Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8724 ggr
savonit
0

Hur funkar LCHF?

Hej tänkte att nu vill jag veta hur allting funkar. Så därför skapar jag två identiska trådar, en på ett ställe där alla är för lchf. Och sedan på en annan sida som är mera för kalorier in/ut. Hoppas på att tillsammans kunna få mig att förstå varför det funkar, eller hur det funkar. Så hur och varför funkar LCHF?

DVS varför går folk ner i vikt av det?

http://www.halso.info/forum/viewtopic.php?pid=448827#p448827

mejram
0

Jag rekommenderar kostdoktorns blogg. Där finns bra info.

Leilin
0

Men oj vilket tonläge det var i den andra lchf-tråden på sajten du länkat till! Jag som trodde det var smör och grädde man blev aggressiv av…. ;)

savonit
0

Du menar denna: http://www.halso.info/forum/t-35281.html

Jo det är ganska vasst där.

Har hängt på den sidan till och från men aldrig orkat med att gå ner i vikt, trötnat fort.

Har nu testat lchf i 3 månader och det funkar för mig inte så bra för sambon och nu står jag stilla och har gjort det ett tag.

Funderar därför på varföd det inte funkar längre, och vill se om eller hur de båda forumen resonerar.

Har gått ner 7 kila har yterligare 8.

Funderar på att lita på kal in/ut principen och äta mindre men fortfarande LCHF.

Pasi
0

#2 Nä, det är spannmål som gör folk aggressiva, tvärtemot vad Paulun säger!

Insulin aktiverar LPL på fettcellerna vilket gör att fett tar sig in.
Det minskar även LPL på muskelcellerna vilket gör att fettet inte kan ta sig in där.

Glukos lagras in i fettcellerna…vilket blir skelett till fettet i fettcellerna så att det inte kan slipa ut (endast fri fettsyror tar sig obehindrat genom fettmembranen).

Sedan påverkar insulinet även andra enzym som används för att splitta fettet i fettcellerna så att det kan ta sig ut, liksom blodflödet i kärlen i de berörda områdena av kroppen osv osv.

Högt insulin ökar inlagring och (framförallt) spärrar förbränning!(just därför de med insulinresistens märker stora hälso-/viktförbättringar medans de som har normal insulinresistens inte känner så stor skillnad)

*Bara en kortfattad beskrivning av insulinets verkning*

Pasi
0

#3 När fett lagras in i samma takt som det tas ut så stannar man i vikt (egentligen behöver det inte vara så pga att muskelmassa kan gå upp samtidigt som fettlager minskar)…så det handkar om att utröna vad som påverkar denna balans.

Insulin, speciellt fasteinsulin och blodsocker är de främsta variablerna.
Insulinet behöver inte nödvändigtvis gå ner på kanonvärden med en gång bara för att man minskar kollisarna…det kan ta lite tid.
I övrigt så kan kortisol/stress påverka insulinresistens, insulin och blodsocker ganska kraftigt….vilket sätter sina spår på fettlager.
Ibland måste man ha tålamod, och kanske dra ner på den dagliga stressen.

savonit
0

Vad är det som gör att fettet lagras in i samma takt som det tas ut?

Vad kan man göra åt detta?

babo
0

Jag har också en fråga på detta med fett? Om nu insulinet "hjälper till" att lagra fett. Hur är det då när man äter låg kolhydrat och mycket fett. Hur gör DET fettet. Vet att det finns något som heter fettförbränning i-st-f sockerförbränning. Har man då fettförbränning - drar det ut fettet från cellerna lättare, eller hur går det till då. Förstår att det tar lång tid för kroppen att ställa om sig.

Pasi
0

#6 En balans har uppnåtts….det som bestämmer balansen primärt är fyllnadsgraden i fettcellerna och insulinnivåerna (anser i allafall jag).

