Experiment
Vet inte hur jag hamnade på den här coola sidan men efter att ha suttit o läst tänkte jag att det här måste jag testa!
Jag hade redan bestämt mig för att dra ner på kolhydraterna för jag vet sedan tidigare erfarenheter att jag har lättare att hålla vikten med mindre kolhydrater. Insåg efter jul att jag inte kan kontrollera hur mycket jag äter när jag sätter i mig kolhydrater. Alla spärrar sätts ur spel.
Har -hör o häpna- jobbat på Viktväktarna under hösten och hållt viktiminskningskurser! Jag är så trött på att räkna POINTS o att vara hungrig varannan timme.
Ser det som ett experiment att testa lchf för o se vad det ger mig. Smyger just nu med det för alla!
Är 155 cm lång, väger 60kg, skulle kunna tänka mig att gå ner till 57. Är 36 år. Äter Levaxin mot hypothyreos och för låg ämnesomsättning samt periodvis antidepressivt medel.

Vadå experiment!?
VV är ett experiment som jag tror de flesta skulle må bra av att inte vara med i.
Välkommen!
(har du förresten kollat så att du är rättmedicinerad? Depression kommer ofta från under-/felmedicinerad hypotyreos. en del behöver tillskott av Liotyronin eller byte till AT för att bli av med det)
Du som har information från insidan av VV, hur står det till med de som säljer det och inte är överviktiga. Lågkolhydratkost går ju lika bra att äta för alla, oavsett vikt, men hur är det med VVs modell? Vad erbjuds man för kost när man är tunn igen? Är de i toppen slanka?
Välkommen hit Novisan. Hoppas att du ska trivas här och att din kropp ska bli mätt och glad 

TS:
Min gissning är att du kommer att gå ner dom få kilona på bara ett par veckor då mkt vätska ofta är bundet i kroppen när man ätit kolhydrater och socker.Tror också att din hälsa kommer att ändras om då håller i denna diet under en längre period, helst hela livet förstås ;)
Har bekanta som äter enligt VV och jag förundras verkligen över hur mkt socker dom tillåter i sin kost?! Nästan så att man börjar tro på någon konspirationsteori om att dom vill ha folk socker och kolhydratberoende bara för att kunna sälja sitt "special" godis och sin "special" mat…. ?! :P
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
Konspirationer är mot myndigheter, ViktVäktarna ägnar sig bara åt sund marknadsekonomi med en inkomstbringande marknadsföring! Jag är riktigt avundsjuk på deras modell. Tänk om man kommit på något lika inkomstbringande?
Tyvärr är det ingen vidare profit i smör. :(
Välkommen hit! Och lycka till! Kul att du byter VV mot LCHF.

Välkomen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Ja, eller hur
. Kan bara inte fatta hur man kan äta så mycket fett utan att gå upp i vikt nämligen. Därför är det som ett experiment för mig
tills jag ser hur kroppen mår o jag därefter törs berätta för hela världen om lchf.
#2 När man nått sin målvikt inom VV ökar man antalet POINTS till man uppnår en nivå där man varken går upp eller ner i vikt. Man prövar sig fram under en period på 6-12 veckor enligt ett visst system. De i toppen har alla haft överviktsproblem o jag tror att alla viktväktare ständigt kämpar mot att bli för feta, vilket jag är så trött på! Ständig halvsvält!
#3 Tack! Hittills är den mätt iallafall
. Lite trög i magen bara.
#4 Jag känner mig fastare i kroppen efter dessa 1,5 veckor. O magen är inte svullen som en ballong längre. Jag såg ut som jag var gravid såfort jag ätit förut.
#5 VV är inte särskilt inkomstbringande, möjligtvis Weight Watchers i USA som tar alla slutinkomster iform av franchaising-avgifter.
#6 Tack! Ja, det är kul
#7 Tack!

Tja.. egentligen handlar det ju mindre om vad man äter utan mer om hur olika mat påverkar hormonerna!
Om fett har mer än dubbelt så mycket energi så brukar kroppen reagera på detta och vara nöjd med hälften!
Dessutom så är det viktigaste lagrande hormonet Insulin och detta reagerar som mest på högt blodsocker, högt bs får man av snabba kolhydrater, och sen faller blodsockret rätt snabt igen varvid man blir hungrig igen, aldeles för snabbt!
Mikaelj - jorå, jag har koll på doseringen, tack. Äter det för tredje året nu, hypothyreosen upptäcktes via Depression.
7/2 Dagens intag. Lite mycket kolisar idag, kunde skippat FinnCrispen..
60gram Avokado
200gram Yoghurt naturell 3% fett
6gram Hårt bröd råg 16% fibrer Crisp o Finn crisp
200gram Revbensspjäll gris grillat ugnsstekt
60gram Hallon frysta
60gram Vispgrädde 40% fett
30gram Vitkål
30gram Morot
20gram Majonnäs 80% fett
20gram Rapsolja oberik
15gram Kokosfett
50gram Vispgrädde 40% fett
30gram Chokladkaka 72%
40gram Likör söt 24 vol. %
Energi kcal:
1939,24
Energi kJ:
7932,68
Proteiner:
68,08
Fiber:
6,48
Kolhydrater:
49,40
Vatten:
518,07
Alkohol:
7,60
Fetter:
Fett:
157,69
Kolesterol:
358,26
E-mättade:
48,84
Mättade:
66,03
F-mättade:
22,33
#10 Jag menar mest att problem med att gå ner i vikt, kvarstående Depression (som du åt piller för ibland) betyder att du är felmedicinerad.
Oavsett om blodproverna säger att du är frisk…
#12 hmm…, vet inte om jag håller med om felmedicineringen. Äter egentligen mer Levaxin än vad jag borde utifrån blodproverna, för jag går på hur jag mår och tycker att jag mår bättre på högre dos. Är egentligen inte deprimerad heller längre men jag tycker de antiepressiva hjälper mot ångest, så jag käkar dem periodvis ändå, lite på eget bevåg.
Vikten vet jag inte hur det är med. Är egentligen inte särskilt överviktig heller längre, men det beror nog mest på min tidigare strikta viktväktar-kost.
Du avgör naturligtvis själv…
Usch vad läskigt det är att läsa om Paulúns åsikter om lchf. Törs man verkligen fortsätta äta så här eller är det livsfarligt?
http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1179
Hur tänker ni kring detta? Är det bara myter?

Det börjar bli lte tjatigt att argumentera mot Pauluns påståenden som han bara har tagit ur luften!
Jag har generellt inget emot honom, han tillför ibland en del i kostdebatten och GI tänket är förmodligen bättre än SLVs kostråd för friska individer!
#9 Visst var det en del kolhydrater, men att finn crispen som gav 3,77 gram kh skulle vara boven håller jag inte med om.
Har du problem med magen är spannmål något du bör testa att undvika det helt, men annars fanns det en del andra källor som jag skulle undra över innan jag fäster blicken på de ynka kolhydraterna en finn crisp ger. T.ex hade du en rejäl portion yoghurt, som inte ger så mycket ur näringssynvinkel. Skillnaden mellan en stor portion, lite meningslös, yoghurt och en finn crisp, är ju att det senare åtminstone brukar åtföljas av smör och pålägg. Fördelningen blir helt klart mer intressant då, och mättnaden blir väsentligt annorlunda.
Zepp. tack, jobbar mig igenom den sidan.
MimLan, det har du rätt i, det var lite mycket kolisar både här o där igår, inte minst i chokladen till Melodifestivalen.
Vilken resurs det är att ha dig här, Novisan, eftersom du har sett VV inifrån!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#19 eller hur
, vad vill du veta?

