Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 4024 ggr
niloss
0

Squashstrimlor

Hade en sqash i kylen som jag halverade sen tog jag osthyveln o strimlade den på längen, resultat långa breda platta sqashstrimlor. Dessa fräste jag i rikligt med smör i stekpanna o kryddade med lite örtsalt o svartpeppar o lite vitlök, tusiken va gott det blev, vi åt det till grillat kött.

greensis
0

Låter mumsigt! Jag gör liknande men snabbkokar bara mina. Din variant var mer arbetad!

Fabricati diem, pvnc!

niloss
0

har inte provat att koka. ska nog göra de, men detta blev väldigt gott

Jennix
0

Tack för tipset! Jag flyttar den till rätt kategori och byter namn på titeln så det blir lättare att söka. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

#2 Knepet är att koka upp vattnet först och lägga i strimlorna bara en jättekort stund, max 1 minut eller 2. Hålslev eller pastaslev(!) är bra att fiska upp dem med.

Man kan också hyvla squash med potatisskalaren, då blir det smalare strimlor

Fabricati diem, pvnc!

niloss
0

Tack jennix Skrattande

LatMask
0

Låter mums, både stekt och kokt!

Icegirl
0

Jag steker också squashstrimlor i smör och saltar med litet flingsalt. Det är gott till det mesta.

Bjorne
0

Min fru använde såna här squashstrimlor i stället för vetemjölsplattor i lasagne. Det funkar perfekt.

Aliki
0

Skär dem i tunna rundlar eller "diagonaler" istället så att varje bit får en "bit av skalet " med sig…så håller de ihop bättre….ingen skillnad i smak om de är runda eller långa.

Tips:

Om ni på någon marknad hittar "bebis squash" ca 10 cm långa är ni lyckligt lottade. Köp ett gäng koka dem hela och ät med örtsalt och smör eller salt ,citron och olivoljaTungan ute

(Lättast att få tag på bebisar är nog att hitta en odlare och palla ett gäng direkt från plantan.Flört)

Jennix
0

#9 Apropå Squash: är det så att ju större desto bittrare smak?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

greensis
0

#10 Om du med squash menar zucchini så är svaret njä. Stora exemplar kan vara lite träiga innuti, kräver lite mer tillagningstid, men det påverkar inte direkt smaken.

Mer pumpaliknande squash har jag för mig att svaret mjo, men jag har använt den så sällan.

Fabricati diem, pvnc!

chilisalsa
0

Nån som vet vart man får tag i en julienneskärare till sånt här. Inte skivor utan tändstickstjocka strimlor. Som spaghetti fast fyrkantigt tvärsnitt ?

Medarbeterare på Kost

Ta-Co
0

Uh, vad fina tips! *Bokmärker* Tack, tack