Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 5435 ggr
lipotarian
0

Blodiga biffar...!

Att äta sitt kött blodigt bör anses som kontroversiellt - åtminstone här i Sverige. Men jag ska dela med mig om min tillagningsteknik iallafall!

Du behöver:

*Nötkött; med fördel nötrulle, inner/ytterlår eller fransyska om du vill ha något som är både bra och inte alldeles för dyrt.

*Smör.

*Gjutjärnspanna.

*Diverse kryddor. Jag gillar vitpeppar, kebab eller paprika.

1: Slå igång plattan på högsta temperaturen (om du nu inte har en alldeles för kraftfull spis…)

2: Lägg i en bit smör.

3: Skär ut dina biffar i ~60mm skivor, krydda efter önskemål.

5: Vänta tills smöret i pannan har börjat bli mer brunaktigt och håll ett vaksamt öga på spisen. När du ser första tecknet på rök från pannan så skrider du snabbt till verket! I med biffarna innan det börjar brinna!

6: De skall tillagas under fyrtio till åttio sekunder på vardera sida, beroende på hur du vill ha dem.

7: Lägg dina biffar på din tallrik.

8: På med en fet sås, smör, ost eller egentligen vadsomhelst. Bara du får upp fetthalten till en respektabel nivå. Annars blir det för mycket protein!

Så ser min finmiddag ut. Sen mår man som en gud de närmsta tio timmarna. ;)

Mittemperaturen ska förresten vara ljummen eller bara lite varm för att vara optimal, säger jag. Men givetvis är det upp till varje person som provar att hitta sin rätta nivå.

Jennix
0

Åhhh…  *dräggel* Kyss

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Sindri
0

Och föredrar man tjockare biffar så låter man köttet vila under tak, eller i folie ca 10-15 min. medan man gör klart såsen. Läste någonstans att ju blodigare kött, desto mer C-vitamin!

Per_W
0

Lipotarian!

Instämmer med dig om att blodigt är bäst. Men här i kungariket Sverige ska allt helst kokas eller stekas genom så att det blir träigt och smaklöst. Baserat på hygienhysteri från första halvan av 1900-talet då kötthanteringen var dålig.

Per Wikholm, författare

[Marja-Liisa]
0

Brukar också laga ungefär som Du, men brukar banka köttet lite med knutet näve eller i värsta fall med slät brödkavel, inte med ngn köttyxa.

Bra beskrivning, detta om hur man kan kolla att fettet har rätt temperatur var bra, annars förstör man bara rätten.

lipotarian
0

Per_W:

Träaktigt ja! Det var DÄRFÖR jag föredrog korvarna framför biffarna på grillfester under hela min uppväxt. Råkade man en för stor tugga fick man tugga på den i minuter och den enda smaken över huvud taget fanns på kryddan… Som försvann tillsammans med all vätska nästan på direkten. Någonsin tuggat på en bit papper?

Sen att C-vitaminet samt kreatinet försvinner ju mer man lagar säger också en del.

Och förresten, angående tillagningen: Om man vill veta hur blodig biffen är så ska man ABSOLUT inte kolla genom att skära i den, då försvinner vätska. Ta istället din stekspade och känn på konsistensen. Ju mjukare desto blodigare. :)

Sindri
0

Just det, stekspaden!

Lärde mig en rolig grej för några år sedan av en kompis. Om biffen känns som din kind när du petar på den så är den blodig, "rare", när den känns som din nästipp är den "medium rare", eller som fransmännen säger "à point".
Så lärde jag mig steka perfekt kött.

UBCL
0

På fråga från kyparen hur min kompis ville ha sin biff svarade han: "Visa den för solen."Skrattande

Lena123
0

#7 låter bra..vet inte hur många gånger man på restaurang påpekat att man vill ha blodigt kött och sen kommer de in med en svagt rosa köttbit…men då får de göra om processen med ny köttbit.

Någon som vet om B12 förstörs vid tillagning??

http://www.winthers-skafferi.se/

rifla
0

I tyskland lärde jag mig något otroligt gott. de hade något de kallade jägarbiff. De tog fläskfärs och blandade i många olika kryddor salt, peppar chili mm och hade detta rått på mackan..

var där förra helgen och åt färsen utan macka..gud vad gott det var, råbiff säger vi nog här..

greensis
0

#7 Jag har svarat "Det räcker att korna haft centralvärme"Oskyldig

#9 Rå köttfärs med mycket smör och svartpeppar på knäckebröd är ohemult gott. Nog det enda fall där jag fortfarande VILL ha bröd.

Fabricati diem, pvnc!

nobban7
0

I Paris blev vi tillfrågade av den buttre servitören om vi ville ha köttet genomstekt. När vi svarade "blodigt" sken han upp och blev genast mer service-mindedFörvånadSkrattande

storost
0

råbiff… jou…. det är väldigt gått. Åt det tidigare i Österrike.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Sindri
0

När jag var liten var det alltid trångt kring bunken när mamma gjorde köttbullar. Alla skulle smaka på smeten. Jag fick lära mig sedan att man aldrig fick äta rå köttfärs, och speciellt inte fläskfärs.

Hur är det egentligen? "Sosalsysen" som är överbeskyddande igen?

Karin20
0

Det är skillnad på nöt och gris. Nötkött är ok att äta rått (om man inte är gravid), medan gris och fågel bör tillagas mera för att få bort eventuella bakterier.

Sen är ju smaken lite olika, jag vill gärna ha en kryddad stekyta, men sen ska det vara nästan rått i mitten. Råbiff är jättegott, men den ska vara gjord av oxfilé i min smak.

//Karin

Melindrea
0

#7 Samma fråga ställde jag till en amerikansk kompis och fick svaret: Cut it off, wipe its' butt and put it on a plate.