Jag vill veta om man lär ut något om näringslära på VV.. tycker det där piontsräknandet snarare är till för att förvirra??
Men det kanske klarnar om man bara sätter sig in i det!
Pratar man om essentiella näringsämnen eller handlar allt bara om kalorier?
Jag tror för övrigt att VV och VK o sånt kan vara bra för en del.. iallafall för de som alldrig ägnat en tanke på vad de stoppat i munnen, vare sig det gäller kvantitet eller kvalitet!
Tjaa, jag vill mest veta hur du tacklar insikten om att du har vandrat på orätta vägar, och dessutom som s.k. sakkunnig. Vad lockade dig till VV av allt i världen, och hur kunde det gå så långt att du blev kursledare?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Zepp. Ja, varje möte innehåller en 15 min lång föreläsning om tradionell näringslära, t ex varför vi behöver protein och fett, vad de har för funktion för i kroppen, vad som händer i kroppen när man motionerar, lite om vitaminer o mineraler o i vilka matvaror dessa finns, vissa lektioner fokuserar mer på hur man håller motivationen uppe, vissa handlar om "mental förberedelse" inför t ex kalas eller storhelger osv.
Sen har man 15 min diskussion och coaching utifrån lektionens ämne.
Pointsen är bara istället för att alla ska behöva räkna kalorier o leta rätt på hur mycket kalorier allting innehåller, VV har gjort ett eget system för att få över folk på att äta mer grönsaker o frukt och att dra ner på fettet.
Håller med dig ang. ditt sista stycke + att många har problem med att hålla motivationen uppe på egen hand trots att man bestämt sig för att gå ner i vikt. Där är VV en stor hjälp.
raphanus:
Jag har varit vikt/kost/träningsfixerad sen jag var 17 år tror jag. Jag har periodvis följt VV program med stor framgång - precis som många andra 
Efter en lång sjukskrivning av utbrändhet o Depression ville jag satsa på att jobba med något annat än att sitta framför datorn på kontoret o prövade i ett halvår att jobba som träningsintruktör och som ViktVäktar-kursledare. Det gick tyvärr inte ihop sig ekonomiskt för mig så nu är jag tillbaks på kontoret :/
Har varit helt övertygad om att tradionell low fat kost är det som det korrekta. Det var en slump att jag fick upp ögonen för lchf efter jul. Tänkte att jag i smyg skulle testa att äta lchf några dar för att är så trött att ständigt vara sugen på sött o mat överhuvudtaget o jämt känna mig småhungrig 
O det var det ju värt, skönt mätt o mindre sug.
Är dock inte säker på att den ena eller den andra vägen är den rätta. Kanske båda vägarna är rätt?
Usch, idag har jag haft kolhydrat-återfall. Började med att jag köpte ett naan-bröd till lunchen på indisk restaurang. Tänkte inte göra det men gjorde det ändå.
Naturligtvis var jag jättesugen på nåt hela vägen hem från jobbet på e.m.
Köpte bullar o kakor som jag smaskade i mig tillsammans med en smaskig macka! Proppmätt men ändå sugen.
Fy, vad blodsocker o kolhydrater ställer till det.
Nu vet jag, inget mer naan-bröd till lunch!

#25 Det fina är att om ett år så ser du inte ens naanbrödet som föda utan jämför det med sågspån och liknande.
#24 - Du är inte säker? Okej. Fråga dig själv om du kan nämna namnet på tio personer som antingen
a) har följt VV:s kostråd under en mindre period och sedan levt slanka och krya en lång tid framöver (alltså där VV fungerat som en inkörsport till ett bättre liv)
b) har kunnat följa VV:s kostråd strängt under, säg, två års tid och samtidigt mått bra och trivts med sig själva (alltså där VV fungerat som en livsstil på längre sikt)
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#26 haha, nice, ser fram emot det
#27 ja, faktiskt
men kanske 10 ggr så många som ständigt tragglar med återfall, skamkänslor o viktuppgång. Som en kompis sa "Jag undrar verkligen om VV fungerar för jag vet inga som har så stora problem med vikten som de av mina vänner som är med i ViktVäktarna". Fast det är ju just för att de har problem med vikten som de behöver vara med i VV
#28 nej det kan jag förstås inte eftersom jag inte är läkare e.dyl. o tar såna prover

Jag måste bara få säga att jag är en sådan person som för ett antal år sedan var en riktig hetsätare. Jag kunde vara så sugen (på kolhydrater och socker) att jag nästan klättrade på väggarna. Minsta lilla snedsteg fick igång ätandet. Detta varvades då med svältperioder så jag hann aldrig gå upp mer än ca 8 kilo innan jag fick tillräckligt med panik för att svälta bort det igen. Min "normalvikt" (läs undervikt) låg då 5-6 kg under den jag har idag dessutom.
Men jag tog mig ur det, det är nog 15 år sedan tror jag - efter 15 års ätstörningar. Sedan dess har jag kunnat äta "normal" kolhydratkost - med små fikastunder (varje dag) t.o.m. utan att det triggat igång extra sug. Visserligen har min vikt pendlat 3-4 kg upp och ner, beroende på hur "nyttigt" jag velat äta. I de perioder jag vägde lite mer berodde det på att jag åt lite för mycket choklad/fika till kvällskaffet. Skärpte jag mig gick jag ner de extra kilona.
Vad jag vill säga är att det går att äta "vanlig kost" utan att gå hungrig, utan att förlora muskler och ändå hålla sin vikt. Mitt enda problem var att min mage var dålig. Den är bättre på LCHF.(Och att jag ofta var trött - men det är jag fortfarande efter 7 månader på LCHF) Sedan är det säkert så att hälsan blir bättre på en massa olika sätt med LCHF enligt senaste forskningen. Jag menar inte att den kost jag åt innan var idealisk. Men jag menar att alla människor inte har samma problem.
Ibland tror jag vi drar slutsatser och generaliserar utifrån folket här inne - som ju oftast verkar vara överviktiga och ha särskilda problem. Jag själv har aldrig haft problem med hungerkänslor. Att magen kurrar är naturligt för mig, när jag är hungrig. Det händer varje dag. Är jag upptagen och inte kan äta direkt så kan jag vänta utan problem - utan att halvt dö. De sista 15 åren har jag väldigt få gånger haft ett sådant sug på någonting att jag ätit jättemycket. Inte ens till jul har jag vräkt i mig. Trots att jag ätit kolhydratkost. Och lättprodukter. VV fungerar ju uppenbarligen för vissa. Alla går säkert inte upp igen efter att ha nått sin målvikt. Fast många förstås.
Vi får heller inte glömma att inte alla går ner i vikt på LCHF. (Inte jag t ex, som nu ständigt ligger på min högre vikt.) De senaste två veckorna har jag dessutom varit dålig i magen. För mycket fett? Tål jag inte mjölk längre? Jag vet inte men lös och lite gasig i magen har jag varit. Det känns som om kroppen inte vill ha så mycket fett längre - men jag vet inte …
Kort sagt - vi är alla olika!
"Every point of view is a view from a point."
Gud vad gott det är med stekt sidfläsk. MMmm
Äntligen har jag fått hem SSS tre böcker o kan börja förkovra mig i teorierna bakom lchf. Ska bli så spännande att läsa.
En kollega på jobbet vill att jag kör privat VV-coachning med henne. Hade varit perfekt på ett sätt eftersom jag funderar på att starta eget (utan VV) som kostrådgivning/coachning men nu är jag inte säker längre på att de tradionella råden är de bästa.
Kan inte just nu rekommendera vare sig det ena eller andra sättet. Tror kanske lite som Internettan #30. Det kanske är olika för olika personer. Man kanske får höra med sin kund vilken metod de skulle vilja jobba utifrån, för jag tror inte man kan påtvinga ngn lchf t ex.
Vad tror ni? Nån som jobbar som lchf-kostrådgivare här?

#32 Man kan väl säga att det är det jag sysslar med då jag är här, även om jag inte tar betalt.
#32 - Jag tror först och främst att du borde satsa på det du själv tror mest på. Om du själv är övertygande och kan styrka din teori med nog talande bevis, kan du övertyga vem som helst. Om du är rådvill, ska du nog dock inte coacha andra, eller åtminstone ta en paus tills du känner dig mera påläst. Eller "in-äten". Kunskap bygger ju inte bara på vad man har läst, utan också vad man har upplevt.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#33 haha
#34 ja du har nog rätt. Jag berättade för min kollega att jag bytt strategi för jag var så trött på att vara hungrig. Hon var inte intresserad av att haka på att äta fett istället för kolisar.
Blä viktväktarna! Tänk om man kunde stämma dem på alla pengar man pumpat in i det företaget :P
#36, haha, jaa du. Fast det är trots allt många som gått ner i vikt med hjälp av dem. Även jag.
Nu har jag ätit lchf i 4 veckor.
Så skönt att slippa sötsugen.
Så skönt att slippa vara hungrig varannan timme.
Har inte gått upp i vikt, trots tidigare fettskrämd.
Har inte gått ner heller - undrar om jag kan det öht, och vad jag behöver göra då. Vet inte om jag vill gå ner heller, fast min make skulle nog vilja det, han vill ha vältränad/väldeffat tjej à la Elitidrottare 
Men man kan inte få allt här i världen

