Goji Bär - nån som provat???
Dessa goda bär hade de provsmakning på, på vårat Ica när jag var och handlade.
Och först gick jag bara förbi för jag har läst nånstans att de innehåller så mycket kolhydrater så det inte var att tänka på, men min man stannade och läste på förpackningen och på info-bladet som fanns där och de innehöll mindre kolhydrater än vad jag trodde, 9,13g /100g
Visst mer är 5 g/100g män ändå inte hiskeligt mycket, så jag smakade, och de var ju riktigt goda och på paketet och bladet stod det ju att läsa om att de innehöll diverse nyttiga saker!
Det var ju dessutom klart dyra…129kr/200g tror jag det var.
Det jag funderade på att man kanske kunde ha en ask hemma och ibland lyxa till på helgerna och ha 10-15g i creme fraischen till frukost för jag tyckte de var riktigt goda.
Är det någon av er som har provat dessa bär som verkar innehålla otroligt mycket nyttiga saker???
Här kan ni läsa om bären jag hittade.
// Lillan
skulle mullbär vara något NYTT?

Jag vet inte om goji bär och mullbär är det samma, är det det så har jag tyvär inte provat mullbär nej.
Trodde inte det var samma sak eftersom mullbären är vita och Goji-bären är röda.
Jag trodde man fick ställa dumma frågor här om man inte vet saker???
Förlåt om jag störde dej. detta var bara min naturliga reaktion.

Är Goji-bär och Mullbär samma sak då? De har nämligen inte samma latinska namn???
Vad är mullbär? Bär för mulliga? Ett efternamn?
mitt nanm är inte Mullig.
det finns svarta och vita mullbär.
Gojibär är röda och kommer från Kina
#1 dom har väl knappast den avlägsnaste likhet med mullbär? Var har du fått det ifrån?
Mullbär ser ut som hallon i formen dessa var ju släta , mer som avlånga körsbär eller vad man ska säga
i länken finns näringsinfo… 9,1 gram kh tja, lite grann någon gång kan väl inte skada

Läste på en annan sida att man skall äta 10-15 g per dag och det ger ju inte så himla stor mängd kolisar.
Samtbättre näring än 4 hallon.
som jag brukar ha i min CF till frukost.
Det var betydligt billigare att köpa Goji-bären på den andra sidan jag hittade också 249 kr för 1000g.
http://www.kinabutik.se/?artnr=KOK1001
Under Allmän kuriosa GOJIBÄR till vänster kunde man läsa lite om dessa bär.
Ja fast är det i torkat tillstånd man äter dom då? Då är säkert kh-innehållet mångdubblat. Jmfr vindruvor/russin t.ex.

Ja de är torkade och det står på innehållsförteckningen 9,13g/100g kolisar så jag hoppas det är i torkat skick de menar, det stor det ju faktiskt inget om.
För jag tror jag skulle klara att ta 15 g i CF om det är 9.13g/100g som gäller. Det blir ju bara 1,37g kolisar på 15g. det är mindre än vad jag har i min frukost nu med hallon och min hemgjorda musli.
Jag har ätit dem en kort tid - märkte ingen förändring, mådde varken sämre eller bättre alltså, troligtvis för att jag inte fortsatte knapra på dem. Man rekommenderar ofta att äta ca 1 tsk morgon och kväll.
Goda är de. Och äter man inte mycket av dem, och inte är strikt i sin lchf-hållning, så är de nog ok att äta…
Det engelska namnet på dessa bär, och som man också ofta hör, är "Wolfberry".
Här en länk till Cayote.se - som beskriver lite om bäret:
Wolfberry - Goji - Cayote.se
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
bjöds på gojibär doppade i choklad på min hälsokost..farligt gott
http://www.winthers-skafferi.se/

13# Jag läste där på kinabutiken.se att effekten skulle inte komma förrän efter 5-6 veckor. Det blir många tsk det…
.
14# Jag kan tänka mig att dom var riktig goda med choklad på… undrar om de blir onyttiga om man äter en näve förutom att det blir för mycket kolisar för min del….
Skulle kunna föräta mig på dem om jag doppade dem i 86% choklad kan jag tänka mig.

