Pizzasallad, recept
Recept pizzasallad 25 port
Koka upp 1 1/2 dl olja, 1 dl vinäger, 1/2 dl vatten och 2 tsk salt i en stor gryta. Blanda i ca 2 kg finstrimlad vitkål i den heta lagen. Tillsätt 1 tsk grovmalen svartpeppar.
(2 strimlade röda paprikor och 2 grovrivna morötter kan blandas i).
Låt salladen stå några timmar i kylskåp innan den serveras.
Oj, vet inte om jag orkar riva så mycket vitkål med osthyveln….
Det där är väl en veckas konsumption, va?

Gör ofta liknande !
Har i en stor flat plastbytta med tätt lock. Varje gång jag tar av salladen så vänder jag på byttan. Håller utmärkt väl i en hel vecka ! 
Medarbeterare på Kost

Jag tycker det funkar rätt fint att blanda "dressingen" direkt på vitkålen, utan kokmomentet, blir iofs lite mer krispigt, men det gillar jag och efter någon dag i kylen så har det gottat ihop sig bra :) Jag skippar vattnet och kör på känn med oljan och vinägern. Är gott att äta direkt men smakar ännu mer när det stått ett tag!

Åh, det ska jag testa nåndag. Hade fått för mig att vitkål inte var så bra men det innehåller väl inte så många kolhydrater ändå!

Grejen är att ska det hålla i en vecka så bör man koka upp lagen med kryddorna + att det blir mer smak på lagen. Förvälla kålen behöver man inte alls göra, den saftar till sig och är nästan som bäst efter några dar.
Medarbeterare på Kost
#5 Allt är inte bra för alla - inte heller vitkål.
För den som klarar av kolhydraterna i vitkål kan Pizza-sallad - med bra olja - vara ett alternativ till t ex Coleslaw.
Den här pizza-salladen är det närmaste pizzeriornas pizzasallad man kan komma, tycker jag.
För att det ska bli riktig pizzeria-pizza-sallad - både till smak & konsistens - är LAGEN det som är viktigast, att den kokas upp, är riktigt kokhet när kålen blandas i.
#1, 2 Det behöver inte vara 2 kg vitkål - det går bra att göra salladen på mindre mängd kål (strimlad i matberedare bäst) - till samma sats lag. Häll bara av den vätska som blir "för mycket" när salladen fått stå i kylen och safta till sig.
#3 Bra tips om plastbyttan!

Jag tycker inte att den behöver hålla en vecka, äter det väldigt sällan för jag tycker att det triggar igång mitt sötsug/hunger lite….men det håller gott och väl några dagar i kylen utan kokning. Jag har provat med kokning av lagen förut också, det blir kanonbra det med, precis som pizzeriasallad, men jag tycker inte det är värt böket riktigt :)

Jag knådar stimmlat vitkålen innan jag lägger det i kall vinegrette. So är vitkålen lite kanpprig och mjuk samtidigt.
För att hyvla kålen tar jag vår Börner V-skärare. 
Vänliga hälsningar Stephan