#38 Du kommer troligen att få en del extra muskelmassa efter övergången från fettsnål till fettrik kost, och kroppsfett kommer antagligen att försvinna i samma takt….men det är ju inget som märks av på nån vecka, men ger du dig till tåls några månader så kommer du nog märka av det.
#37, Jo jag har också gått ner mer viktväktarnas program, men det var bara tack vare mig och inte tack vare dem! När det sen tröt med inspirationen så kunde (ville?) konsulenten inte hjälpa mig så man undrar ju vad man betalade för…
#40, ja det var ju en bra fråga. Konsulenten ska ställa rätt frågor till dig så att du kan hitta din inre motivatin igen. Alla konsulenter är tyvärr inte så bra på coaching men det märker man ju tyvärr inte förrän som i ditt fall, när man verkligen behöver det.
Nu är vi ialla fall lchf:are, kul va?
#41 Ja det är kul! Jag har testat det mesta inom viktminskning, men jag har aldrig mått så bra! Innan har det mesta varit ett heltidsjobb med allt mätande och vägande och tänkande på vad man ska äta härnäst. Nu behöver jag inte ens tänka, jag kan äta min vanliga mat och bara utesluta kolhydratsrika produkter. Både viktväktarna och viktklubb har för mig mest kännts som evighetslång väntan på att komma i målvikt, men den vecka jag ätit enligt LCHF har flugit förbi totalt smärtfritt.
Jag är sååå trött. Har inte orkat träna på 3 veckor.
Har ätit lchf i 4 veckor nu. Går o lägger mig 8-9 på kvällen för att komma upp kl. 6 på morgonen. Gäsp.
Frukost idag: 2 kokta ägg

Har ätit LCHF i 7 veckor nu och har inte varit så pigg som jag är nu på flera år!
Hade dock en otrolig trötthetskänsla när jag körde med atkins för ca 4 år sedan. Vet idag att det troligen berodde på att jag då helt enkelt åt för lite fett..
Frukost på "bara" 2 ägg låter lite snålt, mosa åtminstånde i lite smör eller lägg till en rejäl klick creme fraiche eller majonäs, helst en klick av varje ;)
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
ja, jag brukar dricka äggmjölk till frukost men inte igår o idag. Tror inte jag äter för lite fett.
Men nu på morgonen blev det nog lite för lite fett, är hungrig redan o kl e bara 11. Brukar stå mig bättre på äggmjölken än de här 2 kokta äggen.
Energi kcal:
1178,80
Energi kJ:
4926,90
Proteiner:
65,37
Fiber:
4,20
Kolhydrater:
7,98
Vatten:
388,66
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
98,71
Kolesterol:
569,40
E-mättade:
31,62
Mättade:
54,46
F-mättade:
4,68
Vitaminer:
A:
543,60
B1:
0,76
B2:
0,94
B3:
16,41
B6:
1,61
B9:
80,60
B12:
4,44
C:
90,50
D:
2,70
E:
5,06
Mineraler:
Fosfor:
720,10
Järn:
7,51
Kalcium:
100,80
Kalium:
1582,60
Magnesium:
97,10
Natrium:
533,70
Selen:
39,55
Zink:
14,84
300Gram Köttfärs blandfärs (70% nöt 30% gris)
50Gram Paprika grön gul röd
100Gram Rotselleri
60Gram Smör 80% fett
60Gram Ägg kokt
Har jag fattat detta rätt tro? Jag väger 62kg, så jag borde klara mig på 65g protein. Sen ska det vara lika mycket fett som protein + kolhydrater tillsammans.
Om jag äter som ovan i min mat ser det väldigt lite ut. Undrar om jag klarar mig på detta en hel dag. Då är det ändå betydligt mer fett än proteiner o kolhydrater tillsammans.
#46 Jag tycker att det där ser ut som vääääldigt lite mat. Vissa dagar är man mindre hungrig; men äter du så där lite varje dag tycker jag absolut att du ska öka på mängden rätt rejält, annars tror din kropp att det är svälttider…
#46 ja, jag måste ha missförstått nåt, särskilt det där med fettet. Tycker inte 60g smör verkar så mycket. Det kanske ska vara 300gram fett?
När jag mätte upp 300gram hamburgare blev det faktiskt ett ganska stort berg, kanske ok att äta det under hela dagen.
Men fettet?

#48 Det där är minimi - MINST lika mycket fett som protein & kolhydrater. Äter du "sallad", eller vitkål får du stor volym för lite kolhydrater, så det känns som mer på tallriken.
50-60g är vad jag steker frukost-omeletten i… Ett litet paket bregott räcker knappt en vecka på jobbet som tillskott i kaffet…
Du och jag är ungefär i samma storlek (63kg till 160cm, typ stl 36, vill knappt alls gå ned) och jag betraktar din lista (med undantag för proteinmängden) som en måltid…
Sammanfattningsvis - Japp, du kan fylla på tills du är mätt. Lägger du till lite (gröna) kolhydrater kompenserar du med fett, blir du inte mätt äter du mer.
Fabricati diem, pvnc!
När jag studerar SSS bok lite närmare så står det som ett exempel
1600kcal: 80g protein, 135g fett, 20g kolhydrater. Passar förmodligen en medelstor tjej som vill bli av med 10kg
Jag är ju en liten tjej som vill bli av med 5kg så då borde jag klara mig på mitt exempel från min mat ovan. Fast blir man inte mätt/nöjd ska man ju ta mer fett, inte mer protein, särskilt i början.
Ska testa imorgon. Blir jag inte nöjd tar jag mer fett.
Frukost idag.
2 stekta ägg, 20g smör, 4dl kaffe, 30g mellanmjölk+20g bregott (i kaffet.
Lunch idag:
1/2 grillad kycklingfilé med skinn
fetaost
oliver
rödlök
creme fraiche med vitlök, salt, peppar
1 tomat