Ska tydligen gå urenkelt att odla om man tar frön från torkade gojis. Nån skrev att plantor var härdiga ute i upp till -26 dessutom…
Medarbeterare på Kost
#15 jag smakade ett par stycken men vågade inte köpa hem en förpackning,är så lätt om det är något nyttigt blandat med onyttigt att man(…jag
) inbillar mig att det är nyttigare än det är.Har jag ren choklad så äter jag max 10g för det är ju choklad om ni förstår vad jag menar.
http://www.winthers-skafferi.se/

Jag är ju oxå en väldigt kritisk person när jag stöter på saker (lärde mig att kritisk granska och tänka i min sjuksköterskeutb.) och när jag läste om dessa bär så flög ju "kritikerjävulen" in i hjärnan.
Det låter ju helt otroligt att i detta lilla bär kan finnas så otroligt mycket nyttigt, är det månne för bra för att vara sant??????
Fast sen är det ju så att dessa Kineser är ju oxå ett ganska otroligt folkslag, de har ju bidragit till en hel del gott inom medicin och naturläkemedel så de är ju inte helt ute och cyklar alltid.
Och jag är ju en person som försöker att ha ett öppet sinne och inte bli totalt inlåst i mina tankar om att det bara finns EN LÄRA så ja varför skulle de inte kunna vara nyttiga….
Och jag äter hellre ett torkat bär fullt med nyttigheter än att stoppar i mig nåt som läkemedelsverket plockat fram på artificiell väg.
Jag har köpt Gojibär i Hötorgshallen. De skulle enligt försäljaren innehålla jättemycket C-vitamin plus mycket annat nyttigt!
Jag tycker att de är goda!
det känns väldigt tveksamt att de bara skulle har runt 10 % kh, om man betänker att vindruvor som har runt 15 får 60 när de torkas, då skulle dessa närapå vara helt khfria i färskt tillstånd? Eller snarare ha minus 50 eller så 
Så här skriver Cayote själva om de bär som de säljer:
"… Våra Wolfberry är av extra fin kvalitet. Efter att de torkats sorteras bara de bär som möter kraven för ''super grade standard'' ut för försäljning. Att de är av hög kvalite märker man snabbt då våra bär är större, har en naturligare färg, sötare smak och mindre kärnor än andra märken. Bären möter kraven för ''Green Food Production Standards'' vilket betyder att de inte är förorenade av kemikalier mm. Detta dubbelkollas även i laboratorier i USA. Många andra märken använder svavel i torkningsprocessen vilket är giftigt. Det finns även de märken som tillsätter färgämnen till bären. …"
Alltså finns det bättre och sämre kvalitet av dessa bär också - som med allt annat.
Då för ett antal år sedan, köpte jag mina bär direkt från en man från Kina - och de skulle vara "naturliga" (jag försökte aldrig att kontrollera detta…).
Så när ni köper Wolfberries/Goujibär - kolla gärna huruvida de är "kravmärkta" enligt ovan eller liknande.
För vem vill äta svavel frivilligt…?
Och färgämnena som en del tillsätter… vad är det?
Betr kolhydrater - en tesked om dagen eller så, kan inte göra många gram kolhydrater per dag… Men, "frossar" man i bären så får man kanske i sig mer än man vill, om man ägnar sig åt lchf…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Vindruvor är ju söta naturliga…
Hur färska Gojji smakar jag inte men kanske som färska nypon. Men söta frukter är det inte iaf
Medarbeterare på Kost

Havtornsbär är också c-vitaminrika, men de är kanske inte lika exotiska. Och inte lika söta i smaken 

Här hittade jag näringsvärdet på Risentas sida på deras Goji-bär. Det skillde sig väsentligt….
NÄRINGSVÄRDE PER 100 g
Energivärde 1554 kJ/370 kcal
Protein 12 g
Kolhydrater 68 g
Fett 5 g
Kostfiber 10 g
Betydligt högre kolhydratmängd!!!!!!!!
Hur kan det skilja så mycket?????
därför att den andra siffran av någon anledning måste vara det färska värdet , det säger sunda förnuftet…
färska nypon har förreesten 16 gr. kh/100
Tips: Gojibär kostar knappt någonting i många asiatiska butiker det brukar ofta stå Boxthorn på förpackningarna och det är samma som goijibär.
Det borde vara det perfekta bäret att blanda ner i pemmikan.

pemmikan?????
Här finns en tråd om Pemmikan på KiF:
Gojibärets C-vitamininnehåll kommer i alla fall inte i närheten av nyponets som är ett annat "superbär".