Sjukvården!
Jag är fruktansvärt besviken på våran sjukvård!
Igår var jag på Vårdcentralen & skulle ta prover dom ska tas på fastande mage altså inget äta efter kl 20 & inget dricka efter kl 24.. jag åkte till vårdcentralen kl 8 på morgonen fick gå in först kl 10..
jag satte mig ner i stolen och hon började ta proverna.. efter 4 "rör" blod så svimmade jag av jag minns ingenting efter det 4e röret!
Jag tycker att det är katastrof att man är tvingad till att fasta för att ta prover sen så när man kommer till mottagningen så måste man vänta så länge så att man svimmar i väntrummet! vilket en av tanterna gjorde som skulle ta prover.. hon föll helt plötsligt bara av stolen!
gamla människor fick stå och vänta för att väntrummet var fullt!
någon mer som upplevt samma sak?
Fast det är ju pga att vissa saker bara syns i blodet om du har fastat…? En del går att testa även om man har ätit men inte allt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Det är klart att man måste fasta innan vissa prover, men då kan de ju inte låta en vänta så länge, speciellt när de ska ta en massa blod.

#1 ja de vet jag!
men om man ska fasta så ska man inte måsta sitta och vänta i timmar för att få gå in! de är då absolut inte hälsosamt att ha vätske & näringsbrist på samma gång.
Nej, jag menade inte att det var OK att få vänta eller att gamla damer ska behöva stå i flera timmar. 
Det vara bara om just blodprovet i sig…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Du får dricka vatten.

#5 NEJ! inte enligt vårdcentralen här! på pappret jag fick i brevlådan stod det att jag inte fick dricka! och om man fick dricka vatten så skulle nog det stå att vatten är tillåtet!? eller?
Underligt. Vad för prover tog du?

Man kan ju undra hur de mådde som gick på kolhydratdrift…
Fabricati diem, pvnc!
Det kan ju faktiskt ha kommit in akuta fall som behövde få ta prover före bokade patienter. Eller?
Å visst får man väl dricka vatten? Ha inte hört något annat i alla fall. Kan ju vara så att vårdecentralen tycker det är så självklart så det skriver man inte ut. Inte vet jag men får väl kolla nästa gång jag skall ta fasteprover.
Jag har aldrig hört att man inte skulle få dricka vanligt kranvatten… Det påverkar ju inte blodet på något sätt.

Kontakta vårdcentralchefen vettja.
Så mycket blod går det inte i provrören att man på något sätt blir cirkulatoriskt påverkad. Om man svimmar beror det på något annat tex obehagskänsla eller rädsla. De flesta rör rymmer ca 4-5 ml när man ger blod tar de ca 500 ml och inte ens det påverkar så särskillt mycket.

Trist att du fick vänta så länge.
Det finns ju tyvärr begränsade resurser i vården och om det tex händer nåt akut så måste man prioritera det…

de va knappast akutfall för de är en liten vårdcentral & ambulanspersonalen satt då i ett rum bredvid sålänge jag va där iaf..
Och enligt min vårdcentral skulle mna inte dricka vatten & vad jag tagit för prover vet jag inte.. :D
morsan är själv utbildad sköterska och vad då hon visste så skulle man inte dricka någonting heller..
#12 obehagskänsla knappast.. jag ha vart med om värre saker och ja menar mycket värre saker och jag har aldrig i mitt liv ens varit nära att svimma.. jag har brutit underarmen så att en benpipa stuckit ut men jag svimmade aldrig. så ett litet nålstick går bra,..
men jag tror att de är en kombination genom hunger, vätskebrist & blodförlust.
Jag pratade med min tränare som jag har i tyngdlyftningsklubben. Han sa att man vid blodgivning & även om man skär sig så kan man svimma, men de blir inte av mängden blod man tappar utan för att det blir Blodtrycksfall..
Nej man får inte dricka vaten, inte om man ska gå efter det som står i brevet från vårdcentralen. Kan kännas besvärligt när labpersonalen ifrågarsätter.
TS…Du gjorde helt rätt.
Fastande betyder att man INTE får dricka eller äta någonting.Om du hade fått dricka vatten hade det stått att du fick dricka klara vätskor,vilket är t.ex buljong och te också.
http://www.winthers-skafferi.se/

