Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2234 ggr
tusselisa
0

För lite smör/fett??

Hej jag är ny här har hållit på i tre veckor nu:)

Jag är så nöjd med detta för jag har slutat småäta…jag äter min mat och sen är jag nöjd inget suuug.Jag har gått ner lite ca 3 kg det känns ju också roligt med det va livskvalitén jag ville åt jag har "bara" 15 kg övervikt 12 nu;)Men jag är mest ute efter att lära mig vara"normal".

Förrut om jag tex kom på kalas så var jag helt hattig som en knarkare ung jag hörde inte vad folk pratade med mig om jag sneglade bara på maten/snacksen/tårtan…Mitt beteende tog kontroll över mig jag kunde inte koppla av…

Men så hittade jag den här maten som på 3 dar tog bort suget…Helt fantastiskt jag är så nöjd.Nu är min fråga hur många kram fett ska jag äta per dag för att hålla hjärnan igång??Jag är 166cm lång och väger nu 77kg är det ngn i samma "storlek" eller vill ni berätta hur mycket ni äter,

så jag vet att jag e på rätt spårGladkanon bra forum förresten…

nobban7
0

Hej och välkommen!

Tror inte du behöver fundera på hur mycket fett du ska äta. Ät proteiner, kött fisk, som vanligt, dra ner ordentligt på kolhydraterna och tillsätt helfeta såser eller aromsmör.

Eftersom du redan märkt av de fördelar du mest var ute efter verkar du ju vara på rätt vägGlad

Zepp
0

Läs olika artiklar som finns här först o främst tex;

http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

Och det enklaste råden om matmängder lyder som så:

Ät MINST 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, för bevarande av muskler och annat!

Så lite kolhydrater du tycker är lämpligt, vill du gå ner i vikt genom att sänka Insulinivån så är det vanligt att man äter Ketogena nivåer dvs under 100 gram om dan, ofta inte mer än 40-20 gram!

Resten nyttigt fett ofta från kött och mejeri om du tål sådant, eller vegtabilsiska goda fetter som olivolja, raps och cocosolja!

Ät dig mätt men inte proppmätt så har snart kroppen ställt in sin hunger/mättnads reglering så sköter den allt själv om det vill sig väl!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tusselisa
0

Tack så mycketSkrattandeJag tror jag var lite nervös över smörfrågan för jag har fått för mig att hjärnan kanske inte går över till ordentlg ketos användning och jag blir slö och trött…(har lite tentor och annat så jag vill vara allert)

Zepp
0

Räkna med att det tar tre veckor med en del övergångsbesvär.. så blir du inte besviken!

Eller så trappar du sakta ner istället så klarar du tentorna oxå!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lena123
0

Välkommen hit.Skrattande

Jag har samma vikt+längd som dig.

Har ätit LCHF sedan nov-08 och minskat "bara" 4 kg sammanlagt men i cm har jag minskat betydligt mer…. är 4 cm smalare i midjan sedan januari då jag började mäta och har tajtat till kroppen rejält.

Har fått gå ner en storlek i kläder förutom BH där jag fått gå ner i omfång + upp i kupaFörvånad

http://www.winthers-skafferi.se/

tusselisa
0

Va nice #5 jag ser fram emot lite resultat runt midjan;)Hehehe

Men hälsovinsterna just nu för min del är ju att slippa detta "junkie" beteendet jag har haft och att slippa blodsockerfall…

Go ossSkrattande

Lena123
0

Ja vi är många som får hälsovinster med LCHF.

Jag började först och främst för att jag ville se om min reumatism blev bättre.

På 3v med LCHF försvann mina smärtor i handlederna och också klarat mig från kortisonsprutorna i knäna Skrattande

http://www.winthers-skafferi.se/