Grava lax med sötningsmedel?
Hej!
Är typ2'a och försöker reducera allt tänkbart socker. Men går det att grava lax med sötningsmedel? Någon som försökt?
Jag älskar gravad lax och försökte till jul, för första gången göra det med enbart salt/vp/dill och det blev inte alls bra. Laxen blev blekt blöt och mjukt sladdrig, även fast jag alltid tidigare har haft för mig att sockret gör fisken mjukare/smörigare så jag vet att det låter motsägelsefullt. Men det blev verkligen så uselt och jag tror det var första gången i vår familjs historia som vi helt enkelt fick kasta bort nästan hela biten :-(
Kanske var det den laxråvaran som var dålig, även om det inte märktes på lukt, färg eller konsistens innan.. jag vet faktiskt inte. Men varken smak eller konsistens som färdiggravad blev vad jag hade hoppats på och är van vid.
Mina väninnor säger att det "speeeelar väl iiiingen roll" med så lite vanligt socker som man sätter när man gravar, även om man är diabetiker!? Men det bär mig ändå emot att sockra.
Kanske har de rätt men jag skulle ändå vilja försöka klara det helt utan vanligt socker men med bibehållen smak och fasthet… går det tror ni?
Snälla hjälp! VH!/K.

Nej jag tror inte det blir bra med sötningsmedel tyvärr. för det är och gör inte som socker ska. jag vet att det är gott med gravad lax men om du gör den hemma så kan du använda mindre än om du köper färdig.
jag har åxå diabetes 2 och jag tar en smakbit när jag gjort den. men jag äter ju inte hela fisken.
förstår din känlsa och vilja..

Det går att grava med bara salt, men den blir mycket fastare i koncistensen då.
lägger man i några skivor frukt i paketet gör enzymerna att man får en mjukare koncistens..
Jag gravade utan socker till jul med mycket gott resultat! Laxen var underbart rosa och fast och fin i köttet. Vi uppskattade den konsistensen mycket mer än lax gravad med socker. DEN tycker vi blir lite väl mjuk och sladdrig!
Gravar lax om några dagar igen till påsken, även då utan socker.
Det jag undrar över är hur du gjorde mer exakt när du gravade? Vände du fisken? La du den dubbel? Hur stor bit använde du, mm mm?
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
#1 + #2
Tack för svaren båda två. Det kanske inte blir bra med konstgjord sötma då 
Kanske jag borde testa att göra det på bara salt en gång till då. Allt enligt devisen "en gång är ingen gång, men två gånger…." tjaa, eller något sådant..
Dufva - Hur gör du då när du gravar med enbart salt? Lägger i saltlag med tyngd på, eller torrsaltar enbart.. eller torrsaltar först och sedan i saltlag?
Behöver man räkna med någon förändring i tid till laxen kan räknas som färdiggravad?
Vilken sorts fruktskivor använder du, äpplen eller citrusfrukt?
Vänliga hälsningar! /Kricko.
PS: Exakt det du säger om hårdheten har alltid min pappa sagt som länge vägrade äta och grava annat än färsk "ortens" östersjölax från norra norrlandskusten ;-) Men märkligt nog så blev min färska norska lax ett enda löst daller med bara salt.
Thea - Med socker har jag oftast tagit två delar salt och en del socker (ibland hälften/hälften).
Nu då jag bara använde salt så gravade jag som jag brukar en hel sida delad i två bitar. Tog väl ungefär (brukar använda ögonmåttet) 3-4 msk salt, mortelkrossade vitpepparkorn och dill.
Gned in salt + vp. la ihop med köttsidorna mot varandra och dill emellan in i dubbla påsar ochh lät ligga i tre dygn i kylen. Vände varje dygn.
Men den här rackaren blev liksom aldrig riktigt salt heller… mycket dum och elak fisk skulle jag vilja säga