#7 När man inte har höjt insulin lagras fettet in med hjälp av ASP (ett annat hormon) och eftersom det inte finns massa insulin om hämmar fettförbränningen så kan detta plockas ut för att ge kroppen energi mellan måltiderna.

niloss
0

TS fy tusan vilken otrevlig ton de va på den där sajten, huuuu tur man e lchfare

mikaelj
0

Socker och fett både lagras och förbränns hela tiden. Viktnedgång uppnår man av negativ total energibalans.

savonit
0

Så du Mikaelj menar på att det är Kalori in/ut som gör LCHF ens viktnedgång?

nyborjare08
0

Länkarna funkar inte för mig, varken den första eller den i #3. "Länken är bruten" får jag som meddelande…

mikaelj
0

Visst, det är givet.

Men till skillnad från vad de flesta andra som tror på kalorier tror har jag inga illusioner om att kalorier in och kalorier ut är oberoende variabler eller att vad du äter inte påverkar kalorier ut.

babo
0

Mikael, det stämmer inte på mig (i nuläget) kalori ut och kalori in. Kalorinivån har jag uppåt 3000 kalorier per dag. Tränar ej. Rör mig normalt. Går ned i vikt, dock sakta. Skaldeman säger, tror jag, att det är hormonellt…. vet själv väldigt lite om det….

savonit
0

ok trådarna ligger på halso.info forum och näringslära

nyborjare08
0

#15 Länken bruten, även för halso.info… Kan bara se en cachad kopia av sidan via google, och den försvinner efter en kort stund. Hmm… nåt vajsing på min dator? Obestämd Fast jag kan ju surfa runt här…? Mysko!

Wtn3
0

Nej, du måste bränna det du äter för att kunna gå ner i vikt, så långt har kaloriteoretikerna rätt, men när de sen säger att man inte kan påverka sin förbränning genom vad man äter är totalt felaktigt, äter man enligt den här kosten ökar ens förbränning, och det ganska dramatiskt, eftersom kolhydraterna höjer blodsockret och insulinet som drar ner på förbränningen.

nyborjare08
0

NU funkar det Glad Nåt tillfälligt fel gissar jag…

savonit
0

#17 tyckte ditt inlägg var bra, så jag la in den på det andra forumet fick detta svar

Så här svarar jag:

Ingen här har hävdat att kroppen inte reagerar olika beroende på vilken makronutrient vi äter. Men att du ökar förbränningen (BMR/BEE) genom att äta fett är ju bara löjligt. Kolhydrater har dessutom ett högre TEF än fett, så vad den där jeppen yrar om vet jag inte.

Jag misstänker att han menar att ju mer fett du äter, desto mer fett förbränner kroppen. Det är korrekt, men det är främst det dietära fettet vi äter som kroppen kommer att förbränna - inte kroppsfettet. Det är nämligen så här det ligger till:

* När man äter kolhydrater och fett minskar fettförbränningen eftersom kroppen använder glukos istället som bränsle och således kan mer av det dietära fettet lagras in i fettcellerna. Men, säg inte hurra över detta nu kära LCHFare, eftersom:
* Om man nollar kolhydratintaget och bara äter fett så kommer fettförbränningen att öka, men den kommer inte att öka i förhållande till grundförbrukningen (BMR) - dvs ingen magi kommer att hända med en boost för förbränningen i sig. Vad som då händer är att ett överskott av fett kommer likförbannat att lagras in i fettcellerna helt utan hormonet insulin, eftersom det finns ett ännu kraftfullare hormon vid namnet ASP som sköter detta helt utan insulin.

"

mikaelj
0

… och när insulinnivåerna hålls låga kommer fettet att komma ut ur fettcellerna obehindrat, till skillnad från när man äter kolhydrater.

Men i själva verket är det ointressant. Ihop med att hungerregleringen fungerar effektivare leder det till spontan reduktion av energiintaget ad libitum. Folk går kvalitativt ned i vikt, vilket är det viktigaste. Utfallet för LCHF är mycket bättre än SNR.  Det kommer de ha svårt att argumentera mot.