Ett tips!
Byt ut mellanmjölken till grädde ist då får du i dig lite mera fett 
Dagens totala intag
Energi kcal:
2244,60
Energi kJ:
9392,20
Proteiner:
71,32
Fiber:
3,54
Kolhydrater:
17,17
Vatten:
1010,70
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
212,24
Kolesterol:
999,30
E-mättade:
61,26
Mättade:
120,04
F-mättade:
17,60
Vitaminer:
A:
1509,50
B1:
0,68
B2:
1,20
B3:
24,09
B6:
1,81
B9:
122,90
B12:
3,15
C:
11,20
D:
8,32
E:
12,58
Mineraler:
Fosfor:
1056,30
Järn:
5,56
Kalcium:
600,40
Kalium:
1362,80
Magnesium:
199,30
Natrium:
3115,30
Selen:
61,75
Zink:
4,87
120Gram Ägg stekt
20Gram Smör 80% fett
20Gram Paranötter
50Gram Fetaost 25% fett
20Gram Oliver svarta m olja konserv
50Gram Tomat
400Gram Kaffe bryggt
60Gram Mellanmjölk 1,5% fett berik
40Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
180Gram Kycklingbröst m skinn
60Gram Crème fraiche 34% fett
60Gram Smör 80% fett
30Gram Kokosfett
200Gram Kaffe bryggt
20Gram Lök gul röd
Dagens intag
Energi kcal:
1960,84
Energi kJ:
8194,53
Proteiner:
79,37
Fiber:
1,08
Kolhydrater:
11,33
Vatten:
869,53
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
179,70
Kolesterol:
537,34
E-mättade:
52,04
Mättade:
108,07
F-mättade:
7,54
Vitaminer:
A:
1022,60
B1:
0,80
B2:
1,30
B3:
19,20
B6:
1,40
B9:
54,28
B12:
5,28
C:
0,66
D:
3,47
E:
4,50
Mineraler:
Fosfor:
955,56
Järn:
6,83
Kalcium:
588,47
Kalium:
1736,04
Magnesium:
146,34
Natrium:
1788,34
Selen:
33,01
Zink:
17,19
300Gram Köttfärs blandfärs 70nöt 30 gris
80Gram Smör 80% fett
66Gram Fetaost 25% fett
11Gram Lök gul röd
50Gram Bacon gris
60Gram Crème fraiche 34% fett
10Gram Kokosfett
60Gram Mellanmjölk 1,5% fett berik med A- och D-vitamin
10Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
5Gram Snabbkaffe pulver
500Gram Kaffe bryggt
E det nån som har nån aning om vitamin- o mineralnivåerna i mitt dagsintag e ok?
Försökte jämföra dem med värden från www.hälsosidorna.se men jag fattar inte i vilka enheter de redovisas på minmat så jag blev inte så mycket klokare.
En del på minmat är gula, en del är gröna, säger det nåt?
Äntligen har kollegorna slutat fråga varför jag inte äter frukost på jobbet tillsammans med dem. Alltså jag sitter med men med en kopp kaffe.
Intar min frukost på mitt rum innan de andra har kommit.
Vill inte säga att jag inte äter smörgåsar. Vet inte varför. De tycker nog redan att jag är helt matfixerad, vilket jag ju är också.
Men nästa gång någon frågar så ska jag säga att jag har slutat äta bröd.
Frukost: 1 kokt ägg, 166 g hemmagjord hamburgare/bantarbiff, smör, svart kaffe
Fräscha upp mitt minne, är du snäll. Jobbar du hos VV, eller är du bara kursledare där ibland? Om du inte har ett fast jobb som är kostinriktat, kanske du utan risk för uppsägning eller reprimander kan tala mera öppet om ditt experiment inför kollegorna. Kanske du får några med hit till på köpet.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Jag jobbar inte längre på VV. Slutade i julas. Gick tillbaks till mitt gamla jobb där vi säljer/hanterar strategisk marknadsinfo till läkemedelsföretag.
Ja, du har rätt, nu har jag hållt på en månad med lchf - mer o mer strikt, borde kunna tala mer öppet om mitt experiment.
Tänker bara att det jag blottar mig o visar hur fixerad jag är vid dieter av olika slag. De kanske tycker att jag är helt knäpp i huvet som håller på med än den ena, än den andra dieten.
Både min man o en manlig kollega har redan sagt att de tycker man ska äta allt i måttliga mängder. Men de har å andra sidan inga överviktsproblem så vad vet de?
Hungrig ovanligt tidigt idag.
Tar en näve paranötter innan lunch. + kaffe med smör i.
#58 - Det har du gemensamt med många andra lchf:are. Du är i det här sällskapet långt ifrån ensam om att ha varit fixerad vid mat eller att ha hoppat från diet till diet. (Jag tror nämligen inte att jag talar bara för mig själv nu.) Har dina arbetskamrater sedan inte värre problem än att de går omkring och oroar sig för att du är knäpp, kan vi väl bara vara glada för deras skull.
När jag hade ätit LCHF ett tag, upptäckte jag att mina eksem på händerna försvann, samt att jag slutade fisa så förbannat. När folk ifrågasatte varför jag inte åt bröd eller potatis, sa jag bara att jag mådde bättre utan och att jag fick eksem och uppblåst mage av kolhydrater. Det argumentet svalde de flesta, och det sväljer säkert dina kollegor med. Nu kanske du erfar andra hälsoeffekter än jag, men alla går nog med på att ingen mår bra av en kost som leder till ohälsa. För mig personligen har avsteg från LCHF lett till ohälsa.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
ja vi får väl vara glada att de inte är kolhydrat-sjuka än ialla fall.
Nej, nu ska jag nog ta mig en sked med smör.
Dagens intag
Energi kcal:
2428,90
Energi kJ:
10156,21
Proteiner:
132,28
Fiber:
9,41
Kolhydrater:
16,54
Vatten:
1267,76
Alkohol:
9,90
Fetter:
Fett:
196,38
Kolesterol:
713,78
E-mättade:
69,24
Mättade:
90,99
F-mättade:
22,68
Vitaminer:
A:
657,47
B1:
1,24
B2:
1,62
B3:
31,54
B6:
2,70
B9:
250,04
B12:
8,42
C:
33,30
D:
3,83
E:
10,16
Mineraler:
Fosfor:
1686,43
Järn:
16,19
Kalcium:
826,02
Kalium:
3093,30
Magnesium:
373,57
Natrium:
3190,25
Selen:
86,44
Zink:
30,40
60Gram Ägg kokt
166Gram Köttfärs blandfärs 70nöt 30 gris
30Gram Smör 80% fett
300Gram Kaffe bryggt
40Gram Paranötter
50Gram Fetaost 25% fett
20Gram Oliver svarta m olja konserv
200Gram Kaffe bryggt
5Gram Snabbkaffe pulver
5Gram Kokosfett
200Gram Köttfärs nötfärs 15% fett
100Gram Tomater hela konserv m lag
30Gram Lök gul röd
150Gram Grönsallat m vinägrettsås
50Gram Bacon gris
35Gram Ost hårdost 31% fett
100Gram Hamburgare ca 17% fett stekt
100Gram Rödvin 12 vol. %
10Gram Smör 80% fett
Storhandlade på Willys idag:
Stekfläsk
Nötfärs
Fläskfärs
Fläskfilé
Räkor
Lax
Bacontärningar
Sidfläsk
Parmaskinka
Jubelsalami
Gorgonzola
Sötmandel
Tonfisk
Cheddarost
Bregott
Grädde
Smör
Ägg
Mörk choklad 70%
Snacks fläsksvålar
Inhandlat till dotter o sambo som ej är lchf:are
Ostwienerkorv
Köttkorv
Ketchup
Gräddglass
Plockgodis
Frukost: äggmjölk (2 hela ägg, smör, 1 msk kakao)
Lunch: fläskfile med gräddsås + smör
#15 effekter och faror skriver paulun om lågkolhydratkost?
ja lågkolhydratkost har människan ätiti i tusentals år,(jägarna)
de år nötter,kött,grönt..
då fanns det inget vitt socker…
#15, ja det verkar så. Fast det är ju inte vitt socker i allt som består av kolhydrater 
Middag:
Ngra Kaisakavat-chokladbollar + rökt fläsk + cheddarost + kaffe m kokokfett
Skulle vara kul att läsa om våra förfäder o vad de åt o hur de levde. De där rovaporna som SSS skriver om i sin rosa bok. Nån som vet var man kan läsa mer om urfadern?

Då kan jag rekomendera Lasse Bergs bok, "Gryning över Kalahari"!
"I Kalahari finns bushmännen eller san-folket som de egentligen heter. Genetiskt sett är de en av jordens äldsta folkgrupper och de lever fortfarande som de tidigaste människorna gjorde - av att samla det som naturen ger. Lasse Berg känner san-folket sedan 20 år tillbaka. Minst lika länge har han grubblat över frågan om mänsklighetens ursprung. Hur har den mänskliga arten uppkommit? Vad hände för sju miljoner år sedan då människornas och apornas vägar skildes åt? Och vad är egentligen en människa?"
Länk!
Oh, tack Zepp. Den verkar jätteintressant.
Jag älskar att köpa böcker o planera vilka jag ska läsa. Sen hinner jag aldrig läsa vissa av dem, tyvärr. För jag hittar alltid nya som tränger undan de jag bestämde mig för att läsa förra månaden
. Men den här får ställa sig i kö efter SSS 3 böcker.
Bloggen är bra om man vill skriva på dalig basis om skeenden i det egna livet. Forumet här är kanske mera tänkt för enskilda frågor. Men oavsett hur du väljer att göra, kommer du att bli läst. Det är mycket trafik här på KiF!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Hmm, ok, tack raphanus.
Isåfall undrar jag om någon vet vad det är för enheter på vitaminredovisningen man får i MinMat?
Har försökt jämföra med RDI men får inte ihop det.
Tjoho, nu blev jag ametist
Energi kcal:
1708,45
Energi kJ:
7149,80
Proteiner:
65,31
Fiber:
9,62
Kolhydrater:
15,05
Vatten:
700,16
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
154,14
Kolesterol:
874,14
E-mättade:
46,01
Mättade:
83,27
F-mättade:
15,09
Vitaminer:
A:
722,85
B1:
1,48
B2:
1,10
B3:
14,63
B6:
0,86
B9:
106,80
B12:
3,79
C:
4,60
D:
3,59
E:
8,57
Mineraler:
Fosfor:
1063,75
Järn:
7,87
Kalcium:
350,35
Kalium:
1781,25
Magnesium:
280,25
Natrium:
1567,40
Selen:
69,97
Zink:
6,26
20Gram Smör 80% fett
20Gram Kokosfett
5Gram Kakaopulver 20-22% fett
80Gram Fläskfilé gris stekt i skivor
30Gram Vispgrädde 40% fett
10Gram Smör 80% fett
30Gram Paranötter
30Gram Alfalfagroddar
20Gram Grönsallat m vinägrettsås
80Gram Bacon gris
20Gram Vispgrädde 40% fett
10Gram Ost hårdost 31% fett
10Gram Oliver svarta m olja konserv
10Gram Äggula
10Gram Kokosflingor torkade
5Gram Kokosfett
5Gram Sötmandel torkad
5Gram Chokladpraliner
400Gram Kaffe bryggt
5Gram Snabbkaffe pulver
30Gram Lättmjölk 0,5% fett berik med A- och D-vitamin
120Gram Ägg kokt

