Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9320 ggr
toodiloo
0

KALVDANS; någon?

Är det bara jag som älskar kalvdans? Men var får jag tag på råmjölken? Verkar ju omöjligt nu för tiden!

Margareta
0

Kalvdans är nog det bästa jag vet i efterrättsväg - vi åt det för bara någon vecka sedan och jag bara älskar det.

Jag får råmjölk genom min son som arbetar i ladugård. Man måste nog ha känningar inom kobranschen för att få tag i råmjölk - men jag har sett "på nätet" att fler satsar på gårdsmejerier. Googla och sök där du bor är mitt tips.

Numer pensionär i Nynäshamn

toodiloo
0

men var bor du? häromkring verkar det inte finns nån, har googlat förut :(

Men det är ju så himla gott!

BenDover
0

Vet att min Mamma brukar göra kalvdans men hon gör den då på mjöljpulver.Blir nog inte lika fett…men den är god…

lizaohman
0

Kalvdans… oj, vad det väcker smaskiga barndomsminnen! I och för sig bor jag ju i jordbruksbygd (östergötland) och BORDE ju kunna lura till mig nån liter nånstans Obestämd

Margareta
0

Där jag bor finns inget gårdsmejeri vad jag vet - men jag får ju direkt av sonen som dagligen mjölkar 80 kor och förlöser en massa kalvar "hela tiden" - just nu är det högsäsong på kalvning.

Numer pensionär i Nynäshamn

LenaKa
0

Jag har turen att vara "bondmora" även om vi inte har kor längre… men häromdagen fick vi flera liter råmjölk av en kollega. Så nu har jag "guldet" i frysen och har ätit en del. Tyvärr så måste jag strö aningen socker och kanel på för att det ska vara riktigt gott.

Men det är så sällan att det gör ingetTungan ute

Men kolla någon kokbok, där finns säkert recept på "falsk" kalvdans… eller googla.

Lycka till.

toodiloo
0

men jag vill ha riktig! haha,, det borde ju finnas att köpa tycker jag, men tydligen inte

bazz
0

Nej, råmjölk kan du inte köpa i affären. Den är vare sig pastöriserad eller homogeniserad. Dessutom ofta en bristvara hos mjölkbönder. Kalvarna behöver nämligen råmjölk minst första dygnet för att få antikroppar från modern. Efter 3 dygn har tarmslemhinnan slutits helt och antikropparna kan inte passra över. Får kalven inte råmjölk av god kvalitet så brukar den inte bli långlivad…

Den vägen man får gå är att känna någon mjölkbonde eller någon som jobbar i mjölkladugård. Man brukar få några liter ffa under högsäsongen när många kalvar samtidigt.

[Helle-Mari]
3

Är kalvdans bra LCHF-mat? Har inte riktig kläm på vad som finns i råmjälken.

nyborjare08
0

Om du har vägarna förbi Åsby Kött och Vilthandel mellan Västerås och Köping så säljer de råmjölk. Vet inte om man kanske behöver beställa i förväg. http://www.asbykottovilt.se/

toodiloo
0

åh, tack! det ska jag komma ihåg, har väl inte vägarna förbi iofs men kan va värt att beställa några liter o åka o hämta så man har..

nyborjare08
0

För all del Glad Det är ju bra att man kan frysa mjölken. Jag köpte en färdig kalvdans på Falbygdens ost i Falköping när vi åkte förbi härom veckan. Den var riktigt god faktiskt!

missaz
0

ÅHHH så gott med kalvdans! Min mamma köper all mjölk från en bonde hon känner; jag kanske ska säga åt henne att fixa lite råmjölk så jag får kalvdans, det känns som det var 100 år sedan! (Undrar just hur det smakar utan socker på…?)

Karin20
0

Recept tack. Jag trodde det var massor av socker i kalvdans.

//Karin

nyborjare08
0

#14 Det var min kära mormor som gjorde kalvdans och jag lärde mig aldrig av henne Gråter men min mor har lärt sig så jag ska se till att spana in hur hon gör! Men jag tror att hon bara späder råmjölken (med mjölk?) till rätt konsistens (vad nu rätt konstistens är? Obestämd), pudrar över lite kanel och ställer in i ugnen och gräddar tills kalvdansen "stannar".

Mormor serverade med osötad vispad grädde och jordgubbssylt. På senare tid har jag ätit med jordgubbar och vispad grädde. Mumma! Tungan ute

[Pennylane1]
0

Enligt coop så är det bara 1-1,5 msk socker till 1 liter råmjölk så några mängder är det ju inte frågan om…

missaz
0

recept på kalvdans

Jag antar att det går att utesluta sockret om man vill. Nu var det länge sedan jag åt kalvdans, men jag kan inte komma ihåg att det smakade något sött, fast 1 msk socker på 1 liter mjölk lär väl inte ge så stor sötma heller, det är väl till för att balansera upp smakerna kanske.

ovkyhn
0

Jag får råmjölk av en bonde och gör kalvdans, min mamma lärde mig och hon hade socker i men de har ja aldrig bara kanel.