Kokosfett och värk!
Jag behöver hjälp. Att kokosfett hjälper våra leder är väl känt. Men nu behöver jag tips på hus man kan få in kokosfettet i vardagen.
Bra och enkla tips för att använda kokosfettet…
Hoppas på din hjälp och erfrenhet. Du får också gärna skiva och berätta hur det hjälpt dig. Jag behöver mer kunskap.
Tackar på förhand 

En sked i teet eller kaffet?
Att steka i?
Mig hjälper det att gå ner i vikt genom att jag ökar fetthalten. Sen kan jag lyxa till med att smälta det, blanda med flytande tvål eller annat bubbel, och bada i det. Huden blir jätteglad!
*stay calm - be brave - wait for the signs*
När du värmer upp kokosfettet så förlorar den dem goda egenskaperna!!! Satsa därför på ekologisk (naturligtvis) och kallpressad (naturligtvis ;-). Jag har börjat använda en matsked tillsammans med yoghurt/fil som frukost. Imorse var filen slut så det blev 1 dl creme fraiche med 1 msk kokosfett. Jag tillsatte även lite kokosflingor. Det smakade som en smaskig efterrätt! Till råga på allt så orkade jag inte äta upp hela.
fast egenskaperna lär inte försvinna i halvvarmt kaffe eller te, kokosfett har en smältpunkt på 25 grader. Och för den delen försvinner de inte av högre värme heller då jag gör egen salva med kokosfett i och bivaxet som bl.a. är med har en högre smältpunkt.
#2 De goda egenskaperna med kokosfett består i fettsyrorna som ingår och de förändras inte av värmen vid tillagning. Inte heller finns det nån större fördel med att använda kokosfettet med smak annat än om man gillar det och vill betala för det… Skillnaden är några enstaka vitaminer och mineraler men det viktiga med kokosfettet är just fettet och det finns kvar även i fettet utan smak.
Nedanstående text är tagen från produktbladet på mitt kokosfett (Cocosa extra virging coconut oil).
"Extra Virgin är kallpressad och obehandlad och innehållet är därmed helt intakt näringsmässigt. Extra Virgin bör inte användas som stekolja, då vitaminer, mineraler och antioxidanter försvinner vid upphettning."
#3 Egenskaper förändras säkerligen inte i halvvarmt (te eller kaffe) som du skriver, men bör inte stekas i.
Om man vill steka så köp den billigare oljan (som inte är extra virgin), men den är inte lika nyttig

Anna-Hallen
När jag gör köttfärssås eller smörkokt fisk eller annat i gryt/stek-form klickar jag i kokosfett. Varken barn eller karl märker någonting av det. Till mig själv när jag gör äggröra eller i kaffet osv. Det finns väl inga begränsningar?
Däremot rekommenderar jag inte att man steker i det eftersom det stänker något vansinnigt.
>>>Malum domesticum<<<

OK, så ni ersätter i stort sett smör och//eller grädde med kokosfett?
#5 Skulle gärna vilja få tag på den kallpressade, ekologiska varianten, finns den att köpa i butik (runt Göteborg), eller har du beställt via nätet?
//Jenny
Äggröra kan man gömma en massa fett i.
#4 blir det inte härdat av att man hettar upp fettet?
#9 Nej, härdat blir det av nickelspån… När man hettar upp det blir det varmt…
# 5 jag tror att det producenten skriver är att betrakta som lika sant som reklam… dvs inte särkilt sant…
#9 Härdning går inte att åstadkomma hemma.
#11 Vitaminer och antioxidanter försvinner vid upphettning. Frågan är hur många såna det bor i kokosfettet till att börja med. Kallpressat lär vara bättre än Unilevers paket, dock.
#5 Jag tycker inte att de få vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna är värda nästan 100kr mer per burk. Det är iaf fettet man vill åt och då funkar det precis lika bra med det billigare utan smak.
#4 Då kan man lika gärna använda det silvriga paketet att steka i, det har redan varit upphettat om jag förstått det rätt. Det är ju stor skillnad i pris!
#0 Det har jag aldrig hört; att kokosfett ska vara bra för våra leder… och dessutom värk…
Tack. Kanon.
Många stoppar det i kaffet… smakar inte det urk?
Jag är ute efter de medellånga fettsyrorna som finns just i kokosfett. Att jag förlorar ev. vitaminer gör inte så mycket för detta syfte. Så uppvärmning är inga problem eftersom det mättade fettet i sig är så värmetåligt.
Har även fått recept på osockrade kokoskakor. Låter som en trevlig variant på "ledvärks-medicin".
faktiskt så finns det i kryddhyllan sådant som är bra för leder. Här kommer ett recept som återfinns i inläggen i artikeln om gurkmeja på systersajten alternativ behandlingar
Vår lever är hårt belastad idag av bland annat stress och det höga tempo vi lever i.**
Därför behöver levern renas.
Här kommer ett enkelt recept med ingefära som du kokar ihop själv,
det är ett effektfullt medel som stimulerar leverns gallproduktion och fettomsättning.
3½ dl vatten, 3 tsk malen ingefära, 3 tsk gurkmeja.
Kokas upp snabbt, låt dra 30 minuter, silas.
Förvaras i kylskåp, hållbart i 14 dagar.
Dosering: 2 tsk före varje måltid under 14 dagar**
För den som har för mycket magsaftproduktion rekommenderas det att ta bort gurkmejan då den ökar den. Men effektivt säger de som har värk att det är.
Vill du läsa artikeln så finns den här
[
Kanon. Ja, gurkmeja, ingefära, kanel och en rad andra kryddor ska vara inflammatioshämmande. Tack för länken. Och tack för receptet.
#18 varsågod
Detta är företaget som importerar den kallpressade och ekologiska kokosoljan. Dem finns i 550 butiker enligt hemsidan. Kontakta dem och fråga efter närmsta butik.
finns annars hos www.crearome.se
#16 Väljer man det fett som inte har nån smak så smakar det inget. Man blir bara flottig om läpparna. Väljer man kokosfett med smak kommer kaffet (eller teet) att smaka lite kokos…

" 16
nej det smakar inget i kaffet eller teet
>>>Malum domesticum<<<
Hur mycket kokosfett/dag brukar rekommenderas vid värk?