#72 Ametist redan, är du fortfarande novis(a)?
Fabricati diem, pvnc!
haha, ja det tycker jag. När jag läst SSS 3 böcker får jag ändra namn
Nu har jag jämfört mitt vitaminintag med (tillförlitliga?) livsmedelsverkets RDI. Ser bra ut. Ska se till att äta allsidigt av broccoli, spenat, alfaalfagroddar, ägg, nöt- och fläsk-kött o fet fisk, lite nötter samt kaffe så är det inga problem med vitaminer o mineraler vad jag kan se.
Förresten, vad hungrig jag e idag.
Drack en kopp äggmjölk innan jag åkte till jobbet kl. 7. Sen en kopp när jag kom fram kl. 8. Tog en skiva ost o en skiva skinka till jobb-frukosten tillsammans med kaffe med lättmjölk (uerk!) och en tsk bregott i.
Nu är jag hungrig! Brukar stå mig längre på äggmöjlk. Tar en kopp kaffe med lättmöjlk o bregott i igen. Måste nog knapra i mig lite Paranötter. Ska träna 11.30 så det blir inte lunch förrän efteråt - vid 13-tiden.
Kanske kroppen bränner fett som bara den. Hål nr 3 i byxbältet börjar sitta för löst men hål 4 sitter för hårt. Vågen börjar tveksamt vilja visa liite mindre.
Nää, nu är jag hungrig igen! Samma sak igår och i förrgår vid den här tiden.
Imorse åt jag 200g lax och en klyfta cheddarost.
När ni äter fisk eller lax till frukost, hur mycket äter ni då? Kanske jag ätit för lite fett?
Tog en kaffe med kokosfett o smör i vid 9-tiden och en till kopp vid 10 (+paranötter då ca 15st).
Jag brukar hålla mig till 300-400 gram mat per måltid, men behovet är ju högst individuellt, och kan variera även för mig. Jag äter tre gånger om dagen, inga mellanmål och går sällan hungig mellan målen, men jag dricker mycket vatten eller té utöver dagen.
Till frukost klockan 5:45 brukar jag äta tre stekta ägg och ett paket bacon, eventuellt med en bit ost till. På detta står jag mig gott och väl till lunchen 11:00. Jag tror att man inte behöver äta så mycket över dagen om man bara äter en stabbig frukost.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Neej, nu har jag snart kört i 7 veckor och har inte gått ner ett gram. Ett tag tyckte jag jag kunde knäppa skärpet på hål 4 mer men nu är jag tillbaks på hål 3. Mätte fett- och vattenprocenten på vågen igår och de är också desamma som tidigare, vikt: 61,9, fett: 33,3, vatten 46,6
Funderar på att fakira en vecka, de på jobbet vet ju nu att jag kör lchf, men det ser så trevligt ut med lite grönt på tallriken till lunchen. Suck
, känns lite deppigt just nu faktiskt.
#79 - Ah, en "platå". Gott mod och friska tag, Novisan!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Kan man hamna på en platå det första man gör när man börjar med lchf? Måste det inte hända lite i kroppen först och sen när det slutar hända saker så är man på en platå? Fast egentligen är ju 6,5 veckor inte så mycket. Har ju ätit väldigt mycket fett för att få kroppen att den ska använda det som energi.
Tror ni det kan vara dags nu att börja testa att begränsa mängden protein till max 70gram om dan eller ska jag fortsätta äta tills kroppen känner sig nöjd o belåten ett tag till innan jag sätter in någon stöt för att bli av med fett från magen, rumpan o armarna?
Man kan säkert hamna på en platå efter 6,5 veckor. Alla är olika. Punktförbränning låter som ett fåfängt företag, men sikta in dig på att äta när du är hungrig och sluta när du blir mätt, så har du en god grund att stå på i alla lägen.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Fettet ska bort förr eller senare, så är det bara. Om jag så ska dra ner på intaget mat. Det kan inte vara naturligt att gå omkring med en extra påse fett på magen. Äter man naturligt så blir man naturligt smal enligt SSS, så då måste det vara att man äter för mycket av något om man inte blir smal

Det som hjälpte för mig under min viktnedgångsfas och man fastnade var att röra på sig mera. Dvs öka från den nivån man var på. Lite längre promenader i början. Gå på F&S halvvägs igenom. Lägga på ett löppass i veckan när jag var nästan i mål.
Syftet var att hålla förbränningen i gång, liksom lite att använda choken när man startar en motvillig bil vintertid.
Fabricati diem, pvnc!

Bara en tanke, men din kropp kanske är nöjd med din vikt? Det låter ju inte som om du har någon direkt övervikt. De där sista envisa kilona kan vara riktigt svåra att bli av med…
Den verkade nöjd när den vägde 54 kg också tyckte jag. Det kan ju inte vara meningen att man ska ha storlek 40 i kläder när man bara är 154cm lång, tycker jag, vad tycker ni? Dumma kropp.
#87 - Det där är bara siffror, och jag hade tvåa i matte. Jag tror inte att din kropp är dum, utan att den tar den tid den behöver på sig för att må så bra den kan.
Tänk bara på att långvarig verkan knappast går hand i hand med snabbt resultat. Med en historia från VV kanske du är van vid att folk talar om snabba viktnedgångar hela tiden, men det måste du vänja dig av med. Den enda vägen till god hälsa är tålamod. Det finns inga på lång sikt hållbara snabbkurer.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
#88, suck, du har säkert rätt. Jag ska fundera på det o se om jag kan förlika mig med det
Blev sen middag idag för jag jobbade 8(!) timmar istället för 6 som jag brukar. Fattar inte hur någon orkar jobba 8 timmar varje dag. Det konstiga med den sena middagen var att jag blev så himla hungrig och nästan yr som vid blodsockerfall. När man går på fettdrift borde väl kroppen bara ta av kroppsfettet när man är hungrig. Inte borde man bli knasig i huvet heller? Fattar ingenting.
Förresten, eftersom jag inte är särskilt överviktigt så borde jag inte vara superkänslig för insulin, då borde jag kunna äta ganska liberalt och ändå loosa lite fett, varför har jag inte gjort det då?
För att du totalt sett ligger på plus minus noll i energiflöde.
#92 Vad betyder det? Energiflöde? Är det samma sak som mängd intagna kalorier i förhållande till mängd förbrända kalorier?
#11 morot är INTE godkänd LCHF kost…
OVENJORDGRÖNSAKER ska det vara och det är ju inte moroten
men jag vet ju inte just hur strikt DU är…

#94 Godkänd LCHF-kost??? Godkänd av vem?
Fabricati diem, pvnc!
#79 har du kört i 7veckor och inte gått ner?.
vi har kört 14dagar o<ch gått ner 2-4kg var.
#95 antar att du har missat vad LCHF går ut på? har du sett LCHF foldern med det som är rekommenderat att äta och det som man ska äta mindre av och det som är förbjudet?
här har du "reglerna" dvs kostprogrammet för LCHF:
#94 nej det har du helt rätt i, iallafall enligt SSS böcker. När jag skrev inlägg #11 hade jag dock bara kört lchf i knappt 2 veckor och var inte så himla insatt. Numer är jag mycket striktare.
Men jag är nog bara otålig. Jag ska bara fortsätta och köra så strikt som jag orkar utifrån mina förutsättningar, så löser det sig nog . Livet går ju inte bara ut på att bli smal.

Fast nyttigajag det där är inga regler, mer riktlinjer. Var och en betämmer vad som är "godkändt" eller inte för egen del, det är ju det som är det fina, man får känna in vad man klarar av. Någon morot ibland är inte hela världen, helst äts den rå, då har den bättre värde :)
#97 Det finns inga gemensamma absoluta regler för LCHF. Det finns nog lika många varianter av LCHF är som det finns medlemmar här.
Om man ska vara petig så är rå morot ganska ok eftersom kroppen inte kan tillgodogöra sig alla kolhydrater då. Den måste tillagas (samma med potatis) för att vi ska kunna ta upp kolhydraterna.
#97 Man kan uttrycka sig mer diplomatiskt än att säga att vissa saker är förbjudna… Alla måste testa själva vad som funkar. Morötter tror jag är ett mindre problem än t.ex. grädde och mörk choklad. Men det är individuellt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Novisan, har du mätt dig med måttbandet förresten? För min del säger måttbandet mer än vågen de flesta veckorna… Jag hoppas det börjar lossna för dig snart och att du kommer trivas med din nya kost!
#99, ja när jag åt den där moroten var den gjord i en coleslaw som jag hade läst att några medlemmar här åt. Det tyckte jag verkade gott, hade inte ätit det på 10 år tror jag. Och det VAR gott. Det är värre med de 2 tillfällen då jag ätit chokladbollar o bullar, det får inte ingå i min kost. Jag är nog fortarande i "pröva mig fram"-stadiet. Fast jag hade ju blivit lite glad om jag hade gått ner 1 kilo iallafall på 7 veckor. Jag har ändå varit ganska strikt tycker jag.

