Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2846 ggr
Thea
0

Theas tråd - mitt i LCHF - 2a vers

Eftersom den förra tråden "glömts bort" har den försvunnit och jag ids inte leta reda på den. Jag fortsätter mitt filosoferande här istället.

Nu har jag (och min sambo) ätit LCHF i 6 månader totalt. Vi har hittat vår balans i det hela, tror vi iaf. Vi är rätt strikta, fast ändå inte. Vill vi unna oss något med kolhydrater gör vi det. Vi känner att vi behöver ha det för vårt mentalas skull.

När det gäller vikten har väl sambon tappat betydligt mer än mig. Han börjar bli SMAL nu. Han var inte överviktig när vi började heller, men började få klar antydan till mage. Nu är magen puts väck och han verkar inte gå upp av små snedsteg heller.

Jag, däremot, har väl förlorat minimalt med underhudsfett på kroppen. Hos mig är nog hälsovinsterna större som att jag blivit piggare, orkar mer, mår bättre eftersom jag är mätt mm mm. Jag skulle dock inte gråta om kroppen valde att bygga om sig och omvandla lite fett till muskler. Här är jag och kroppen dock fett oense. Men jag mår BRA och det är huvudsaken!
När jag fuskar märker jag det dock. Jag svullnar lite och lägger på mig vatten lätt. Alkohol (läs 1-2 glas vin) är rena döden! Jag vätskar upp DIREKT! Det gjorde jag även innan LCHF, men det märks betydligt mer nu.

Nu är nyåret passerat och det är nerförsbacke. Dagarna blir bara ljusare och längre, fåglarna kvittrar i träden och snön ligger vit på marken. Allt är underbart kan man säga! Jag börjar nu se fram emot vårens underbara avsteg: Semlor och Memma.

Jag har bestämt mig:

* Jag kommer att äta en semla i år (mammas hembakade GÅR det inte att tacka nej till).
* Jag kommer att avnjuta Memma i år.

Sen börjar jag märka att jag lyssnar bara bättre och bättre på kroppen och den börjar fungera! För någon vecka sedan var jag inte alls hungrig på kvällarna och åt då minimalt med kvällsmat. Klarade mig även utan mellanmål. Nu sen ett par dagar tillbaka är jag VRÅLHUNGRIG hela tiden. Imorgon får jag nog göra dubbel sats äggmjölk och ta med mig en till jobbet som mellanmål. Jag åt lunch för knappt 2 timmar sen och jag är redan hungrig. Det trots att jag tog en extra smörklick till kycklingen. Aja, vill kroppen ha mat så ska den få mat! Det tycker jag är så himla gött: Jag SKA och KAN äta när jag är hungrig. Inte som tidigare: Nej, jag kan inte äta nu för då äter jag för mycket och går upp i vikt. Så himla fantastiskt!

LCHF åt folket!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Margareta
0

Lycka till Thea

Numer pensionär i Nynäshamn

Thea
0

Tack tack!

Det är betydligt enklare med LCHF än jag tyckte och trodde från början.

H. Thea

Maia
0

Om man bara bestämmer sig för att göra de där sakerna och inte bli ledsen över konsekvenserna, utan bara gå tillbaka till rätt mat, så fungerar det säkert. Ha det gott!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Thea
0

Visst fungerar det Maia! Flört Konsekvenserna är jag mycket väl medveten om och de kan jag absolut ta. Jag har ingen övervikt att tala om (kroppen anser nog att jag är fullständigt normal, hjärnan har dock en annan åsikt….) så jag behöver inte oroa mig för något stopp i viktnedgången. Att gå tillbaka till LCHF är mitt minsta problem. Det går av bara farten numera! LCHF är normal mat!

H. Thea

Thea
0

Tänk vad en liten äggula kan göra stor skillnad!

Jag har tagit för vana att dricka äggmjölk till frukost då det är enkelt, smidigt och jag är mätt länge.

Jag har kört receptet: 2 hela ägg, ca 30 g smör, ca 20 g kokosfett, och 3 dl hett vatten. Det har fungerat bra i några veckor. Nu verkar dock kroppen ha "vant sig" för nu blir jag hungrig redan vid halv 10, 10 (frukost kl 6). Därför har jag sedan ett par dagar tillbaka utökat med en extra äggula. Och det har löst det hela. Nu är jag mätt igen ända fram till lunch….nästan. Flört Idag vid halv 12 började magen kurra och det är HELT godkänt. Och det enbart pga en liten sketen äggula!

Nu längtar jag till lunchen som är Rökt picnicbog-broccoligratin med mycket ost. Jag som inte gillar broccoli var mycket överraskad. Det var riktigt GOTT!

H. Thea

Thea
0

Jag måste tydligen ha lagad middag annars får jag lida dagen efter.

Igår var sambon och jag lata så vi orkade inte laga mat. Som kvällsmål blev det istället 2 st flatbröd med generöst med smör, majonäs och hård kokt ägg. Till det även lite rökt picnicbog. Jag var mätt när jag gick och la mig.

