OT: Katt i träd
Tänke kolla om någon har någon bra idé på mitt problem.
Jag bor i Bryssel och har en stor bakgård till min lägenhet med en ganska hög mur runt omkring. Till saken hör att jag har 2 katter som kan vara lös på gården för att muren är så pass hög. Jag har dock 2 träd på gården som mina katter inte har intresserat sig i på över 1,5 år tills igår. Då hittade jag en utav katterna 4 m upp i trädet! Sitter han där uppe så kan han lätt hoppa till muren och rymma. Han har alltid varit en dålig trädklättrare plus att stammen på träden är ganska hala så när han testa i början så fick han aldrig något tag utan gled ner och sedan har han inte brytt sig något mera. Men nu verkar han ha kommit på hur man gör och nu är det det enda som verkar intressera honom. Tittar jag bort i några sekunder så ser jag att han är på väg upp för stammen på en gång. Det är precis som om han har fått nys på något som han bara måste undersöka där uppe i trädet!
Vad kan man göra? Jag har ju ingen lust att ha honom instängd resten av tiden jag är här, men jag kan ju inte heller riskera att han rymmer. Är det någon som har någon smart idé? Nu sitter han vid balkongdörren och gnäller för att han inte förstår varför han inte får vara ute.
Klipp klorna på honom? 
Det har jag redan provat och det verkade inte hjälpa. :-) Jag har klippt så mycket som jag vågar. Behöver nog någon bättre idé.

Kan du sätta någor runt stammen som han inte kommer över? Jag tänker mig som en ring som spärrar vägen för honom.

Pröva, Psst Psst Psst fast på belgiska då så klart!
Skämt å sido, du kan låta tillverka en ring med nät att spänna runt stammen. Har själv lyckats stoppa min katts trädklättrande (för att stoppa henne att ta fågelungar) med denna metod. Ringen bör skjuta ut minst 50 cm från stammen runt om.

GreenWorr, tänka sig så det kan bli!
Bustas: Vet inte riktigt hur jag skall få till det :-). Kanske man kan sätta upp något hönsnät eller så? Kan inte fatta att han helt plötsligt lärt sig att klättra efter 3,5 år. Vad är det för typ av ring du använt?

Jaha du! Hur i Herrans namn skall man kunna beskriva det. Om du tänker dig ett cykelljul. Där har du grunden. Jag tog kraftig ståltråd och gjorde en ring ("fälgen") på c:a 80 cm i diameter. Mitt träd var bara 20 cm i diameter och ringens storlek måste anpassas till stammens diameter. Sedan gjorde jag 4 "ekrar" in mot stammen och där inne böjde jag ekrarna nedåt (C:A 2 dm) mot stammen. Dessa fyra nedåtböjda "ekrar" låste jag fast mot stammen med ett kraftigt snöre. Sedan täckte jag ljulet med finmaskigt lätt fisknät. Du kan givetvis använda hönsnät men ett fisknät är lite diskretare och lättare än hönsnät. Om du använder hönsnät bör ståltråden vara av tjockare kaliber då hönsnät är tyngre än ett fisknät. Detta "stopp" för katten är mer som ett mentalt hinder än ett fysiskt sådant!
Svårt att beskriva en ritning i ord!
Virka tofflor åt honom? Nej, då vet jag inte. De är luriga, de små krabaterna. Hugg ner träden? 
Sipoas: Om det var min trädgård så kunde jag hugga ner träden, men jag hyr bara lägenheten i 1 år till och jag tror inte att ägaren skulle uppskatta det. Sen är träden rätt höga så jag är inte ens säker på att jag skulle ha plats att fälla dem.
Bustas: Jag försöker se framför mig det du beskrev men jag får väl inte någon riktig bild ;-) av hur det ser ut. Man kan kanske klä stammen med foliepapper, det är ju halt och då får han inget tag. Inte för att jag vet hur man skulle kunna fästa foliet.
Det är bara den ena katten som klättrar, den andra har nog inte förstånd till det. Ni kan ju gissa om jag blev förvånad när jag kom ut i trädgården och ser en katt som sitter 4 m över marken och inte riktigt visst hur han skulle komma ner. Sen ser jag på honom att han funderade på att det nog vore enklare att hoppa mot muren, men jag fick honom på andra tankar och fick honom att så småning om komma ner.
Sipoas: Om det var min trädgård så kunde jag hugga ner träden, men jag hyr bara lägenheten i 1 år till och jag tror inte att ägaren skulle uppskatta det. Sen är träden rätt höga så jag är inte ens säker på att jag skulle ha plats att fälla dem.
Bustas: Jag försöker se framför mig det du beskrev men jag får väl inte någon riktig bild ;-) av hur det ser ut. Man kan kanske klä stammen med foliepapper, det är ju halt och då får han inget tag. Inte för att jag vet hur man skulle kunna fästa foliet.
Det är bara den ena katten som klättrar, den andra har nog inte förstånd till det. Ni kan ju gissa om jag blev förvånad när jag kom ut i trädgården och ser en katt som sitter 4 m över marken och inte riktigt visst hur han skulle komma ner. Sen ser jag på honom att han funderade på att det nog vore enklare att hoppa mot muren, men jag fick honom på andra tankar och fick honom att så småning om komma ner.
Jag har haft samma lösning som Bustas, för att förhindra mina katter att använda fågelfröautomaten som restaurang.
Tanken är alltså att man gör som en stor, rund nätkrage som sticker rakt ut- eller lutar aningens nedåt, ungefär som staket på fängelser- så att katten inte kan få grepp och klättra förbi hindret.
Om du böjer till kraftig ståltråd till en stor cirkel, fäster upp den som en "krinolin" runt stammen kanske två-tre meter upp (så katten inte kan hoppa förbi kragen från marken) och klär den med nät så borde du kunna hindra katten att ta sig upp i trädet.