Det tog tre månader för mig innan vågf-n ens darrade!
#99 såg du att jag satte situationstecken mellan regler? det såg alltså ut såhär:"regler" det betyder arr det är rekommendationer.
#101 morötter ser JAG som mer NO,NO än grädde och mörk choklad. Morötter innehåller inget fett,det gör både grädde och mörk choklad
så precis,det är individuellt.
#100 nej inga absolut regler ,mer grundregler eller rekomendationer:
#43 så va jag INNAN LCHF,gick och la mig 21-22 nu orkar jag vara uppe till 05.00 eller längre…
Zepp, vad vägde du innan o hur mycket har du gått ner nu, o hur länge har du ätit lchf?
#107 ja, det lilla jag hunnit läsa om Annika D verkar det som hon rekommenderar mer grönsker än vad SSS gör. Jag har inte hunnit läsa hennes blogg så mycket än, eller hennes böcker. Började med SSS. Hoppas också få lära mig mer på konferensen i Västerås.
#43 gud va skönt. Jag är fortfarande supertrött, precis som jag var innan lchf och som jag varit sen 2003 när jag fick barn. Jag måste sova 9 timmar per dygn för att fungera.

Jag vägde 92 kilo och ökade ett kilo per år, när jag började med LCHF på vårvintern 2007!
Tog iallafall tre månader innan något hände.. förutom att man kroniska Astma försvann, sen tappade jag sju kilo, ett kilo per månad i sju månader.. sen vart det stopp vid 85! 
Märker sedan att jag går upp två kilo under vintern för att tappa dessa under den ljusa årstiden!
Slutade snusa nu i vinter.. inte bra för vikten men nu tappar jag dessa kilon igen verkar det som!
Vill egentligen tappa minst 5 eller 10 kilon till men dessa sitter hårt verkar det som, däremot verkar det som om de sista skulle behöva en högre grad av fysisk aktivitet!
Och så har jag märkt att när man är ledig mår bra äter strikt och rör på sig så är det lättare att tappa vikt!
Tror att LC och fysisk aktivitet är en bra kombination för att bli av med de sista kilona!
Oh, vad jag längtar tills på lördag, LCHF-konferens i Västerås. Spännande!
Efter konferensen i Västerås har jag dåligt samvete att jag stått hela hösten o mässat för vv-medlemmar att de MÅSTE äta kolhydrater för kroppen behöver det, att de måste äta light-produkter och att de kommer behöva banta o känna sig hungriga i resten av sitt liv om de vill hålla vikten. + att jag kanske har bidragit till att flera kommer få bristsjukdomar, värk i lederna mm för att jag sagt att de måste äta minimalt med fett. Hur ska jag kunna gottgöra det?
JAG VILL RÄDDA VÄRLDEN MED LCHF.

Fantastiskt roligt att man kan ändra sig:-) En ny syn på mat! Vet inte hur det är för dig Novisan, men jag tyckte det jätteroligt!
Gratis till ny insikt!

Jag tror man skall akta sig för att frälsa världen.. bättre att föregå med gott exempel själv.. då kommer folk självmant att fråga hur du burit dig åt!
Kan man sen förmedla konceptet med humor och glimten i ögat kan man faktist få folk att tänka till!
http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a3d78f82-ae53-4e45-a3c3-75f1fd933dad
Man skall ha klart för sig att folk har eget ansvar för vad dom stoppar i munen men dom borde få en bättre information om vad som är nyttigt!!
Jag har gått på vv 3 ggr varje gång gått ner ca 10 kg som jag sen gått upp, -Leker med tanken att sätta upp plakat utanför deras lokaler och upplysa de som inte vet att det finns bättre alternativ. Men det är väl mun mot munmetoden som fungerar bäst.
Du som konsulent bör ju veta vad du snackar om, utnyttja det!
//e
Jag håller inte med dig Zepp. Jag vill inte sitta och se på när en massa människor äter på ett sätt som förstör deras kroppar. Om det nu är så att dagens kostråd är så fel som det verkar enligt oss lchf-anhängare så tycker jag att det är vår skyldighet att förmedla det.
Fast jag förstår att man inte kan säga till folk överallt "Ät inte kolhydrater, ät animaliskt fett istället" eftersom folk inte skulle lyssna pga att de tror på de dagens kostrådgivning. Och om jag nu håller mig frisk o slank så kommer ju folk bara utgå ifrån att jag följer dagens kostråd, om jag inte hela tiden går omkring o berättar hur jag äter. Jag har ju ingen dramatisk övervikt så det är ju ingen som kommer säga "Vad smal du har blivit, vad duktig du är", så att jag får möjligheten att säga "Ja, jag äter enligt lchf".
Men eftersom jag svalt de LMV.s kostråd med hull o hår inser jag att jag kanske borde ifrågasätta vissa av lchf-kostens utlovade häslovinster också. Det kanske också visar sig vara helt förfärliga om 50 år, precis som fettsnål o kolhydratrik kost verkar vara.

Seas, jag jobbar inte på VV längre. Jag fick upp ögonen för lchf efter att jag slutat, nu i januari, när jag tröttnat på att ständigt svälta mig själv. Innan dess var jag helt övertygad om att konstant svält var frälsningen mot dagens häsloproblem. Att det var överviktigas skydighet att gå omkring o svälta ner sig på minimalt med fett för att bli friska.

Man skall inte förneka att det finns folk som faktist har blivit hjälpta av VV och VK och sådant.. dom kanske bara inte tänkte på att dom blir vad dom äter och att chips och godis, läsk och skrääpmat inte är några bra byggstenar för kroppen!
Sen kan man alltid vara kritisk till deras fettsnåla budskap som ingen blir nöjd med, men äter man för mycket kan det iallafall vara ide att minska på all junkfood till förmån för hemlagad mat.
Och vi skall ha helt klart för oss att det som SLV utgår ifrån är våra behov av protein och fett.. men sen biter dom sig i tummen när de utifrån detta menar att resten skall utgöras av kolhydrater vilket det inte finns några vetenskapliga belägg för!!

#112 Så har jag oxå känt efter att jag bla kritiserat en man som bara åt kött och smör…..och lite andra jag pådyvlat Pauluns kostråd. Jag har personligen bett de flesta om ursäkt och berättat som det var, att jag varit för okritisk och därför blivit lurad. Det finns fortfarande 2 personer jag inte bett om ursäkt…men jag tar nog tag i det nån dag.
Zepp. Jag tvivlar inte på att många blivit hjälpta med sin övervikt med hjälp av VV. Däremot tycker jag det är förfärligt om det är så att "man" (VV, LMV, Soc-styrelsen, dietister o.dylika) rekommenderar folk att äta minimalt med animaliskt fett och mycket kolhydrater eftersom det verkar kunna leda till en onödig ohälsa.
Pasi- det var ju kul att höra. Vad har de svarat då?

#120 Mest att de accepterar ursäkten…..men sen går de antagligen och funderar på om jag inte blivit ännu knäppare än innan…jag menar - rekommendera mättat fett och allt.;-D
(De verkar ha ännu svårare att acceptera att man säger motsatsen till vad de alltid hört, såklart)