Imorse när jag vaknade var jag jättehungrig!!! Jag gjorde min vanliga äggmjölk till frukost och blev mätt på den. Tanken for genom huvudet om jag skulle göra en sats och ta med mig till jobbet, men avspisade den. Igår stod jag mig fram till lunch, så det ska nog inte vara någon fara.

Nu, halv 10 är jag hungrig igen!!!! Sitter och knaprar ett par flatbröd med hyvlat smör på. Hoppas jag står mig till lunch på dessa annars vet jag inte vad jag gör….

Så, jag behöver alltså lagad mat på kvällen! Det är alltså bara att ställa sig vid spisen på kvällen. Ikväll blir det franska fiskbullar! *slurp* Det är fruktansvärt gott och mättande!

H. Thea

Thea
0

Hungrig på morgonen…..

Jag har under hela min LCHF-tid inte varit jättehungrig på morgonen. Jag har mest ätit frukost för att "man ska" och i "förebyggande syfte". Det tillhör den dagliga rutinen!

Nu, de senaste två veckorna har jag varit VRÅLhungrig på morgonen! Jag har fått öka på mitt morgonmål mer och mer. Förut drack jag äggmjölk på 2 ägg, 3 dl vatten och ca 50 g fett. Mättade bra och jag var inte hungrig förrän nästan vid lunch. Förra veckan började jag lägga till en extra äggula pga att jag blev hungrig tidigare på fm. Hjälpte 2 dagar! Nu idag drack jag äggmjölk och åt ett flatbröd med mkt smör och keso. Blev ok mätt, men nu tjugo i 9 på fm är jag HUNGRIG!!! Tur att jag tog med två hårdkokta ägg till jobbet. Ska gå och värma dom i micron med lite smör…. *mums*

Kan det vara så att kroppen börjar få igång sin förbränning? Jag vet ju att jag innan LCHF levde på "svältkost" och försökte minimera matintaget för att jag inte skulle gå upp i vikt. Jag kan ju hoppas att kroppen äntligen har fattat galoppen och börjat jobba igen! Så det där med att portionerna automatiskt blir mindre efter ett tag är ren "bullshit". Flört Här blir dom större och mer mat måste till!

*vandrar ut till äggen*

H. Thea

[Karro]
0

Kul Thea att ni båda är med och ni har hittat balans för det är ändå det viktigaste.

Jag kan hålla med om att de dagar man känner "ääh vi gör bara något enkelt" oftast blir värre dagen efter. Så det är som sagt bara att ta sig i kragen och göra "riktig" mat.

Thea
0

Är verkligen LCHF något för mig? Jag börjar starkt tvivla, då den negativa effekten är större än de positiva just nu. Obestämd 

Så länge jag håller mig ganska strikt, dvs kött/fisk/ägg/fågel, grädde, smör, kokosfett och grönsaker (lök som krydda, sallad, tomat, gurka, vitkål, blomkål mm) och vatten till maten går allt bra. Jag håller en bra form (hjärnan vill att jag ska ner ett par tre cm men jag räknas som fullt normalviktig). Då är allt frid och fröjd.

MEN!!!

Så fort jag väljer att gå ifrån detta en enstaka gång får det negativ effekt omedelbart och i större proportion än jag fuskat. Tar jag 1-2 glas vin (rödvin) en kväll lägger jag omedelbart på mig vätska/vikt som märks rätt ordentligt. Detta tar långtid (drygt 1 vecka) på sig att släppa OM det öht släpper.
Väljer jag att äta en frukt så är det samma sak; "POFF" säger det i kroppen!

Nu på alla hjärtans dag blev det lite mer fuskande än normalt (men en fullständigt jätte, otroligt, mycket bättre helg än på kolhydrattiden!!!). Vi åt fruktsallad m vispgrädde lördagkväll och lite på söndag kvällen (blev över). Sambon hade köpt en liten ask chokladpraliner som jag kanske totalt åt 5-6 st av hela helgen samt att vi delade på en flaska vin över fre-sön, dvs inte mycket vin/dag. Gissa om jag svällde upp!!!! Gråter På måndag morgonen hade jag ONT i skinnet så jag knappt kunde tvåla in mig. Ffa över magen/bålen hade jag ont. All denna extra "vikt" (vatten eller vad det nu är) ligger fortfarande kvar. Inget alls har släppt!!! Gråter Jag har inte fått något triggat jättesötsug utan kan "hålla mig" på mattan utan bekymmer. Det är bra!

