klarade jag mig max 4 timmar sedan var det panik (lågt blodsocker). Nu klarar jag lätt 8! timmar. I början var det svårt att få upp fetthalten, men jag får det lättast i mig genom att göra en gryta och sedan skiva en stor skiva smör i en djup tallrik och sedan hälla på grytan. Smöret smälter då och det känns inte som om jag hivar i mig fett. Smaskigt gott är det. Att göra äggröra med mycket smör är oxå bra. Mina måltidsportioner har blivit drastiskt mindre sedan jag började (fettet har oxå blivit mer).
Jag tycker att du ska äta mycket så här i början och då oxå känna efter hur du mår. Äter du för mycket av denna fettrika mat blir du illamående så som jag ser det fixar portionsstorlekarna sig självt (efter ett tag).Detta sätt tror jag oxå fixar en "normal" relation till mat efter ett tag.
Lycka till!

Annat bra tips med gryta/soppa är att lägga i några oststavar som får smälta lätt. Mycket delikat. =)

Tack för alla era råd och tips!
Lägger in dagens mat också om ni vill kommentera det med? Har bara ätit tre gånger och känner mig verkligen mätt-mätt! Och faktiskt inte särskilt godissugen heller fast det står en påse med bara mina favoriter i köket. :)
Frukost: Ägg med majonnäs, några skivor ost och några skivor skinka
Lunch: Ugnstekt lax med gräddspad, avokado, broccoli med smör.
Middag: Ugnstekt lax (hade inget annat än rester från lunchen), avokado och babybel-ost.

#19 Jag mår hur bra som helst! Känner mig pigg, på bra humör och aldrig hungrig. Äter frukost, lunch och middag och blir inte hungrig däremellan. Mest positivt är att jag slipper gå på toan tre gånger om dagen för att göra nummer 2, vilket jag alltid gjort tidigare…
Igår var jag och min brukare på bio. Det var inga problem att skippa godiset och när vi åt middag ute så valde jag bara bort pommes frites och bad om extra bearnaise istället. Mycket godare till och med :D
Är dock lite orolig för min sambo som försöker äta som jag, men lägger till godis, pommes frites och bröd. Misstänker att det är en farlig kombination…

Äggfrukost kan ju varieras en hel del, kokt, stekt,omelett, äggröra finns säkert fler varianter sedan bacon, fläsk,eller något annat gott till. Ganska bra korvar hittar man på Lidel+ett finskt smör som är bättre och billigare en det svenska
Till lunch käkade jag: hokifilé kokt i smör med liite morötter - jag åt det som "soppa" då det var fantastisk gott med smör till denna kokta fisk. Jag kryddade med lite salt och vitpeppar - MUMS

Har kommit på ännu en fråga: C-vitaminer, hur får man i sig det? Eller behöver man inte det?
Finns i broccoli, paprika, vitkål, lever, rare-stekt kött, m.m.
En kraftigt överskattad vitamin jämfört de livsviktiga B-, E-, D- och A-vitaminerna. C behövs förvisso också, men inte på långa vägar som det hetsas. D-vitamin är t.ex. bättre mot förkylning än C-vitamin, har man på sistone kommit fram till.

Tackar!
Nu har jag kört kolhydratsfritt (nästintill iaf) i sex dagar. Har kommit fram till att jag äter mjölkprodukter tills dess att jag känner för att sluta. Älskar mjölk och vill ha kvar det goda ett tag till iallafall. Räcker med att ha blivit av med chips, godis, pizza, pommes frites osv :)
Hur illa är det med frukt? Spontanhandlade på Ica idag och grät nästan när jag gick förbi frukten och såg alla godsaker…
Dagens mat - kommentera gärna så jag vet om jag är på rätt spår :)
Frukost: Ägg med creme fraiche, marinerade vitlökar, ost- och skinkrullar med smör i mitten. 1 dl röd mjölk blandat med en skvätt grädde.
Lunch: Bacon och ägg
Middag: Smörstekta champinjoner med köttfärsbiff i grädde.
Din matmeny såg smaskens ut!
Vitlök har (om jag minns rätt) 16kolisar per 100 gram, så dem ska du inte äta för många av. Annars ser det fint ut!
Jag precis som du tyckte det var jobbigt med att bli av med frukten. Som gammal vv har jag ätit massor av frukt, men har nu kommit fram till att jag inte saknar de längre. Här är det mina hjärnspöken som har pockat. Jag har i hela mitt liv "vetat" att frukt är nyttigt och därför intalat mig själv att jag gillar det. Nu efter 7 veckor utan har jag insett att det enda som jag saknar är ett crunchy äpple. Detta har jag tänkt att jag ska unna mig vid ett bra tillfälle. Suget efter detta släpper dock lika fort som det kommer.

