Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 5286 ggr
[Sias]
0

Pizzasallad, recept

Recept pizzasallad 25 port

Koka upp 1 1/2 dl olja, 1 dl vinäger, 1/2 dl vatten och 2 tsk salt i en stor gryta. Blanda i ca 2 kg finstrimlad vitkål i den heta lagen. Tillsätt 1 tsk grovmalen svartpeppar.

(2 strimlade röda paprikor och 2 grovrivna morötter kan blandas i).

Låt salladen stå några timmar i kylskåp innan den serveras.

fia1
0

Oj, vet inte om jag orkar riva så mycket vitkål med osthyveln….Flört

JAUS
0

Det där är väl en veckas konsumption, va?

chilisalsa
0

Gör ofta liknande !

Har i en stor flat plastbytta med tätt lock. Varje gång jag tar av salladen så vänder jag på byttan. Håller utmärkt väl i en hel vecka ! Glad

Medarbeterare på Kost

Cissit
0

Jag tycker det funkar rätt fint att blanda "dressingen" direkt på vitkålen, utan kokmomentet, blir iofs lite mer krispigt, men det gillar jag och efter någon dag i kylen så har det gottat ihop sig bra :) Jag skippar vattnet och kör på känn med oljan och vinägern. Är gott att äta direkt men smakar ännu mer när det stått ett tag!

Aslaug
0

Åh, det ska jag testa nåndag. Hade fått för mig att vitkål inte var så bra men det innehåller väl inte så många kolhydrater ändå!

chilisalsa
0

Grejen är att ska det hålla i en vecka så bör man koka upp lagen med kryddorna + att det blir mer smak på lagen. Förvälla kålen behöver man inte alls göra, den saftar till sig och är nästan som bäst efter några dar.

Medarbeterare på Kost

[Sias]
0

#5 Allt är inte bra för alla - inte heller vitkål. 

För den som klarar av kolhydraterna i vitkål kan Pizza-sallad - med bra olja -  vara ett alternativ till t ex Coleslaw. 

Den här pizza-salladen är det närmaste pizzeriornas pizzasallad man kan komma, tycker jag. 

För att det ska bli riktig pizzeria-pizza-sallad - både till smak & konsistens - är LAGEN det som är viktigast, att den kokas upp, är riktigt kokhet när kålen blandas i.

#1, 2  Det behöver inte vara 2 kg vitkål - det går bra att göra salladen på mindre mängd kål (strimlad i matberedare bäst) - till samma sats lag.  Häll bara av den vätska som blir "för mycket" när salladen fått stå  i kylen och safta till sig.

#3 Bra tips om plastbyttan!Glad

Cissit
0

Jag tycker inte att den behöver hålla en vecka, äter det väldigt sällan för jag tycker att det triggar igång mitt sötsug/hunger lite….men det håller gott och väl några dagar i kylen utan kokning. Jag har provat med kokning av lagen förut också, det blir kanonbra det med, precis som pizzeriasallad, men jag tycker inte det är värt böket riktigt :)

storost
0

Jag knådar stimmlat vitkålen innan jag lägger det i kall vinegrette. So är vitkålen lite kanpprig och mjuk samtidigt.

För att hyvla kålen tar jag vår Börner V-skärare. Cool

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.