Men ska det vara så här? Jag upplever att jag är LÅNGT mycket känsligare för fusk nu under LCHF, jämfört med under kolhydrattiden! Då kunde jag ta 1-2 glas vin en kväll utan att kroppen reagerade. Jag kunde äta några godisbitar utan att det hände något. Frukt var det bara att äta!!!
Igår var jag på kurs hela dagen och då var det svårt att undvika att äta det som bjöds. På morgonen åt jag en underbar grov smörgås med pålägg. På lunchen var det kyckling där jag faktist tog ca en msk ris och en skiva VITT bröd med massor av bregott. Åh, vad jag NJÖT av den måltiden!!!! Jag kände dessutom att jag mådde rätt bra efteråt. Ingen "paltkoma" eller jättehunger efter 2 timmar. På em var det kaffe och jag tog en halv mandelbiskvi! *slurp*

Det är så här jag VILL leva! Jag VILL kunna få lite av kolhydraternas godsaker (lite bröd, lite ris, lite vin, lite frukt mm) UTAN att svälla upp omedelbart!!! Jag VILL kunna unna mig saker utan att få på fingrarna direkt. Jag har så länge jag kan minnas hatat min kropp och hela tiden velat gå ner och slagits med vikten. Det är ffa magen som är mitt "problem". När jag åt kolhydratkost kunde jag unna mig saker utan att svälla upp så fruktansvärt som jag gör nu. Höll jag mig bara inom rimliga gränser fungerade det bra! Nu fungerar det INTE ALLS! Jag upplever det som att jag har blivit allergisk mot kolhydrater i alla dess former. Gråter Hatet mot kroppen blir inte bättre av denna omedelbara reaktion!

Jag måste få njuta av livet också utan att straffas omedelbart. Som det är just nu känns det inte hållbart i längden, trots alla hälsofördelar med LCHF.

Jag vet varken ut eller in…..

H. Thea

ingrid-in-sweden
0

Hallå Thea,

Jag känner så väl igen mig själv i det Du skriver. Och det är ju det som gjort att jag trots ett års LCHF-ätande ramlat av å ramlat på och ramlat av och..just för att det där är såååå gott! Det är vatten vatten vatten, däremot så har det blivit något bättre på VITT vin (Sancerre typ) än rött, det är rena döden för mig :(

Du skriver att kroppen inte reagerade förr, jag tror själv att det gjorde den visst det - vi bara inte märkte det så tydligt som vi gör nu när så mycekt 'bakgrudnsbrus' är borta. Dock har jag märkt själv att fusk kan tolereras OM det är en gång / en dag, och att man resten av veckan lever strikt. Sedan - för mig så är det 'dåliga' hemskt olika, godis och vin är värst men små mängder stekt potatis kan fungera - bara man håller ner mängderna, det verkar också som om påverkan av ett avsteg är relaterad till innehåll OCH mängd. Sockerhaltigt är värst för mig - feta saker såsom stekt potatis mm funkar bra en gång i mindre mängd. Nu kanske Du itne har min förtjusning i sådant jämfört med bröd?!?

Hur som haver - väldans mycket sitter i huvet med - vår inställning till saker å ting. LCHF är inte alls bara en mathållning en kosthållning utan snarare ett mycket djupare filosofiskt tänk och resonemang.

TjockaBerta
0

# 0

Semlan kan jag avstå från men memma är redan inplanerat. Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

linda85
0

Thea

jah känner igen mig i ditt tänk att lite kolhydrater borde faktiskt fungera, men jag tror om ditt mål är att gå ned i vikt så kan du kanske köra lite striktare under själva viktminskningsperioden. Sen kan du nog öka upp kh med några gram.

Jag har själv inte så mycket att tappa är 169 och väger 75 och för mig släpper det inte om jag syndar. Det fungerar inte att äta några praliner eller ens för mycket mjölkprodukter.

Tror också att du måste sluta stirra dig blind på vågen, det är ju förmodligen bara vätska som du går upp när du "syndar" och det är väl egentligen skitsaksamma?

Om du vill gå ned i vikt så bestäm en period då du ska hålla igen på kolhydraterna, då skippar du vin och allt som du vet inte funkar för dig. När du är nöjd med vikten kan du ju prova att slänga på lite mer kh.

Eller så kanske din kropp tycker att du har rätt vikt i nuläget? Kroppen och våran fåfänga har ju sällan samma åsikt om hur vi ska se utFlört

Lycka till Thea och hoppas att du inte ger upp oss på Kif!

Thea
0

linda85: Det är knappast vågen jag stirrar mig blind på eftersom jag inte stått på en våg det senaste ÅRET! Flört Jag äger ingen våg! Det jag går efter är hur kroppen känns och hur kläder sitter. När jag märker att jag kan klämma tag om mer på bullen under naveln och att det blir mjukare över revbenen får jag "panik". Det kanske handlar om 1-3 cm upp/ner och det tycker JAG är ett STORT straff för det lilla jag syndar. Men om det "bara" vore vatten så borde kroppen ha släppt det vid det här laget (1 vecka sedan synd), eller att jag börjar märka att det släpper. Men icke!

Troligvis tycker min kropp att min vikt är perfekt! Jag har dock aldrig hållt med den…..Det är jobbigt och jag skulle ge min högra hand för att slippa dom här känslorna! Men men…

Jag kommer aldrig att ge upp Kif, men just NU står inte LCHF jättehögt i kurs.

Jo, jag skulle säkerligen kunna bestämma mig för att vara jättestrikt och försöka gå ner dom där kilona. Men just nu är jag i en mental svacka och jag vet inte om jag orkar det! Just nu hägrar kolhydraterna (och då nödvändigtvis inte rent socker) lite för mycket.

