Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 6274 ggr
minnapinna84
0

tips på bra pizzasallad?

Har suttit o letat igenom överallt, men hittar inget recept på pizzasallad. har även försökt använda sökfunktionen på min sida, men får bara error hela tiden.

Men riva vitkål o blanda med balsamvinäger (vilken är den "bästa" sorten?) och olivolja o salt o peppar borde väl bli bra eller?

Halvdansken
0

Här är en tråd om det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ulrika-S
0

Jag brukar göra så här:

Skiva vitkål med en osthyvel. Lägg i ett durkslag och häll över lite salt och fördela det bland vitkålen med händerna. Ställ undan en stund beroende på hur seg vitkål du vill ha, jag brukar vänta ca 45 min. Spola sedan av med vatten om du inte vill ha så salt smak och låt rinna av.

Lägg över i en skål och blanda i dressing av rapsolja eller olivolja och vitvinsvinäger, salt. svartpeppar och dragon.

Smakar ännu godare nästa dag.

hennessommar
1

Oj jag har ett recept som jag gör precis som mamma:

Vitkål strimlat på smala skäret i matberedaren,

Blanda med rapsolja, vitvinsvinäger och salladskrydda. Det är helt fantastiskt bra. Fördelningen av olja och vitvinsvinäger bestäms enbart av det egna tycket!

Anninni
0

Jag brukar blanda en ganska skarp vinegrett med lite ättika i för att få fart på den.

1del ättika 

2del vatten

3 del olja(gärna raps)

vitlök oregano svartpeppar och örtsalt

skär med osthyvel eller mandolin. VIKTIGT är att "knåda" vitkålen så att den mjuknar något, det gör att den bättre tar upp smakerna.

vill man kan man även ha lite dijon senap i den, ger en god lite pepprig smak

Hojanna
0

Kanske inte en klassisk pizzasallad men den godaste kålsalladen du ätit. Prova får du se Flört

ca 250 gram spetskål eller vitkål

1 dl olja (med neutral smak)

1 msk vinäger

1 pressad vitlöksklyfta

1 tsk dijonsenap

½-1 dl hackad persilja

salt o peppar efter behag

Skär kålen fint eller hyvla med osthyveln. Salta kålen o låt den vattna ur. Skölj väl. Blanda ihop övriga ingredienser o till sist i med kålen. Njuut!

Mängderna jag har angivit är bara ca-mått, jag brukar ta på en höft. Och sen kan man ju riva i morot om man gillar det. Lite honung kan också göra susen för smaken om man inte är alltför strikt. Du kommer säkert på hur du blandar din sallad bäst!

[Sias]
0

Recept pizzasallad, med smak & konsistens som riktig pizzeria-pizza-sallad 

25 port

Koka upp 1 1/2 dl olja, 1 dl vinäger, 1/2 dl vatten och 2 tsk salt i en stor gryta. Blanda i ca 2 kg finstrimlad vitkål i den kokheta lagen. Tillsätt 1 tsk grovmalen svartpeppar.

(2 strimlade röda paprikor och 2 grovrivna morötter kan blandas i).

Låt salladen stå några timmar i kylskåp innan den serveras

Det går bra att göra salladen på mindre vitkål - med samma mängd olja/vinäger/vatten/salt.  Häll bara av vätska som blir för mycket när salladen fått stå i kyl och saftat till sig,

niloss
0

1 del olja o 2 delar vitvinsvinäger kokas upp o hälls över den rivna vitkålen som kryddats medsvarpeppar lite salt o vitlök, ev salladskrydda, blanda väl, detta blir den bästa. Kålen blir lagom mjuk då vätskan e varm. Så gör vi på resturangen jag jobbar på.

storost
0

Jag hyvlar vitkålen med vår Börner V-skärare. Sen knåda jag vitkålen och efter häll jag över vinnegrette.

3 delare olja

2 delar ättika

svart peppar

lite salt

vitlökspulver eller färsk pressat vitlök

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

nimh
0

#0 Det är väl socker i all billig balsamvinäger (de tillsätter sockerkulör för att få den mörka färgen istället för att lagra). Äkta balsamvinäger, utan sockerkulör, är löjligt dyr.