Enannans tråd
Jahaja…..då var det dags även för mig att pladdra på lite i en egen tråd. Kanske kan det vara en hjälp att liksom föra lite dagbok och få lite feedback. Och inte minst att hålla sina frågor på en plats :)
Jag har ätit lchf sedan september -08 och mår utmärkt av det. Jag gick ner 10 kilo innan jul och upp ett gäng under helgerna
. Inte hade jag så kul under allt det där fuskandet heller. Halsbrännan kom tillbaka, och ledvärken, och magen krånglade och jag var däst mest jämt. Ändå har jag småfuskat lite då och då sedan dess också! Man e inte så smart…. :/
Hur som helst. Nu har jag äntligen gått ner de där dumma +kilona och är tillbaka där jag var innan jul. 
Jag är en av di däringa som varit överviktiga mer eller mindre hela livet. Jag har gått mellan knappt överviktig och fet ända sedan barnsben. Bantat ett otal gånger med VV och nutrilett och egna små metoder och i höstas var jag uppe på 117 kg (168cm) och fick på en läkarkontroll veta att jag hade för högt Blodtryck och blodsocker. Och läkaren spände ögonen i mig och sa att: "Det här kan du vända på. OM du gör det nu! Annars finns det risk att blir medicin…för restan av livet!"
Skrämmas kunde hon i alla fall ;) Så jag kom ihåg mina föräldrars lågkolhydratsbantning från förr och började läsa på om LCHF på nätet och körde igång. Min sambo hakar på han med, fast han bara har några få överviktskilon. Och han fortsätter nog mest för att han är så glad att slippa halsbrännan han led av innan.
Jag tror det jag saknar mest är öl och bröd:) Men jag har kommit till insikt om att det här är ett sätt att äta som jag kommer att hålla på med på ett eller annat sätt hela livet, och att jag faktiskt får äta eller dricka det där förbjudna nån gång ibland, så länge jag vet vad det gör med mig och det bara sker nån gång…inte på slentrian. Det har ätits för mycket på slentrian överhuvudtaget i mitt liv är jag rädd…
Det känns helt enkelt som om jag har bättre kontroll nuförtiden. (Trots julens synder;)
Oj…lång intro. Nu får vi se om jag kommer ihåg att skriva av mig här regelbundet :)
Lycka till allihopa, och tack för en underbar sida och för alla hjälpsamma människor.
Härligt att läsa ditt positiva inlägg! Jag tror det är viktigt att ha din inställning till vikt och denna kost - det får bli vad det blir, bara jag mår bra! Det är ju också en härlig hjälp när man får familjen med sig. Bara det att slippa ha kylen full med giftig mat :)
Lycka till!
Kul läsning enanna!
Ang öl så finns det numera öl med mycket lite kolisar i. Finns ett par märken Falcon o Carlsberg heter " **öl lite" *som i light.***
Den har jag druckit ett glas av ett par gånger. Funkar för mig.
Sen finns det några olika "bröd" recept här på siten.
Lycka till!

Tack hörni! Och detsamma :)
Ja det underlättar verkligen att inte ha en "giftätare" i huset ;)
Det där ölet har jag inte provet. Kan bli en räddning till sommaren! Och några low carb-brödsrecept har jag sett här på sidan och det ska definitivt provas nångång när behovet blir överhängande.

Förresten vill jag gärna sjunga med i kören till äggmjölkens lov. Mina dagar börjar numera med en äggmjölkskaffedrink. Godare än med grädde och håller mig ohungrig i timmar.
Dessutom inbillar jag mig att det var när jag började med det som jag började gå ner igen efter julfrossets upgång… Kan det vara sant?
Jaja…gott är det i alla fall :)
Absolut sant, det är många som vittnar om viktnedgång när de skippat mjölkprodukter och i stället ägnar sig åt äggmjölkspimplande!

Suck….
Lite fusk i helgen = ca ett kilo upp. Ibland undrar jag om jag kanske var upptagen i korvkön när de delade ut självdisciplin….
Och nästa helg ska min svägerskas 30-årsdag firas, så då finns det stor risk för kolhydrater igen. (Även om jag ska försöka hålla i mig) Därför tänkte jag ägna dagarna fram till dess åt lite hårdare tag. Byta ut ett par måltider mot bara ägg eller äggmjölk och dra ner på kolisarna lite extra i övrigt. Jag brukar ligga på mellan 10g och 20g annars.
När jag nu läser vad jag skriver så ser det ut som hysterisk jojobantning;) Var tog den där kollen vägen som jag pratade om nyss?! Strikt på veckodagarna och socker på helgerna….nä, så får det inte bli i fortsättningen. Jag längtar tillbaka till det lugna mak jag hade innan jul. Då var jag liksom inne i andra andningen och hade inte lika många maniska tankar om att äta eller inte äta och evigt sug och allt det där man dras med när man äter socker.
Nädu…nya tag och en mugg till av äggmjölkskaffet. Tjing.
Bara du inte svälter dig, för DET är den stora risken, med svullande som följd. Det är med andra ord bättre att du äter mycket dagarna före (mycket och rätt) än att du späker dig. Om du byter ut mat mot äggmjölk så är risken stor att du hamnar på svältnivå.