Hej Novisan
Det var kul att ha med dig och helt underbart med dina slutsatser efter dagen
//Karin
#121 Ja, det kan man ju förstå. Det är så jag misstänker att min omgivning också tänker
. Men jag har inte vågat rekommendera någon annan att äta lchf ännu, förutom en VV-kollega.
#122 Tack, det var verkligen spännande. Jag kan inte sluta tänka på lchf idag så jag har hängt här inne sen jag vaknade fast jag borde sätta mig o jobba. Suck.
Novisan,
Magnesium kan hjälpa vid trötthet.
#124, OK, jag ska kolla upp i min mat ung hur mycket jag får i mig per dag. Eller menar du att man kan behöva mer än RDI för att piggna till?
Fast imorse upplevde jag för första gången att jag var pigg när jag vaknade. Vaknade av mig själv 05.30 en halvtimme innan klockan skulle ringa - och var pigg 
Jag har börjat få ont i lederna, framför allt handleder o knän, sen nåt år tillbaka. Den senaste veckan/veckorna tycker jag att det har blivit värre. Har en kompis som säger att hon fått ont i lederna efter nån vecka när hon kört lchf.
Idag när jag sitter vid datorn på jobbet har jag svårt att skriva för jag är så stel i händerna. I Västerås på lchf-konferensen i lördags och hemma i går hade jag så ont i knäna när jag satt stilla hela dagen
Kan LCHF förvärra värk i lederna?
#126 - Troligen är det individuellt. Jag har ett stillasittande jobb och hade före LCHF ofta besvär av musarm och ömma axlar. Nu, två år senare, känner jag ingenting. Det du känner kan ju också vara övergångsbesvär, för du har ju inte hållit på så länge.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Kan det vara övergångsbesvär!? Hur länge brukar det hålla i sig då?
Undrar om jag är inne i nån riktigt jobbig övergångsperiod. Idag är jag så sliten, trött, yr och snurrig att jag har problem på jobbet. Känns i huvet som när man har blodsockerfall, men jag har inget sug eller är särskilt hungrig som man normalt sett är när man har blodsockerfall. Och så har jag såå ont i lederna, handleder, fingrar o knän. Det känns som de är nedfrusna.
Har inte tidigare upplevt några besvär under de här 8 veckorna, Kan övergångsbesvär komma först efter 8 veckor? Please, help?
Jag kan bara svara för mig själv. Min övergång till LCHF sammanföll med att jag slutade nästan helt med kaffe efter ett liv som fullblodskoffeinist, så de besvär jag fick, skyllde jag på koffeinabstinens. Dock kan det ju mycket väl ha varit tecken på omställningsbesvär av LCHF också. Jag fick svåra balansrubbningar och var ofta mycket trött. Besvären försvann i stort sett av sig själva efter en tid, och det lika oväntat snabbt som de hade uppträtt.
Du skriver om blodsockerfall. Själv har jag nu efter två år på LCHF sällan varit vare sig vrålhungrig eller stockmätt, utan magen sköter sig själv utan att göra sig påmind så mycket, med jämnt humör och jämn pigghet över dagen som följd. Förmodligen kommer du själv också på sikt att få ett jämnare humör till följd av en mindre rörlig blodsockerkurva.
Att du fortfarande har blodsockerfall som bidrar till yrsel kan bero på att din kropp ännu inte har fattat att du inte skojar med den, utan att den fortfarande förväntar sig att du ska ge den kolhydrater ibland.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
Tack för svaret raphanus.
Stackars lilla kroppen, först har den fått leva nästan utan fett och nu undrar den var kolhydraterna tog vägen. Men jag tänker inte ge mig. Fast om jag känner mig så här yr imorgon så måste jag nog sjukskriva mig. Är rädd för att tvinga mig till saker när kroppen skriker att den inte orkar. Att ha gått igen EN utmattningsdepression genom att tvinga kroppen räcker.
Nån mer som har några kloka peppande ord?
RDI för magnesium (280 kvinnor, 350 män) är tillräckligt i de flesta fall. Men många kommer inte upp till det. Vid påfrestningar på kroppen behövs extra. Till exempel i början av LCHF.
Min mamma fick plötsligt stela leder vid klimakteriet. Det försvann inom en vecka efter att hon börjat med zinktillskott 30 mg/dag. Ledproblemen har bara återkommit vid de tillfällen zinktillskottet har varit slut. Denna lösning på ledproblemet har fungerat bra i fyra år nu.
magnesium o zink, ok, TACK. Fast jag är helt mot att ta kosttillskott (men att stoppa i mig en massa skräp via lightprodukter i åratal har jag aldrig ifrågasatt!). Jag ska kolla upp hur jag kan få i mig mer magnesium o zink.

ha ha ser att nyttigajag e här o gafflar oxå, riktlinjer hit o dit e de inte så att mycket är individuellt för alla olika människor eller har jag missuppfattat alltihop……..?????
Novisan,
Du kan testa med 0,5 dl kakaopulver under en dag. Det fick mig att piggna till innan jag visste vad magnesium var för något.
Kaffe är förresten verkningslöst mot trötthet som beror på magnesiumbrist.

#134 Lever är ju naturens egen multivitamin….har hjälpt mig, och borde ingå i all hälsosam kost (mer än sporadiskt).
#137 ja det verkar så, jag ska definitivt börja inkludera lever i min kost. Hoppas kunna göra min första kycklingleverpastej i helgen.

jaha, då har jag fastnat härinne igen fast jag borde jobba.
Nu har jag nämligen kollat upp magnesium och zink i minmat. Det finns verkligen ingen risk att få brist på det genom LCHF. Mycket av "vår" mat ger högre magnesium- och zink-intag än ris, pasta, potatis.
Om det är magnesium eller zink jag lider brist av så borde det ha märkts även innan jag gick över till LCHF.
Kalium, dock. Byt till mineralsalt så är problemet löst.
min käre sambo köpte mineralsalt senast fast jag bett honom köpa havssalt, så jag kanske inte ska vara sur på honom längre då 

Brukar det inte vara så att mineralsalt inte har något tillsatt jod? Läste det någonstans. Isåfall är det ju inte så bra för jodbrist är inte heller så häftigt :/ Själv tycker jag inte om mineralsalt och om jag lider kaliumbrist så hittar jag hellre ett annat sätt att få i mig det. Eller så kanske man kan ta 50/50 mineralsalt och vanligt? Hur mkt mineralsalt behöver man få i sig för att få i sig tillräkligt?

Rättika är nog ett bra komplement för att få kalium…den innehåller inte så mycket annat av värde.
#142 Först måste vi nog komma på vad som är tillräckligt.;-)
#137 - Pasi. visst är lever nyttigt men jag har hört varningar om höga halter av kadmium i lever.

Spannmålsprodukter, potatis och rotfrukter ger det största bidraget till vårt kadmiumintag via kosten. Fullkornsprodukter innehåller högre kadmiumhalter än andra spannmålsprodukter. Höga halter kadmium kan återfinnas i inälvsmat (lever och njure), främst från vuxna djur och i vissa vilda svamparter. Även i vissa vävnader som det bruna köttet (hepatopancreas) i skaldjur, är kadmiumhalterna förhöjda, medan skaldjurens muskeldelar innehåller låga kadmiumhalter.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11524&epslanguage=SV

Pasi synd att jag inte klarade av rättika då :/ Blev illamående och fick jätteont i magen efter att ha ätit det, inte tyckte jag att det var sådär jättegott heller tyvärr…
Ja det är inte lätt det här med vad man behöver äta eller inte och vad som är bra eller inte, det finns varningar för allt känns det som. Jag tror jag kommer lyssna på kroppen, vad den blir sugen på kan jag ge den (förutom kolhydrater :P) och sen ska jag kolla mina värden så de ligger bra. I och med att jag har haft brister förut och har min tarmsjukdom så borde det inte vara några problem att få dem att kolla så man har balans på allt.
#142 Ta ett mineralsalt med tillsatt jod, så…
(du tänker nog på havssalt)

#144 Jag brukar tänka som så - Hur mycket gifter får jag i mig om jag skall ersätta 2hg lever med annat (för att komma upp i samma vitaminnivåer)!?
Jag tror också att kroppen klarar den påfrestning som gifter och kemikalier ger, bättre med ett fullgott maskineri som fått all rundsmörjning och allt den behöver.
jorå det är jod i mitt mineral-havssalt.
Köpte kycklinglever i helgen men har inte hunnit tillaga den. Mmm det ska bli gott.
Hade ett jättebra recept på smörgåstårta med massor av rättika ol oliver. Alla som ätit av den älskar den. Men den var ju på bröd + det var svarta bönor i den.

mikael - Nä jag tänkte på mineralsalt, har läst förut att det inte är jod tillsatt i det men nu när jag var och handlade sist så läste jag på förpackningarna och såg att det var tillsatt, så det är ju bra. Men jag tycker likförbannat inte om mineralsalt så det är inget för mig :)
Alltså, jag har natriumreducerat mineral-havsalt med jod och kalium. Allt i ett helt enkelt
. Fast det är inte riktikt lika gott som rent havssalt måste jag erkänna.

Hehe nä. Hur är det med "saltheten" på det Novisan? Jag tycker liksom inte det blir lika salt (och har någon konstig bismak) med mineralsalter och det brukar resultera att jag har i mkt mer istället och då försvinner ju lite grejen med att använda det :)

Kom precis på en sak. Jag har alltid varit värsta saltomanen, saltat jättemycket på maten och älskat salt, men sen jag började med lchf så tycker jag att mkt är för salt, klarar inte av att äta fetaost längre tex, det är bara FÖR salt…och om jag saltar min normala mängd i maten så blir det också för salt. Saltar aldrig extra längre. Lite lustigt. Kanske jag skulle tycka bättre om mineralsalt nu än förut också, får nog testa :)
Jag tycker också att allt är för salt numera, även fetaosten tyvärr, såg liksom fram emot att äta ej light-fetaost när jag började med lchf.
#153 ja det sägs ju att vitsen med natriumreducerat salt går förlorad om man saltar mycket mer med det. Men om man vill ha kalium så spelar det kanske ingen roll?
Det här med att för mycket salt är farligt är som bekant ytterligare en myt som livsmedelverket tror på utan någon vetenskaplig grund. Det infördes nyligen som krav vid nyckelhålsmärkning att det ska vara låg salthalt.