VH!/Kricko.
#5: Märkligt! Du verkar ha gjort precis som jag gjorde! Våran blev perfekt, förutom att sältan kunde varit lite större. Men sen så lät jag den bara ligga 2 dygn också.
Jag hade ca 1 kg lax delat på 2 bitar. Tog 0,5 dl (det blir väl 3-4 msk ungefär?) grovt salt, rejält med krossad vitpeppar och mängder med dill. In i plastpåse och grava i 2 dygn. Ökar till 3 dygn denna gång.
Hoppas du lyckas bättre denna gång!
H. Thea
Thea - rackarns också, jag tror bestämt att jag får lov att försöka med bara salt en gång till då :-)
Jag kan ju inte ge upp efter bara en ynka gång.
Tack för pushen, jag ska göra som du och ta grovsalt den här gången. Jag använde finsalt till jul, om det nu kan spela någon direkt roll. För jag har alltid använt finsalt när jag gravade med socker och det blev alltid bra.
Men byter jag ut finsaltet så har jag ju iaf. gjort någon förändring från föregående bottenresultat och då bara mååste det ju bli bättre lycka den här gången 
VH!/K.
kricko: En gång = ingen gång, två gånger = ibland, tre gånger = alltid.
Efter tre gångers misslyckande kan man med gott samvete ge upp försöken.
Till gravning "ska" det alltid vara grovt salt UTAN jod! Jag vet inte om storleken på saltkornen spelar någon roll för själva gravningen, men det är vad jag har fått lära mig.
Berätta gärna hur resultatet blev! Är nyfiken. 
H. Thea
Javisst kan du lägga gravad lax med sötningsmedel.
Jag skrev recept på detta den 17/11 07
Receptet ligger på fisk o skaldjursrätter.
Jag som varit diabetiker i 22 år har gjort gravadlax många gånger om året i alla år.
Jag har precis kollat att det finns, men det ligger en bit bak, hoppas du letar upp det och provar.
Man kan naturligtvis inte ha detta för länge i kylen för detta socker konserverar ju inte, men det går alldeles utmärkt att frysa i lagom bitar i ex folie.
Hör av dej om du inte hittar det
Lycka till.
Thea - Jag ska prova en gång till, skam den som ger sig.
OCH… inte att förglömma, de här gången med grovsalt UTAN jod!! 
Tack för hjälpen! /Kricko.
Tusen och åter tusen tack!
Det här var precis vad jag funderade på. Ena halvan av laxen får bli med Hermesetas och så får vi ha en inofficiell 'double-blind-test' här hemma :-)
Receptet är redan utskrivet. Förstås dumt av mig att inte tänka på att söka såpass långt bakåt i tiden. Men jag försökte använda den där knepiga sökfunktionen, men det blev inget resultat på gravad lax… heller!
Men så blir det iof. alltid för mig oavsett vad jag söker på, kanske jag gör nåt fel rent av.. nåväl, strunt samma. Nu har jag ju svaret på den här frågan i min hand 
Varmt Tack! /Kricko.
Om socker ska få en konserverande effekt behöver man söta på laxen REJÄLT!
Den försnillande lilla sockermängd man använder har föga konserverande effekt utan är mer för "sladdrigare" konsistens för de som önskar. Våran lax vi gravade till jul utan socker stod i kylen 7 dagar innan den var slut utan att bli dålig. Men sen så tog vi bara ut den korta stunder för att skära upp lax. Hela biten var aldrig ute många minuter i rumstemp.
H. Thea
Men något ni ska prova är att krydda laxen med grönpepper och rosépeppar. det är så smaskens! Vi använder aldrig socker då vi alltid saltgravar vår lax. jag tycker bäst om det och jag vägrar dill till lax.
Varför inte, här bangas det ju inte för att pröva på både det ena och det andra 
Kanske rosépeppar faktiskt inte är så tokigt. Det har jag vid närmare eftertanke smakat som kryddning på en varmrökt laxsida och det var verkligen en urgod kombination som jag minns det.
VH!/Kricko.