H. Thea

linda85
0

Okej, det kanske är din mentala svacka som påverkar kroppen?

lycka till iallafall och hoppas att det fixar sig för dig

Thea
0

linda85: Jag hoppas att det är den mentala svackan som är boven. Vi får sen om det vänder! Annars vet jag inte om en mer lössläppt LCHF passar mig bättre.

H. Thea

Thea
0

Det är bra att bo på landet ibland! Flört Ringde och pratade med grannbonden i helgen eftersom jag letar efter hö till min häst. Hon har köttdjur så jag tänkte att hon kanske har bra kontakter. En bra anledning till att ta kontakt med grannen också för övrigt. Mycket trevlig kvinna och vi hade en mkt bra pratstund. Det hela slutade med en "prenumeration" på 20 ägg/vecka och att vi nu står på hennes "köttlista". Skrattande Hon slaktar själv och säljer det kött som blir över till vänner och bekanta, när hon fått det hon behöver. Hon berättade själv på eget initiativ att hennes djur inte får en massa spannmål och dyl utan det här gräs i stora lass som gäller. Så fort de kan gå ut så går de i stora kuperade hagar. Vi pratar rent gräsbeteskött alltså! Underbart!!!

I helgen "testade" jag mig själv. Jag beslöt mig för att njuta av frukt och vin på lördagkvällen. En "center-rulle" slank ner också. Skäms Jag ville testa om jag svullnar mer för varje fusk eller om jag har en vattengräns. Det verkar jag dock ha för jag har inte lagt på mig mer vatten (eller vad det är). Det känns JÄTTEskönt!!! Men jag har heller inte släppt det vatten jag har lagt på mig trots att jag skottade snö 2 gånger igår samt jobbat i stallet hela helgen…..

Dock är det tungt med motivationen just nu. Jag längtar hett efter en varm baguett med massor med smör, eller en ris-dutt till maten. Godis, popcorn och annat "snusk" kan jag leva utan, men det här vardagliga saknar jag. Ikväll ska vi äta en god fiskgratin….tänk att få ha lite ris till den! *drömmer*

Å andra sidan hatar jag valken över byxlinningen…..Gråter

H. Thea

negar
0

Hej Thea!!

Jag förstår att det är jobbigt just nu men jag får en känsla av att du kanske inte riktigt trivs med maten. Jag vet inte hur du har haft det tidigare men jag kan idag känna att det inte är värt den där dutten ris eller brödbiten eftersom det leder till så mycket negativt, främst i hjärnan med ett enormt sug..det är jobbigare att hålla bort suget än att avstå från "kolhydraten" . Men du kanske ska modifiera ditt ätande, gå över till en mer GI-variant där du äter lite mer kolhydrater men drar ner lite! på fettet. Om du inte har ett starkt sockerberoende så kanske det funkar bättre för dig. Det viktigaste är ju att du känner att du trivs med maten och att du kan fortsätta hela livet och känna dig nöjd med det. Detta var min lilla fundering ;) Lycka till Kyss / Negar

linda85
0

Åh jag blir så avundsjuk när jag hör att du har en bonde som granne! Jag vill också få ägg på prenumeration och bra kött! LYX!

Hur går det för dig förresten? kör du lchf fortfarande eller en GI variant?

anneliehurtig
0

Hej!

Äggröra stekt i smör med en skvätt grädde till frukost passar mig bra och jag står mig till lunch 12.20…

Lycka till!

Thea
0

Hu! Livet är fortfarande TUNGT! Jag känner mig så "fängslad" när det gäller matlagningen. Tittar i kokböcker och det ända som kommer äver mig är "nej, det kan vi inte laga för det innehåller potatis" "nej, det ska det vara ris till." "Där ska det vara mjöl i" mm.

Jag är så LESS på gratiner med äggstanning!
Jag är så LESS på gräddsåser!
Jag är så LESS på att akta mig för kolhydrater!
Jag är så LESS på att vara "fånge" i maten och inte kunna laga det jag vill!

Pratade, eller ja utbrast i vild förtvivlan är väl rättare yttryckt, med sambon igår kväll när vi skrev matlista om det här med maten. Han önskade biff stroganoff och jag kontrade "men det ska det ju vara ris till". Han (som var otroligt skeptiskt mot LCHF när vi började) ansåg inte att vi ska gå tillbaka, eller mer mot GI. "Då kommer vi ju att gå upp i vikt igen" Ehhhh, jag har inte gått ner något öht!!! Han har gått ner, men inte jag! För mig verkar det inte spela någon som helst roll vad jag gör. Det enda som verkar bita är att börja långdistanslöpa och äta enl tallriksmodellen. Har gjort det förr och gått ner i vikt (13 kg)! Så fort jag slutar löpträna och/eller äter onyttigare går jag upp igen. Dock har jag aldrig lagt på mig dessa 13 kg igen tack o lov! Då spelar det ju ingen roll HUR jag äter, om det är tallriksmodellen eller LCHF. Enda skillnaden med tallriksmodellen är att jag mår bättre psykiskt än jag gör nu!