När man var fettskrämd saltatde man mer för att maten skulle smaka något, nu med mer fett som fungerar som smakförstärkare så behövs det inte så mycket längre.
Ja mäniskan har en aldeles utmärkt förmåga att göra sig av med överskott av salt.. men vi känner inte av om vi får för lite.. det är en av pelarna i strandapeteorin!
Det är i stort sett bara havslevande djur som har denna förmågan.. landlevande djur känner av saltbrist och kan gå miltals för saltet!
Om det är något man skall tänka på vad gäller salt så är det att undvika tillsatsen klumpförebyggande medel vid namn Blodlutsalt!!
"Kaliumferrocyanid (ferrocyankalium), K4Fe(CN)6 · 3H2O, är en kemisk förening som bildar små gula kristaller. Den används bland annat som klumpförebyggande medel, och har då E-nummer 536. Trivialnamnet är gult blodlutsalt."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumferrocyanid
Och att saltet är berikat med jod.. vi får i oss för lite jod påstås det!
Själv använder jag Trocomare örtsalt som bordsalt och Maldon saltflingor till matlagning.. finns ialla mataffärer!

#155 men det måste ju finnas något annat sätt att få i sig det också, gurkmeja ska tydligen vara rikigt bra har jag hört, det är ju också bra på andra sätt (smärtstillande, antiinflammatoriskt, sänker blodsockret och en massa annat spännande). Det finns ju till viss del i kött, ägg och mejeriprodukter också, även om det inte är lika högt som i sädesslag och en del andra växter.
#156 Men om det nu funkar att äta lite salt mot lågt Blodtryck för att det höjer blodtrycket så kanske det ändå ligger något i att det är blodtryckshöjande och det kanske inte är så bra om man redan har högt Blodtryck? Själv har jag redan från början lågt Blodtryck och har aldrig sällat mig till de saltskrämda, det är ju bra att få i sig lite salt också :)
Det förhöjda blodtrycket vid högt saltintag är temporärt och går över när kroppen har blivit av med överskottet. Kroppen kan bara ta skada av förhöjt Blodtryck under lång tid. Det krävs obehagligt mycket salt i maten för att höja blodtrycket tillfälligt. Så mycket att man blir törstig och måste dricka extra vatten.
#158 Vi kanske inte behöver så mycket kalium som vi tror om det är mest av det i spannmål o växter, om vi framförallt är köttätare.

#160 Nej det är mycket möjligt! Väldigt svårt sånt där tycker jag.
Jag vill nog försöka hålla mig på en ganska hög kaliumnivå eftersom brist kan påverka muskelfunktionen, ge trötthet och nedstämdhet och massa annat. I och med att jag har fibromyalgi så har jag ju redan problem med allt det där så jag försöker nu se om jag kan förbättra mitt tillstånd genom mat och tillskott (ska efter tips från mikaelj även titta extra på min sköldkörtelsjukdom).
Har hitills ökat på mitt magnesiumintag och så förstås den största omställningen är ju lchf-kosten i sig, med naturligare produkter och mindre kolhydrater och jag känner redan (efter 9 veckor) att det här kan vara något! Magen är bättre och jag orkar mkt mer utan att få ont/bli helt slut. Känner mig gladare och piggare.
#161 Vad skönt att du märkt så mycket förbättringar. Jag har mest känt mig trött, seg o hängig. Fast magen blir inte så svullen längre när jag ätit, o så slipper jag pruttarna

#161 Du har provat d-vitamin, va?
Många fibropatienter kan vara feldiagnostiserade enl en läkare och forskare…..brist ger även trötthet, nedstämdhet och påverkar muskelfunktion och muskelmassa.

Pasi - Nej men jag har funderat på det, får väl i mig lite genom såna där multivitamintabletter jag äter, men det är väl inte tillräkligt för att vara "behandlande" eller vad man ska säga, terapeutisk dos heter det väl :)
Det är så mycket som kan ge fibrosymtom, man får väl beta av en sak i taget och hoppas på att man är feldiagnostiserad för det vore ju himla bra om man "bara" kunde rätta till det med kosten/kosttillskott :)
Har en bekant som också har fibro, hon fick D-vitamin från sin nya läkare för han var helt övertygad om att det var det som var felet, men hon har tyvärr inte blivit bättre. :(
Är himla bra med den här sidan för det är så mycket kunskap som finns samlad här, man får många bra tips! (Även om maken suckar lite över att jag var och varannan dag kommer på något nytt som jag måste testa för att bli bättre ;) )
Kan man överdosera D-vitamin förresten? Magnesium är det ju ingen fara med, men kalium får man vara lite försiktig med då kanske.

#164 Klart man inte blir bättre då man får hjälp av sjukvården, för de ger aldeles för låga doser. De ordinerar 400 IE oavsett vikt (ofta D2 trots att människokroppen behöver D3)…medans terapeutisk dos bör ligga på kanske 1000IE/5-7kg, under en tid iallafall…..för att ev hamna på åtminstone 1000IE/10-20kg som underhållsdos under vinterhalvår, eftersom kroppen behöver så pass mycket.
Man kan överdosera, men det tar lång tid innan biverkningar upptäcks/visar sig, och försvinner så fort man minskar dosen.:-)
Man kan överdosera magnesium…men det ger oftast diarre som värsta konsekvens (kroppen vägrar ta upp).

Ja överdosera vet jag att man kan, men vad jag läst så ska det inte vara farligt att överdosera magnesium. Diarré är ju bra som konsekvens, då märker man rätt snabbt om man fått i sig för mkt och kan justera dosen :)
Oj vilka höga doser, hur får man i sig så mkt? Det känns som om det kan bli rejält dyrt om man ska stoppa i sig alla tabletter i stora doser. :(
Tycker redan nu att jag lägger ner rätt mkt pengar på bra mat, omega3kapslar(äter inte fisk alls) multivitamin,magnesium och extra c-vitamin(som jag märkt att jag mår bra av att ta också)…och sen mina mediciner på det då förstås.

#166 Jag rekommenderar ju de amerikanska D-vit-kapslarna på 50000IE som bla säljs av WLS.nl (blir billigast ca 4:-/vecka)…men annars går det med Holistics 2000IE-kapslar.
Kan man bli medicinfri så är det ju både en kvalitativ och ekonomisk vinst.;-)
Multivitamin tror jag bara är att kasta pengarna i sjön….och C är bättre att få genom naturens egen multivitamin (lever) samt paprika för då får man ju mat samtidigt.:-P
Tack Pasi, ska köpa d-vitamin från Holistics nästa löning, fast då börjar iofs solen lysa lite starkare igen.

#168 Finns nog ingen anledning att ta D-vitamin förrän till hösten nu…om man inte har D-vitaminbrist, eller indikationer på det.:-)

Jag vet att lever är bäst, men jag kan verkligen inte med det :/ Paprika knaprar jag i mig någon ring då och då, men jag kan inte äta för mkt för då får jag ont i lilla maggen. :(
4kr/vecka är ju asbilligt det kan jag absolut kosta på mig, att må bra är värt mkt men jag har inte råd med flera hundra i veckan bara, är ju sjukpensionär också.
Men det är svårt att veta om man har brist eller inte och man vet ju inte heller om man kan lita på ett test hos läkaren om man ber dem kolla eventuella brister :/

#170 Sällan man kan få läkare att ta 25(OH)D-prov, och om de gör det så skall man nog göra själva bedömningen själv.
Någon skrev i en annan tråd om ett test av D som man kunde ta själv…och skicka iväg tror jag. Fast d kostade då 400 el dyl.
Men är det vinter och man själv inte är nedanför 23 breddgraden och ligger i solen, så kan man räkna med att ha brist (alla har det då).
Har man dessutom psoriasis, MS, Depression, fibro så är nog sannolikheten ganska stor att man märker av D-vitamintillskottet, eftersom det kan vara tecken på brist.
Funderar lite på det här med inuiter o samer o ev andra ursprungsbefolkningar, alltså våra förfäder här i norr, har de också haft D-vitaminbrist genom evolutionen, vad tror ni?

#172 Ja, redan på medelhavsnivå så fick det så pass stora konsekvenser att vi blev ljushyade (detta inträffade kanske inte just vid medelhavet;-))……för att en sån anpassning skall få genomslag så måste konsekvensen vara så pass stor att vidareförsel av gener påverkas…dvs påverkar avkommans överlevnad.
Jag tror man klarade sig bättre förr tack vare att man var ute mer under sommarhalvår och åt betydligt mer fisk, speciellt under vinter.
Fiske är för övrigt smidigt under vinter (om man inte har saltat el torkat lager)….bättre än jakt iom att det inte kräver stora förflyttningar utan oftast kan företas i sjön precis utanför hyddan.