#26 Men på förpackningen står det 7,9 kolhydrater per 100g. Menar dom bara marinaden då och inte vitlöken?
Sicka lurisar i sånt fall!
#27 Det kan vara olika var man tittar… Å andra sidan äter du kanske inte flera kilon varje dag. 
Lite vitlök har nog ingen blivit fet på, och det finns nog tusen andra saker du kan fokusera på, om du är som jag och älskar vitlök alltså. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#28 Bra då knaprar jag vidare. De är ju grymt goda! Fast fasligt dyra…
Eller all mat blev plötsligt väldigt dyr. Fast har nog kommit fram till att vi ändå äter billigare nu än tidigare eftersom minst 5 måltider i veckan förut var snabbmat…
förpackningen är den som stämmer. Jag har för mig att 16 kolisar är för rå vitlök enligt minmat.se.

Nu har en vecka gått och imorse ställde jag mig på vågen - ner 4 kg! Hajar ju att det mesta är vatten, men jag känner mig finare och mår alldeles förträffligt! 
Har ännu en fråga. Jag har fått dille på mjölk med grädde och dricker två glas om dagen. Blandar ungefär 1,5 dl 3% mjölk med ca 1 dl grädde och dricker som mellanmål.
Läste nånstans att mjölkprodukter inte är bra, så hur illa är det att dricka så mycket varje dag?
Maten idag (kommentera gärna om ni har lust):
Frukost: Fyra rullar med ost/smör/skinka (hann inte laga nåt mer)
Mellanmål: En rejäl bit ost, två ägg
Lunch: Entrecote m massor av bearnaise, lite sallad
Middag: Kokt korv (hög kötthalt) med räksallad.
Och sen drack jag så klart mina två glas mjölk-grädde också :)
Är det förresten fel att äta sent på kvällen? Ibland blir det inte middag förrän vid åtta-nio för ingen av oss kommer på att vi är hungriga…
Hhmm, spontant känns det som mycket mat. Är du verkligen hungrig alla gånger som du äter?
#32 Vad menar du med mycket mat? Som jag läser är det två lagade mål, två mellanmålsliknande mål och mjölk-grädden, och för mig är det inte mycket. Själv äter jag tre lagade mål mat varje dag och visserligen inga mellanmål, men det funkar jättebra för mig.
Jag kan bara berätta hur jag själv funkar om jag dricker mjölk blandat med grädde. Jag kan inte göra det dagligen för då går jag inte ner i vikt. Men vissa kan ju dricka mjölk och ändå må bra och gå ner. Och visst är det gott! Så fortsätt du med det så länge som det funkar bra för dig. Om några månader kan du utvärdera kosten och se om du behöver ändra på något. Nu i början behöver du mest bara fokusera på att äta dig mätt på bra LCHF-mat. När på dygnet man äter spelar ingen roll.

#33 Precis vad jag ville höra :)
Tack! Nu ska jag steka ägg och bacon.
Glad påsk!
Hhmm, i mina ögon mätt så är det mycket mat. Jag äter inte så mycket. Kan det vara så att man inte går ner i vikt för att man äter för lite?? Jag är 175 lång och väger 85kg så det finns att ta av. Jag äter när jag är hungrig men inte annars.
Det kan för vissa bli så att man äter för lite och därför inte går ner. Kroppen ställer in sig på svält och håller hårt om reserverna. Så det kan vara bra att registrera sitt matintag på minmat.net i några dagar om man misstänker att det är så. Man bör nog ligga på minst 1700 kcal per dag eller mer i alla fall.