Neeeeej, jag är inte bitter! Foten i munnen

H. Thea

odezza
0

Thea, jag förstår att du känner dig låg… och det är ju helt upp till dig om du vill sluta med LCHF och börja med något annat… och det är ju aldrig för sent att gå tillbaka till LCHF igen, efter en "utflykt", om man skulle ändra sig igen..

Jag fick bara en liten tanke om flatbröd, som du skriver om i början av tråden. Nu vet jag inte om du äter ett par flatbröd varje dag, eller om det bara var tillfälligt… men om det skulle vara så att det är varje dag, så kan det kanske vara så att flatbröden gör att du underhåller ett sug efter kolhydrater, som i sin tur gör att du längtar efter ris, potatis, mm… som sagt, bara en tanke jag fick…

Själv har jag provat med finn crisp, givetvis med massor av smör och pålägg… och det går inte. De hälsovinster jag gjor med LCHF, bättre luftrör o mindre astma, samt mindre värk i kroppen, kommer tillbaka som ett brev på posten.

Så jag avstår från alla sorters sädprodukter, hur lite kolisar de än innehåller, och "sparar" mig till de få, enstaka tillfällen då jag gör ett undantag och äter min förr så älskade pasta… och tar smällen…

Genom att göra så, så känner jag inget sug, eller underhåller något sug efter kolhydrater, och jag känner mig lugn med tanken att jag ändå kan få äta min pasta någon gång ibland, det blir var sjätte - åttonde vecka ungefär.

Hur som helst, jag hoppas att du kommer fram till hur du vill göra med käket, och framför allt hoppas jag att du kommer ur den tunga svackan, oavsett hur!

"still lost in space and time"

Thea
0

Tack odezza för ett bra inlägg!

Jag har ätit flatbröd/finncrisp under hela min tid som LCHF'are och tidigare inte märkt av något triggat sug. Jag har också kunnat äta enstaka frukter utan att bli triggad!

Denna svacka kom efter en lite mer "intensiv" period av fuskande. Jag var iväg på kurs och åt "vanlig" mat en dag. Jag valde att smaka lite vitt bröd och en msk ris. GUD vad gott det var!!! Då upptäckte jag hur mycket jag saknar det. Sen dess har det suttit i!

På detta har det varit semlor, lite fruktsallad mm. Något varje vecka de senaste 3 veckorna. Visst, det triggar också. Helt klart!

Sen tror jag en stor orsak är bristande motivation! Jag har inte gått ner i vikt nämnvärt (vilket troligtvis beror på att min kropp anser mig ha perfekt vikt, hjärnan är dock av annan åsikt). Jag har inga krämpor som blivit bättre. Tvärtom så börjar jag få värk i lederna nu vilket jag aldrig haft tidigare….
Visst, jag har blivit piggare och har mer ork i kroppen. Men just nu räcker det inte som morot att stanna kvar i LCHF just nu. Jag kan ju också när som helst gå tillbaka. Inget är ju för evigt! Jag ska läsa in mig lite på GI och se vad det innebär. Man kanske kan lägga till lite mer kolhydrater/måltid, utan att låta det "balla ur" som det gjorde tidigare, dvs äter vi köttfärssås kanske man kan lägga upp det så att man äter 70% köttfärssås och 30% pasta?

Vi får se hur jag gör! Det kanske ger sig, men som det är just nu är det jobbigare med LCHF än det ger i fördelar, tyvärr.

H. Thea

Maja2
0

"Tittar i kokböcker och det ända som kommer äver mig är "nej, det kan vi inte laga för det innehåller potatis" "nej, det ska det vara ris till."

Man MÅSTE inte ha ris till biff stroganoff…. ät nåt annat till.  Det behöver ju inte bli så komplicerat att man måste laga speciell mat. Bara ändra tillbehören.

Men det är nog som du säger, det är motivationen som brister…. och jag kan förstå om det känns motigt när man är ute efter viktnedgång och man inte går ner. Lätt att misströsta då. Men… Vad jag förstår av att ha läst tråden så vill du "unna dig" avsteg då och då, och sväller genast upp…. tydliga tecken från din kropp alltså.. men beslutet måste ju komma från dig själv kring vad och hur du ska äta.

Lycka till hur du än väljer, Skrattande

Thea
0

#23: Det med kokböckerna är nog mer en "fix idé" kanske. Jag söker inspiration men blir så ledsen när allt jag hittar innehåller förbjudna ingredienser.
Jag vet ju att det går alldeles utmärkt att äta biff stroganoff med enbart en grönsallad. Men jag skulle inte säga nej till 1 dl kokt ris till. Flört

Jag saknar totalt inspiration i matlagningen just nu! Jag börjar bli lite småless på kött och längtar efter bönor och linser istället. TÄNK att få göra en böngryta! Jag har också totalt fetledsnat på alla dessa gratiner med äggstanning. *guäck* Jag vill ha PAJ utan ägg!!! Allt fett börjar stå mig upp i halsen!