Ja, det har du helt rätt i. Jag tänkte också på det och ska se till att det inte blir svält av det hela. Jag har märkt förut att jag stannar i viktnedgång om jag äter för lite. Men däremot ska jag se till att maten består av rätt saker, som du säger.
Det är en svår balansgång det där om man är sabbad av många års kaloribantning…..Särskilt inne i huvudet :/
MMmmm, det sitter en liten mager skraka i mitt huvud och gnäller att kalorier och fett är tecken på dålig karaktär! Sjutton så jobbigt!
Välkommen hit! Bra att du redan fått råd om att inte begränsa kalorierna för mycket, speciellt inte i början. Ät så du blir mätt och nöjd, ofta så säegr kroppen till själv när det är bra.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tack ska du ha, Jennix! :)
Jo, ni har båda rätt. Det är ett gott råd som jag både fått själv och läst en hel del om i andra trådar här på forumet. Och det tål väl att upprepas. Men det är en resa att lära sig lyssna på kroppen!
I övrigt måste jag tyvärr säga att de senaste dagarnas skärpning inte lett till nån som helst nedgång :( Det där vattenkilot, eller vad det nu är, man drar på sig efter en dags "fel-ätande" sitter ibland lite väl hårt tycker jag. Easy come - never go?
Nu är jag iofs på väg in i min månatliga. Är det fler av damerna här som står alldeles för still eller t.o.m går upp under periodiserandet?

#11 Kroppen blir "otrygg" av tvära kast mellan högt och lågt kolhydratinnehåll.
Om man faller för frestelser och det är flera dagar i rad (som en helg) då "förlorar" man ofta en vecka i viktnedgång.
Sedan kan vattenkilot bestått därför att du ex har ätit mycket salt under de senaste dagarna.
Försök skaffa ett alternativt mått till vikten ex midjemått/stussmått eller annat. Vikten säger väldigt lite hur din kropp mår.
Beroende på omständighet kan man skifta upp till +/- 2 kg bara över ett dygn.
Tänk även på att kvinnor samlar på sig vatten strax före, under och strax efter sin mens. Just därför att kvinnors vikt fluktuerar så mycket beroende på var de befinner sig i sin menscykel, gör vägningar väldigt osäkra som mått på framsteg.
Hoppas det går bättre i framtiden! Lycka till! 

#12. Tack :) Och lycka till på sig själv också!
Usch ja. Stackars lilla kroppen. (eller ja…lilla och lilla ;) Det känns verkligen inte sjysst mot sig själv att glida in och ut ur kolhydrateriet så här. Men visst är helger svåra saker? I alla fall för mig :/….och i alla fall när jag är bortbjuden på fest och sånt. Måste försöka hålla en rakare och striktare och envisare linje! Jag vet ju att jag mår så mycket bättre då.
Vad gäller vikt kontra mått så verkar det inte vara någon större skillnad på mig. Ett kilo ner brukar betyda en cm ner. Och står jag still på vågen så händer inget på måttbandssidan heller. Nu har jag ju bara hållit på sedan sep-08, men åndå…

#13 Försök att hitta alternativ till kolhydratfällorna. Ost, bra korvar, oliver, oststavar mm istället för snacks och godis.
När jag började lchf:a så kom jag överens med min sambo om att chips, kakor, glass, läsk och allt annat godis var portförbjudet i minst en månad.
Genom att inte ha några frestelser hemma, minskar risken något för impulsätande.
Om du har barn blir det svårare, men du kanske kan komma överens med dem att de bara får äta lördagsgodis o köpa hem en sådan mängd som de äter upp.
Men visst: kolhydrater är gott. Men nu har jag kommit till en punkt där de inte är godare än min hälsa!
Tycker du ska äta vanlig LCHF mat o ta fester o kalas som de är, kanske du inte äter så mycket som du tror av det dåliga. Jag har själv märkt att man så småningom väljer bort de där kolisarna för man vet hur man mår efteråt. Vi var bortbjudna i helgen på både potatis och chokladpudding, nåt som jag tidigare kunde äta en hel skål av själv
. Tog lite av varje och när vi hemma på kvällen blev sugna som det förstås blir eftr sån mat, hittade vi fet mögelost som vi åt med paprika, visst lite kolisar i det, men bättre äta det än svulla mer i sösaker, blir man mätt o belåten sen. Det är inte roligt att känna inför varje kalas att det ska braka åt skogen, utan ta det för vad det är o gör det bästa av det, det klarar du

Om jag är bortbjuden på fest tackar jag nej till allt som gjort mig fet. Det är ingen uppoffring längre. Jag har visserligen inte ätit lchf särskilt länge än, men jag vet att sug lever bara så länge vi föder dem.
Om man är bortbjuden kan man ha med sig egen mat eller efterrätt, eller bara vara hårdnackat konsekvent med att inte äta mat som hindrar dig från att gå ner i vikt.
Om det är för plågsamt och det är en för stor uppoffring, får du nog ha tålamod med hur din kropp reagerar på kolhydrater…
Lycka till! 

