LCHF och amning....
Jag skulle behöva gå ned några kilo och ammar, undrar om det är skadligt för barnet?? ammar bara nattetid.
Generellt är det väl inte så bra att gå ned i vikt när man ammar, eftersom det vanligtvis finns miljögifter lagrade i kroppsfettet som överförst till barnet. Men det är ju många som går ned i vikt när de ammar, och man brukar ju inte avråda från amning för det.
Mjölken blir (troligtvis) näringsrikare och kan ibland bli mer riklig när man äter LCHF. Det finns inga nackdelar med att amma och äta LCHF iaf.
Jag har gjort det i snart ett år nu, och har iaf inga problem med mjölken, finns massor. Sonen är nöjd.
Det där med miljögifter var jag också orolig för och frågade på Mvc, de tyckte inte det var så stor grej och uppmuntrade mig att fortsätta "leva sunt" för att gå ner i vikt;)
Tack för era svar, då sätter jag i gång med LCHF …..och hoppas på viktnedgång. ser att det finns en hel del tips.
Har i princip helammat i nio månader nu. Utan problem. Har inte varit fakirstrikt i och för sig, då det känns bättre att ta det lite långsamt.
Något jag börjat grunna på senaste veckorna är om man har en högre normalvikt när man ammar. LCHF är ju viktnormaliserande och som ammande kvinna släpper man kanske inte de där sista kilona fett, eftersom de behövs för bebisen. Så slutspurten får kanske vänta tills amningen är avslutad. Bara en teori…

Det är säkert inga problem, rent näringsmässigt eller så, som dom säger, men jag har läst nånstans att barnen inte gillar smaken om man går inte i ketos. Man utsöndrar väl mer "amoniaksmak" då. Så om bäbisen plötsligt inte vill ha längre kan det kanske vara det det beror på. Om man ätit lchf länge blir det ju inte samma plötsliga omställning.
#6 Äter man ca 150g kolhydrater om dagen så hamnar man inte i ketos. Det är väl inte riktigt lågkolhydrat då men mer restriktivt iaf. Tror också att om man långsamt går neråt därifrån så slipper man överskott av ketoner, det är ju bara överskottet som utsöndras.