Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 7289 ggr
soda
0

Friterad scampi!

Idag hittade jag billig scampi (ingen koll på ursprung och etik kring dessa). Provade att fritera den i kokosfett och det blev supergott!

Frityrsmet av ett ägg, 1 dl skalade sesemfrön, en grön chli (ta ur kärnorna), en msk sojamjöl och salt. Mixade ihop med stavmixer. Smeten blev lite lös, man kanske kan prova med mer sesamfrö.

Doppa scampin i frityrsmeten och lägg fort ner i pannan med hett kokosfett. Fritera i ca 30 sek tills scampin blir ser krispig ut. Passade på att fritera lite persilja till. Gjorde en dipsås till med soja, vinäger, limejuice och stevia. Ingefära kan nog vara gott i dipsåsen, men jag hade ingen hemma.

magma
0

Tack för receptet, det låter gott!

Karin20
0

Kan man fritera utan frityrsmet?

//Karin

uzie
0

Såg ett recept nånstans på en äggula, sesamfrö, salt och chilipilver som frityrsmet. Har inte testat själv än men jag har också fått tag på scampi så jag skall ha det till middag imorgon tänkte jag.

jejjja
0

Detta måste jag prova någon dag. låter underbart

Skrutt
0

KAn man använda rapsolja?

evacarina
0

Spännande! Tack

soda
0
# 5 Vet inte om man kan använda rapsolja, men fördelen med kokosfett är det är mycket värmetåligt och därför lämpar sig för fritering. Funderar på vad mer man kan fritera….. Nån som har några tips?
Anninni
0

#7 räkor, alla sorters fisk. kyckling och fläskkött.

I princip kan man fritera allt som går att doppa i frityrsmet. camenbert tex

Själv älskar jag friterad spätta. Har inte gjort det med lchf anpassad smet men det borde gå bra.

soda
0

Friterad camembert! Den gamla klassikern måste jag bara prova! Fast då vill man ju ha hjortronsylt till….

Monky
0

Lite om etik och moral ang scampi.

"Scampi, tigerräkor, jätteräkor eller kungsräkor är olika namn på i stort sett samma sak. Det är tropiska räkarter som är större än de vi har i Europa. De har blivit allt populärare hos konsumenter i Europa, Japan och Nordamerika. Få konsumenter är dock medvetna om att det är svårt att hitta en matprodukt som förstör för så många fattiga människor och för så viktiga ekosystem.

För det mesta odlas räkan i bassänger som anläggs i tropiska delar av världen där det finns mangroveskog. Mangrove är lite förenklat en sorts träskskog som är ett av de mest produktiva ekosystemen i världen. Den är nödvändig för att mängder av fiskarter ska finnas till (ffa som lekkammare). Därmed är mangroveskogen också livsviktig för miljoner människor i fattigare delar av världen som är beroende av fiske. Mangroveskogen är också viktig för att skydda mot översvämningar, för många flyttfåglar och för många andra produkter lokalbefolkningen kan utnyttja den för. En stor del av världens befolkning bor i kustområden (i Sydostasien är det t.ex. 70 procent). Att ta deras mark för att anlägga bassänger att odla räkor i orsakar därför enorma umbäranden och mycket konflikter. Som om detta inte vore nog använder sig räkodlingsindustrin av mycket barnarbete (bl.a. för att skala räkorna). I Indien beräknas det t.ex. att runt 200.000 barn mellan 3-12 år jobbade i räkprocesseringsindustrin (de tjänar mellan 0,2-0,4 dollar per tolvtimmars nattpass)."

http://www.scampi.nu