Ja, jag vill kunna "unna" mig saker = leva för mig! Jag vill kunna äta en fruktsallad om jag så önskar, eller ta mig en semla, eller äta ett par kakor till kaffet de få gånger/år jag nu gör det. Eller att poppa en påse popcorn på lördagkvällen. Jag vill kunna ta mig ett glas vin en kväll. Som det är idag säger det POFF och sen har jag gått upp 2 kg som jag får kämpa livet ur mig sen för att gå ner igen. Min kropp verkar ha blivit överkänslig mot kolhydrater. Det är också en faktor till att jag saknar motivation att följa LCHF (den delen som propagerar under 20 g kolisar/dag).

H. Thea

Thea
0

Nu har jag och sambon beslutat oss för att lägga in mer kolhydrater i kosten, men med GI-tänk. Jag kommer fortfarande att dela med mig här vad jag upplever eftersom jag är fullständigt övertygad om att jag inte är ensam om att tycka att strikt LCHF blir lite trist OCH att jag går upp i vikt av minsta lilla fusk.

Igår var jag och handlade efter jobbet! Det var så himla roligt att få handla UTAN att känna att "det kan jag inte äta, det får jag inte handla". Jag handlade quinoa, grapefrukt, yoghurt (naturell), solrosfrön, dinkelflingor, rågsikt (för bak av surdegsbröd) mm.

Imorse åt jag min första frukost på länge som inte innehöll 50 g fett! Jag njöt i fulla drag av min tallrik med yoghurt strödd med dinkelflingor, solrosfrön, linfrö och sesamfrö till det två löskokta ägg och en kopp té. Jag blev proppmätt!

Till min stora förvåning har jag inte behövt mitt vanliga mellanmål (1-2 finncrisp och 2 kokta ägg) vid nio, halv tio. Nu, vid halv 12, börjar jag bli hungrig! Och det är ju precis lagom eftersom det är lunchdags. Ska bli så spännande att se om detta håller i sig eller vad som händer över tiden.

Imorse när jag klädde på mig fick jag en smärre chock! Min kavaj som satt löst runt jul satt jättetight runt midjan. Rynkar på näsan Jag hoppas innerligt att jag kan ta tillbaka förlorad mark….

H. Thea

KarinLH
0

Hej Thea! Jag har läst din tråd nu och känner igen mig i mycket av dina tankar; det här om att kunna unna sig, för att må bra mentalt också! Jag hoppas att du kan hitta en balans i kosten som funkar för dig! Själv har jag märkt först denna/de senaste veckorna, att kroppen verkligen vant sig vid denna kost, och det var även lite skillnad på måttbandet imorse, jämfört med förra veckan! Jag hoppas att det fortsätter så - trots avsteg Glad Alla funkar vi ju olika, men det låter ju som en bra början att du blev mätt på dagens frukost - och njöt av den! I mina amatörmässiga öron låter det ju inte som onyttig mat heller - även om jag vet att det går att diskutera i oändlighet. Men men. Lycka till!

negar
0

Hej igen Thea!!

Det är spännande att följa din tråd så fortsätt gärna att skriva hur det går för dig!

Jag tror att du har tagit ett bra beslut, det viktigaste i livet är ändå att man är nöjd och tillfreds, det ska inte vara jobbigt, då lägger man av tillslut ändå..precis som med en lågkalori diet….men om du kan hitta något som funkar för dig och som hjälper dig med din vikt och kroppsuppfattning så är det det som är bäst för just DIG. Vi är alla olika och jag tror starkt på att man ska hitta sin egen variant, oavsett om det är lite mer eller mindre kolisar. Jag tycker att du ska göra precis som du skriver, ät enligt GI med en mindre del kolhydrater och naturlig mat i så stor utsträckning som möjligt. Det är faktiskt många människor som gått ner i vikt på GI och som klarar av att hålla den vikten, så lycka till och jag håller tummarna för att du hittar en lösning som håller i längden med välmående på köpet!!!

Thea
0

Livet har ljusnat! Hoppet har börjat återvända! Inte i att jag börjat gå ner i vikt, men glädjen för mat har börjat återvända.

I helgen bakade jag min första sats surdegsbröd! Herrejösses, vad mumsigt det var med nybakat bröd med mycket smör på. *slurp* Jag var taktisk och gjorde små bullar av degen. Det gör att vi inte behöver ha en hel limpa framme och känna att vi "måste" äta upp den innan den blir dålig. Nu kan vi ta fram en bulle ur frysen och dela på den jag och sambon. Det minskar brödätandet! Nästa gång jag bakar surdegsbröd kommer jag nog att ha i lite solrosfrön eller annat smaskigt. Nötter kanske? Men det kommer nog att dröja då vi lär ha bröd för ett bra tag framöver.