Det tycks vara lokala bestämmelser. Vi tar årligen komplett blodstatus (alla tänkbara prov) via jobbet och ska inför dessa vara fastande. Man får då dricka vatten, men inget annat. Vatten bör inte kunna ha någon inverkan på några blodprov så vitt jag förstått.
I vilket fall som helst är sjukvården under all kritik idag.
Du får knappast vätskebrist av att vara utan vatten i 10 timmar;-)
På morgonen kommer ofta många och skall ta prover. Vissa patienter måste komma just då pga deras prover måste gå med labbilen (till sjukhuset för analys). Vissa prover kan inte vänta.
Visst är det obehagligt att inte få dricka men ofta kanske sover och absolut är utan mat och dryck i mer än 10 timmar?
Sen verkar det ju som att många väljer att gå dit på morgonen fast dom inte måste. Blir en liten möteplats spec för äldre.
Oftast får man ju ingen tid till lab. Utan dom får ta i turordning. Ivarjefall är det så på min vc. På en vc brukar inga prover vara så uraktua så nån måste gå före i kön. Men det kan skilja beroende på hur långt det är till akutsjukhus. Vissa vc måste göra mer saker än andra.

Nja jag vet då inte.. jag bara spekulerar, jag har tappat större mängder blod & tagit mer smärta än en nål! men jag har aldrig gjort det i samband med att jag inte fått varken äta eller dricka på flera timmar!
Så därför antog jag att de va därför jag svimmade! men endel får tydligen blodtrycksfall när man tar blod sådär första gången.. läste någonstans att det är mycket vanligt. och inte för att vara petig
men jag hade inte druckit vatten på 16 timmar, och inte ätit heller,
#17 ja absolut! sjukvården är/ håller på att bli en katastrof!
jag besöker inte läkare i onödan, nu ville jag se hur mina värden va för att göra en liten "forskning" om hur kosten förändrar allt i min kropp.
annars ska jag nog vara nära på död innan jag går till en läkare :D
Nja, jag vill inte påstå att sjukvården är under all kritik. Däremot finns det företrädare för sjukvården som är under all kritik (ex läkare, syrror) men de flesta jobbar och sliter och gör allt de kan för patienterna.
Andra synpunkter på att man som patient upplever sjukvården under all kritik är att det är fel personer som styr sjukvården! Se till att landstingen sysslar med sjukvård och absolut inget annat. Sätt personer som har erfarenhet av sjukvård till att ta de viktiga besluten.
Sen en mkt viktig punkt anser jag, som aldrig framkommer. MÅSTE man söka vård för allt? Folk idag ska ha PC så fort det gör lite ont i halsen. Man ställer sig på akuten och KRÄVER snabbt omhändertagande för nageltrång, när folk innanför dörrarna håller på att dö. Det är så lätt att säga att SJUKVÅRDEN är under all kritik, jag tar illa vid mig, som faktiskt sliter. Ta det på lite lägre nivå och kritisera enskild punkter, dra för guds skull inte hela sjukvården över en kam. Folk räddas till livet, blir botade från cancer och även dom med halsfluss får PC när det är motiverat. Så om många tog det lite piano och inte hetsade upp sig och krävde så tror jag många fler skulle uppfatta att sjukvården funkar, för dom som behöver.
Sen säger jag inte ett dugg om att det skall till mer pengar och mer personal, men också borde man gå ut och informera mer om VAD man ska söka för, ha mer tillgång till lättakutmottagningar mm. Stärka primärvården.
Nu snodde jag tråden…sorry.
Vissa har lättare att svimma än andra. När det är större saker kanske an inte svimmar så lätt för kroppens eget försvar går in och tar över, pumpar in adrenalin så bt håller sig. Men när det är banala saker som att ta ett blodprov så får man inget adrenalinpåslag och då svimmar man av när det blir lite obehagligt. Vissa dagar är man mer mottaglig än andra. Har man lågt BT från början så ligger man oftar på golvet. Själv får jag alltid lägga mig när det ska tas blodprov, oavsett om jag ätit eller inte. Och då är jag syrra själv och mkt mkt van att se blod och otäcka saker.

