Fördela kolhydraterna?
Jag har dragit ner på kolhydraterna drygt en vecka nu, märker att min mage blir otroligt mycket bättre av sån kost.
Jag äter fortfarande en del kolhydrater, det rör sig ungefär om en halv frukt per dag, en macka varannan/var tredje.
Jag äter inte såhär för att gå ner i vikt, men jag vill inte gå upp i vikt heller. Funderar på hur jag ska göra med de måltiderna när jag äter kolhydrater. Om jag t.ex. lägger en halv banan i yoghurten, (vilket leder till ökad fettinlagring?) borde jag minska på fettet i den måltiden då, eller blanda med grädde som jag brukar?
Eller om jag ska dricka juice, ska jag hälla i mig en halvliter på en gång och sen äta fettrikt de andra måltiderna, eller sprida ut o dricka juice vid 2-3 olika tillfällen?

Varför lägger du en halv banan i yoghurten över huvudtaget? Är den inte söt nog i sig genom att du har grädde i? Prova med kanel, kanske.
Juice - en halvliter vid ett tillfälle! Du menar alltså att dela upp halvliterna under dagen eller på en gång? Räkna på paketet hur mycket kh du får i dig. Och ihop med banan?
Teoretiskt *borde* blodsockerstegringen bli mindre brant om man äter en mindre kh flera gånger, alltså blir topp-sockret lägre - men sprider du ut samma totalintag får du förhöjt blodsocker under en längre tid. Ganska stabila värden, men fortfarande med en massa insulin och blockerad fettförbränning i kroppen.
Som att välja mellan pest och kolera i mina ögon.
Fabricati diem, pvnc!
du äter nog kolhydrater i annat än frukten och mackan… yoghurt har ju en del det med, äter du inga grönsaker ? Du borde kanske lägga in ett dagsintag i min mat och se hur du hamnar.
#2. För att jag tycker om bananer och magen funkar bra ändå.. 
Dricker jag 2 dl juice får jag i mig 9 g kolhydrater. Juice är iofs inget jag brukar dricka, men som exempel.
Jag tänker såhär, dricker jag en halvliter på en gång så borde blodsockret skjuta i höjden och sen sjunka ner ganska snabbt igen, och då kan jag äta mer fett sen vid de andra måltiderna när jag inte har frigjort massa insulin..
Märker själv att det låter som pest eller kolera, låter ju väldigt dumt att skapa bergochdalbana med flit liksom. Och då lär jag ju bli sugen på mer sött. :/ Men vi säger att om man ändå äter kolhydrater, är det bättre att klumpa ihop dom till en måltid där man äter mindre fett? Så att man inte har ökad fettinlagring hela dagen menar jag.
#3, oj ja nu lät det ju som att macka och frukt var det enda jag åt med kolhydrater. Menar förstås att det är några av de saker med relativt mycket kolhydrater som jag fortfarande äter.
Visst äter jag grönsaker också, nu tog jag bara min frukost som exempel och då kan det bli ost och smör, turkisk yoghurt med grädde, kokosflingor och ½ banan.
vad är det för juice som har så lite kolisar?
de jag har sett har runt 10 per dl (100gram)

Så länge insulinhalterna är förhöjda (för att kroppen behövt plocka ned ett blodsocker) kan kroppen inte plocka ut något ur fettcellerna. Så då används måltidsfettet i första hand, blir det över bryts det ned till bl a triglycerider (den otrevliga sortens kolesterolpartiklar) och mer glukos - som höjer blodsockret - som drar igång insulinet - som… Har du dessutom överätit protein (dvs mycket mer än vad kroppen har användning av) förstärker du den där negativa cykeln ytterligare.
Tillbaka till pest och kolera. Du sa att du minskat kolhydraterna en vecka. Fortsätt som nu tills du har lite mer flyt och vana så kan du börja finmickla när du blir varmare i kläderna.
Fabricati diem, pvnc!
#5 Nej nu vet jag inte hur jag räknade.. halvlitern snurrade till det i huvudet på mig.
Det står 9 per 100 g.. så 2 dl juice blir ju såklart 18!
#6, tack för jättebra förklaring. 
Du lyckades pricka in mitt problem bra där, jag är lite stressad och orolig för att det är ett helt nytt sätt för mig att äta, jag är rädd för att äta fel och tänker att det här kanske inte alls kommer gå bra för mig, så jag tänker hela tiden på om ska jag göra si eller så och jag blir alldeles snurrig i huvudet (kan ju uppenbarligen inte ens räkna ut 9+9..)
Men som sagt magen är bra så jag kan ju fortsätta såhär ett tag till, så kommer nog lite självsäkerhet på köpet.. hoppas jag..