Igår kväll när jag skulle sätta ihop en matlista blev det ändå svårt. Å andra sidan var det svårt även när vi frossade kolhydrater, så det är eg ingen bra måttstock. Den här veckan blir det en blandning av lite av varje. Det blir quinoasallad med kyckling och bacon. Det blir lasagne *längtar* ikväll. Det blir pestopaj med dinkel och kvarg för att dra ner GI lite. Men jag längtar efter att få laga GOD mat!

Igår njöt vi av en underbar böngryta! Åh, vad jag har saknat bönor och linser. När jag var ung avskydde jag dom, men nu är de en stor del av mitt matliv och utan dom har det känts trist. Magen har väl inte saknat dom lika mycket kanske. Jag "tutar" värre än en hjord skenande elefanter. Oskyldig Men samtidigt så känns det jättebra! Känner mig "lättare" när magen jobbar. Inte lika uppsvälld alls!

Det som känns mest "förvånande" är att jag är mätt och belåten. Jag trodde suget skulle komma som ett litet brev på posten, men icke. Jag känner mig nästan mer belåten och håller det längre nu än på LCHF. Kan det vara så att jag hittat min melodi?

Något både sambon och jag upptäckt är att vi har fått övergångsbesvär = huvudvärk nu när vi dragit ner på fettet och ökat kolhydraterna. Lite spännande tycker jag, även fast huvudvärken är sjuttioåtta gånger värre nu än den minimala vi drabbades av när vi gick över till LCHF. Min värk har gett med sig men sambons sitter i fortfarande. Å andra sidan kanske han passar bättre på LCHF-kost än GI. Tricky i så fall!

H. Thea

Thea
0

Nu har jag ätit mer GI-inspirerat i ett par veckor och jag börjar märka att saker händer i kroppen, både fysiskt och psykiskt!

Jag mår BRA! Oförskämt BRA! Jag är pigg, mätt och nöjd. Jag har inte märkt av några blodsocker fall alls. Jag står mig länge på det jag äter och det känns jättebra. Frukosten är fortfarande mina största mål och kommer säkerligen att förbli så. Jag är så hungrig på morgonen och det är så gott att äta frukost. På lunch och kväll blir det mindre mat för då blir jag mätt fort. Som det är just nu, verkar jag absolut ha hittat ett bra sätt att äta.

Nu ska jag bli lite privat….det bästa är att kärlekslivet med sambon har kommit tillbaka. I ett antal veckor har jag haft noll lust öht. Det gick så långt att jag började tvivla på mina känslor för sambon. Rynkar på näsan DET var en pärs!!! Nu har det gått tillbaka och glöden finns där igen. Vi har inte gjort något för att hitta glöden men nu svarar kroppen direkt igen. HELT fantastiskt!!! Det tolkar jag enbart som att kroppen, i brist på kolhydrater, "stängt av" det hormonsystem som sköter den biten!

Det som är mindre bra är att sötsuget blivit lite större, men ändå inte alls som det var förrut. Nu hjälper det oftast att skaka på huvudet och tänka på något annat, eller ta ett flatbröd med smör så är det borta. Samtidigt så känner jag mig mer avspänd i min relation till maten. Det känns lugnare och bättre.

Fortfarande försöker vi hålla kolhydraterna nere på så låg nivå vi kan. Vi "frossar" absolut inte i pasta, ris och potatis. I helgen gjorde vi fiskbiffar med hemmagjort potatismos. Men den övervägande mängden på talriken var inte potatismoset utan det var spenaten och fiskbiffarna. Ett par msk potatismos räckte gott för att göra mig nöjd, men det var biffarna som gjorde mig mätt! Det är lite så vi äter idag. Vi använder kolhydratkällorna ris, pasta och potatis, men i mycket begränsad mängd. Det verkar fungera bra för oss!

Kroppen har fortfarande inte börjat släppa på de extra kilona som jag har lagt på mig, men det känns inte så farligt just nu. Jag går inte UPP i vikt längre och det är huvudsaken. Jag är övertygad om att när trädgårdsarbetet sätter fart, så försvinner vinterns extra daller! De ska ju grävas trädgårdsland, klyvas och staplas ved, rensas i buskage, anläggas rabatter mm. Något gymkort kommer inte att behöva köpas!

Så, jag skulle nog säga att vi fortfarande äter LCHF, fast en mycket, mycket mer liberal variant. Vi använder de traditionella källorna för kolhydrater, men inte alls i "normal" mängd. Vi använder fortfarande bra, naturligt fett där vi inte snålar, men vi vräker inte på heller som vi gjrode förut utan använder en mer "normal" mängd. Det ska bli spännande att ge det ytterligare några veckor och se var vi hamnar!