#20 Det har du så rätt i! jag tycker verkligen att de är förfärligt att folk åker till akuten för nageltrång och att man slagit sig på tummen med hammarn! men jag är inte så.. jag ville inte ens på akuten då jag brutit armen mitt ute i skogen då jag totalkvaddade crossen!
så nej jag är inte en av dom som åker in för småsaker! jag har upplevt vård från både akuta lägen och icke akuta lägen! och jag har fått intrycket att de inte alls fungerar bra!
men de är nog mycket dom som styr vården som skapar problemen! en bra sjukvård måste få kosta!
21# ja så kan de ju vara.. men jag överlevde ju iaf.. jag har ett perfekt Blodtryck enligt läkarna, men jag har hört att om man är ovan att man kan få blodtrycksfall då man tar blodprover.. och de gör att man blir snurrig och kanske svimmar..

Om du är i ketos och inte har någon allvarlig sjukdom så kan du fasta i 14 timmar utan problem så det var nog någon annan orsak till att du svimmade. Jag har provat flera gånger att fasta en vecka och blir inte ens hungrig. Det fungerar utmärkt bara jag får vatten och kaffe. Om du däremot tränat hårt innan och inte dricker vatten kan det vara risk att du får kramp.

#20>> Fast jag VILL påstå att sjukvården är usel. Att, som du föreslår, kritisera enskilda individer är precis vad jag INTE tänker göra, det är ju alla dessa enskilda individer som sliter och kämpar, trots dåliga avtal, som gör att det trots allt fungerar. Jag är kritisk mot de beslut som tas, de beslut som utarmar vården och gör den mer och mer till en klassfråga.
För att överhuvudtaget få ta en läkares tid i anspråk krävs att du har en jävla massa skinn på näsan och kan stå på dig - om du inte helt uppenbart är livshotande sjuk/skadad. Att personalen gör ett fantastisk jobb har inte med saken att göra, det är nedrustningen som är en katastrof. Psykvården (vilken?) ska vi inte ens gå in på!
Jag har själv bara positiva erfarenheter av de individer jag träffat inom vården, men de sliter som djur för att hinna med och tar på sig ansvaret för beslut som andra tagit. I många fall måste de prioritera bort patienter för att hinna med, och tyvärr, ibland med ödesdigra konsekvenser.
Och man har inte rätt att ställa några krav. Om jag har en tid bokad hos doktor och han är 2,5 timma sen - inte fanken kan jag begära ersättning för förlorad inkomst eller så. Jag kan gnälla, men inte förvänta mig någon respons. Skulle jag däremot missa mötet, eller komma sent kan du ge dig katten på att jag får betala för hela besöket ändå. Listig snubbe som kom på det - och vi bara accepterar det. *skakar på huvudet*
Tänker inte motargumentera, men tyvärr är det många som inte resonerar som du, jo att vården är usel, men folk som verkligen KRÄVER vård där och då fast det inte är nödvädnigt.
Det är begränsade reusurser och då får vi som jobbar försöka prioritera utefter dom, tyvärr.
MEN det finns också rötägg inom vården som verkligen gör livet surt för både patienter och kollegor, och många patienter klankar därför ner på sjukvården för att dom vid ett tillfälle fått ett dåligt beömtande, därför suger hela sjukvården.
#25 När vi säger sjukvården handlar det inte om enskilda personer som jobbar där. Det är hela systemet det är fel på. Det finns länder som är betydligt mindre "utvecklade" än Sverige som har en sjukvård som är betydligt mer effektiv, till en lägre kostnad både för samhället och den enskilde patienten.
Kanske problemet är ett annat.
"Bacillerna och tumörerna jublar under jourerna - för administratörerna är fler än doktorerna"
Sett på akuten Umeå lasarett 1976.

#26 - My point exactly!