#8 Jag tror det klokaste du kan göra just nu är att andas ut - andas in och simma lugnt ett tag.
Läs allt du kommer över här på sajten. Ställ frågor (försök samla dem i en tråd) så brukar någon van höra av sig rätt snabbt.
Njut av den goda maten och den lugna magen. Tids nog kan du finjustera.
PS: Men smörgås OCH banan OCH juice kan bli en oherrans massa kolhydrater ganska fort.
Om du inte får de hälsoeffekter du eftersträvar på den kh-nivå du ligger på nu, kan du ju - om ett tag! - gå in på minmat.net och lägga in vad du ätit under en dag för att få en uppfattning hur du ligger till.
Fabricati diem, pvnc!
Tack… pust. Ja, jag ska verkligen njuta av min snälla mage för såhär bra har den inte varit på läänge.
Smörgås, banan och juice äter jag aldrig på samma gång. Om jag ätit ½ banan tar jag ingen smörgås på kvällen.. och har jag inte ätit banan till frukost tar jag kanske en smörgås på kvällen.
Det har jag gjort 1 eller 2 gånger den här veckan, ska inte göra det oftare för jag vill inte att det blir en vana.
Juice dricker jag i princip aldrig, den jag har hemma nu köpte jag nån vecka innan jag upptäckte det här. Så när jag druckit den blir det nog inte mer juice. Brukade köpa det förut för att jag är så dålig på att dricka, glömmer bort det.. Och eftersom juice är godare än vatten (enligt mig) är det lättare att komma ihåg. Väldigt onödig anledning egentligen.
Ett tag hade jag alltid en kanna vatten med några citronskivor stående i kylen, får försöka börja med det igen. Och sätta komihåglappar överallt så jag inte glömmer.

#10 Sorry, jag såg framför mig fil+banan, macka och juice till frukost.
Låter som du tänkt på saken redan!
Men du har rätt, det är lätt att glömma vattnet. Själv är jag kaffetunna och "glömmer" att jag behöver dricka dessutom.
Fabricati diem, pvnc!

Se det som att du trappar ner på kolhydraterna, du behöver inte bryta tvärt! Du ska inte ha ångest för att du råkar ha druckit lite juice i veckan, har man det hemma kan det vara svårt att hälla ut det, se bara till att inte köpa ny sen! 
Själv fick jag en del omställningsbesvär när jag gick över till den här kosten så det kan vara vettigt att ta det i etapper.
Inte så konstigt, jag skrev någonstans där uppe att det var frukosten det gällde så jag råkade luras lite. 
Det är samma för mig, fast jag hinkar i mig te.. Kan gå en hel dag och så kommer jag på att jag inte druckit något alls förutom te. Hade ganska jobbig huvudvärk första dagarna, och då var jag ändå noga med att dricka mer.
Ja, får försöka tänka så istället. 
Vad fick du för besvär?
De jag har haft hittills är huvudvärk, yrsel om jag ställer mig upp snabbt, sendrag i benen och lite allmän svaghet eller hur man ska beskriva det. Lät hemskt nu men det har ändå varit helt ok. Betalar gärna det priset för att magen (och resten av kroppen) ska må bra.
Du kommer att klara detta finfint , märker jag, du har insikt om vad du ska göra!
Tack! Försöker läsa på så att det blir rätt.. men nervöst är det.. har trots allt levt på kolhydrater i 25 år 

#14 Jag hade samma besvär som du, plus en sjuhelsikes hjärtklappning! Men jag hade slutat med min ångestmedicin i samma veva så det kanske fanns ett samband. Kan fortfarande känna att hjärtat dunkar lite, men blodtrycket är bättre än på länge! Fick också mens två gånger på en månad fast jag annars är helt blödningsfri.
Det jag har kvar är vadkramperna som nu mest gått över till nån diffus muskelvärk i benen, känns lite underligt, men jag räknar med att det är övergående.
Och så har jag fått finnar på nya oväntade ställen, nämligen precis vid öronen! Gissar att det handlar om nån utrensning.
Så hormonerna verkar ha skakats till liv ganska rejält i mej! 
Åh finnar hoppas jag att jag kommer slippa. Jag började mitt i lingonveckan och då får jag alltid några fulingar i pannan. Nu har de försvunnit alldeles tvärt, kan nog inte vara pga kosten redan även om det känns roligt att tänka så. :) Ska bli intressant att se vad som händer nästa månad.
Varm är jag också, jag har alltid varit frusen av mig men nu kan jag sova utan täcke, sitter och är jättevarm på jobbet istället för att småfrysa som jag brukar. Ganska skönt 
Och förresten, jag är inte alls sugen på den där juicen längre
Kan bjuda nån som kommer o hälsar på istället.
Rätt onödig kommentar det här egentligen; men bara för sakens skull…
Om intaget av sockerkedjor (kolhydrater) i 2 dl (apelsin)-juice ligger kring 18 g, så är det nästan samma sak som 4 besticksteskedar strösocker (utan att gå in på "detaljer"…).
Byt juicen mot 4 teskedar strösocker!? För min smak låter det rätt äckligt att sätta i sig en massa socker på det sättet, så tänk ett slag över vad skillnaden är egentligen - juice eller strösocker. Förutom att juicen är förföriskt god, förstås… ;-)
Nej men det var ju en bra kommentar, för tänker man sig sockret i strösocker är det inte alls lika lockande.. 

#18 Ja det glömde jag säga, jag har OFTA rosiga kinder! Tror det är "fettbrasan" som brinner! 
Låter fint 
Själv är jag likblek, lite rosor skulle inte skada..
Känns som att orken börjar komma tillbaka, idag har jag gått ganska mycket och gick på ett bodypump-pass.
Tänker mig att omställningen ska gå fortare om jag tränar, för då gör jag ju av med energi och måste börja ta av "fettenergin" istället för "kolhydratenergi"? Kan det stämma? Att kroppen anpassar sig lite fortare..

#22 Det är vad en del säger. Å andra sidan kan du bli dret-trött efter träning ett litet tag - men under en kortare period än om du inte tränat.
Fabricati diem, pvnc!
Ah, jag kör på som vanligt och känner av hur mycket jag orkar