H. Thea

Thea
0

Ojojoj! Min kropp är HEMSK just nu! Gråter Jag har ökat nästan en hel byxstorlek och fortsätter detta behöver jag köpa nya byxor. Blä!!!Viktuppgången som inleddes strax innan jul har inte stannat av i och med övergången till GI utan fortsätter i oförminskad styrka. Detta anser jag bara bekräfta mina teorier om att LCHF drog ner min ämnesomsättning till nära noll. Hade jag ätit som jag gör nu innan LCHF hade jag garanterat gått ner i vikt. Nu går jag upp istället!
Jag äter normal mängd mat, men betydligt nyttigare än jag åt tidigare. Då var det lass med pasta, potatis, popcorn, godis, frukt mm. Inget av det äter jag nu, men ÄNDÅ ökar jag i vikt. Gråter Jag äter lite, lite råris, potatis eller quinoa till maten IBLAND, men det är inte alls de mängderna som rekommenderas enligt tallriksmodellen. Försöker hålla fettmängden ganska moderat och inte frossa i kolhydrater.

Igår kulminerade paniken. Jag fick äntligen tummen ur och la upp ett par byxor som legat ett bra tag. Det är mina favoritbyxor som jag inte använt så jättemycket. Imorse tänkte jag använda dom, men fick inte på mig dom!!! De gick inte att knäppa!!! Gråter Det var ju detta jag fasade för när jag började med LCHF. Fortsätter det så här är jag snart ÖVERVIKTIG!!! Förvånad Denna viktuppgång MÅSTE stoppas. Paniken ligger mycket nära ytan nu!

Nu kommer jag att vara övernoga med att hålla stenkoll på vad jag äter och hur mycket jag äter. Jag kommer att köra det jag VET fungerar; mycket råkost och mindre "sovel". Det kommer att vara kolhydrater till varje mål. Nu ska kroppen "ställas tillbaka". Jag ska på något sätt försöka att öka motionen. Frågan är bara hur det ska gå till. Jag är i stallet 6 dagar/vecka och 5 dagarna av dom kommer jag hem vid 19,30-tiden. Då är det middag som gäller. När ska jag hinna träna? Funderar på att försöka löpträna de 2 dagarna jag iaf har att tillgå.

Fortsätter detta blir det en påklädd sommar!

H. en mycket uppgiven Thea

Thea
0

YES, YES, YES!!!! Nu händer det grejor!!! Nu börjar kroppen släppa på det extra hull som anlades under den strikta LCHF-tiden! Imorse provade jag mina favoritjeans som jag inte kom i när jag skrev förra inlägget. Nu kunde jag stänga dom helt även om de satt som ett korvskinn! Flört Nu fortsätter jag på inslagen plan! Det går åt rätt håll!!!

Idag har jag ätit GI-inspirerat i ungefär 1 månad. Jag mår fortfarande toppenbra och börjar få hopp om livet! Trots att jag fortsatte min viktuppgång efter övergången till att äta mer kolhydrater höll jag mig i schack och lät inte paniken ta över. Jag fortsatte att äta som jag planerat att göra OCH vara noggrann med att inte svälta mig, dvs jag äter om jag är hungrig och låter bli om jag är nöjd. Det innebär att vissa dagar blir det mycket mellanmål och andra dagar inga alls.

Hur äter jag då? Tja, tämligen ordinärt eg. Till frukost blir det naturell yoghurt med dinkelflingor, linfrö och solrosfrö, 2 kokta/stekta ägg och en liten hembakt limpskiva (surdegsbröd) m smör och pålägg.

Mellanmål blir oftast knäckemacka med smör! Gott! Tungan ute

Lunch och middag varierar. Igår åt vi linsgratin+kokta grönsaker. Varken ris eller potatis till. Äter vi fiskgratin har vi oftast lite råris till. I lördags grillade vi fläskfilé för första gången i egna huset och åt potatisgratin till! Smaskens! Potatis har jag bara ätit 2 ggr sen vi övergick till GI. Det kommer nog att bli lite mer när den egna kommer i landet! Flört 
Vi äter rätt mycket bönor/böngrytor och linser. Försöker att byta ut ris mot quinoa då quinoan är mer näringsrik.

Sen fuskar vi med Memma, lite lite godis, någon öl ibland, frukt mm. Rätt avslappnat eg! Men fortfarande sjukt mycket mindre kolhydrater än vi åt innan vi började med LCHF! Nu när vi "fuskar" får jag inte samma käftsmäll som under LCHF tiden. Jag sväller inte upp omedelbart, men den saktfärdiga viktnedgången jag upplever stannar av någon dag. Det är HELT OK för mig! Flört

Nu kanske den mest trognde LCHF-aren frågar sig: Varför fortsätter jag att uppdatera tråden när jag slutat med strikt LCHF?

Jo, svaret är den att det verkar finnas många här på sidan som gjort samma upptäckt som jag; LCHF är inte universalmetoden för alla! Den passar inte alla kroppar/huvuden! Jag vill helt enkelt dela med mig av mina erfarenheter till andra! Sen är jag ju fortfarande "kolhydratjägare" för jag tänker väldigt mycket på att inte överäta kolhyratrika saker som potatis och pasta. Jag är inte fettskrämd utan använder fortfarande fullfeta produkter för jag tror att de är bättre för mig!

Så på så sätt äter jag fortfarande en variant av LCHF i jämförelse med tidigare, även om en hängiven LCHF-are tycker jag är vansinnig.

H. Thea