mariech och munchausen. Tack för goda råd och pepp :) Jag hoppas jag fixar helgens vedermödor (bortrest hos årfyllande släkt hela helgen) någorlunda med hedern i behåll. Att åtminstone tacka nej till och välja bort de värsta fällorna, men ändå inte krångla till det alltför mycket med medhavt och sådär. Och ta de soft med alkoholen också. Men det är lättare för jag har börjat må jättedåligt av mer än ett glas. Kanske man ska vara tacksam för ;)
Tjing
Det kommr gå bra ska du se! Du får komma in o berätta efter helgen hur det har gått för dig!! Kram

Det ska jag göra :)
Trevlig helg!

Allt som funkar för en är bra, enanna. Man måste ju leva också!
Trevlig helg!

Jahaja…..tiden går och jag snubblar omkring i mina diken. Så många ursäkter jag har hittat på den senaste veckan för att få äta bröd och elände. Det är bra att den här tråden finns så man får skämmas lite offentligt
Har gått upp ett par kilo och fått flera dagar av huvudvärk, halsbränna, magkatarrskänningar och allmänt kass mage. Var det värt det? Hmm…låt mig tänka…..;)
Nåja…ny dag nya tag.
Hade en väninna på besök i helgen och vi pratade mycket om maten, djurhållningen, tillsatsämnena och resten av livet. Hon är en liten späd varelse så hon behöver inte gå ner i vikt, men har den senaste tiden undvikit socker och raffinerade kolhydrater m.m. och mår så mycket bättre på alla vis. Kul att insikterna om vår kropp och den föda den är gjord för sprider sig.

Nu har det gått ett par dagar, och jag försöker hålla mitt löfte till mig själv att skriva här då och då och hålla pli på mig ;)
Har gått ner det jag gick upp (igen!)… Skönt. Men när jag tänker på att jag nu egentligen väger lika mycket som i början på december så känns det ju rätt segt. Men nu är det ett rakare spår som gäller. Inte fusk varje helg och upp och ner som en jojo på vågen!
Har satt ihop en liten inspirations- (och skräck-) mapp med bilder och målsättningar på datorn. Den ska jag titta på varje dag.
tjing.
Man behöver faktiskt lite motgångar för att förstå hälsovinsterna och som du säger det blir rakare när man väl vant sig vid att helger är vanliga dagar helt enkelt.
Lycka till
Numer pensionär i Nynäshamn
Man tycker inte det är såmycket värt att fuska efter några ggr med halsbränna, trötthet o diverse biverkningar av kolisar, så man undviker de hellre, man väljer att må bra helt enkelt. Trist bara att man står still viktmässigt, men det kommer väl…..

Ja Mariech…det verkar ju vara en hel del här som vittnar om att det står stilla lång tid. Särskilt i början. Så det är ju tur att man mår så bra i övrigt av den här kosten så man kan hålla ut :) Det rasslar nog loss snart ska du se.
Och visst har du rätt Margareta. Vinsterna blir både tydligare och självklarare efter några dikeskörningar.
Om två veckor ska jag på hälsokontroll. Då ska det bli väldigt spännande att se hur värdena mår :)

Äntligen! Efter att ha gått upp och ner och fram och tillbaka i månader väger jag nu äntligen mindre än jag gjorde i december! Rätt håll. Inte så fort kanske… med rätt håll! 
På torsdag är det hälsocheck….
vad kul, hoppas det visar minus på både mått och vikt
Lycka till
peppkram

Tack! Och en massa pepp tillbaka!
Var hos doktorn idag och det skrämmande blodsockret var helt perfekt:) Normalt kolesterol också. Däremot var blodtycket fortfarande lite högt. Dags att komma igång med promenaderna och det igen tror jag…. Höll inte jag på att jobba på min kondis? Skärpning!
Kul att det såg så bra ut!!
Samma här, skärpning med motion!!!

Eller hur?!
Ut i vårluften med oss! ;)

När jag är bortbjuden äter jag aldrig bröd längre. Det ser ju så gott ut, och med riktigt smör på smakar det så gott i munnen. Men väl i magen blir det katastrof, ont ont och bubbligt och gasigt. Och byxerna börjar på att strama.
Man lär sig med tiden. Tidigare åt jag med det mesta som bjöds när jag blev bortbjuden. Men efter 10-20 (kanske mer) gånger har jag lärt mig att det inte fungerar.
Ju mer tiden går när man äter lchf och kroppen mår bättre och bättre ju lättare blir det att tacka nej till sånt som man inte mår bra av.
Men det kan ta tid att komma dit. Lär av erfarenheten! 
#31 Jo, man lär sig och till slut kan man välja innan för då vet man att man kommer att må dåligt. Frågan är alltid, är det värt det eller inte? Oftast är det ju inte det, för mig iallafall. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!