Ekologiskt kebabkött?
Nu höjer vi nivån ett snäpp: Går det att få tag på ekologiskt kebabkött, eller har någon förslag på hur man gör det själv?
Jag ver att kebab ofta görs av griskött, och jag är tveksam till djurhanteringen inom konventionell uppfödning och slakt.

Renskav?
Tänkte inte på det…tack! Gärna fler förslag!
Gärna förslag på god kryddning också. Utelämna kryddblandningar innehållande E-nummer 620-625.

Renskav steker jag i en gjutjärnsgryta tillsammans med lite lök, eventuellt svamp och låter puttra med någon dl vispgrädde. Örter, salt och peppar.
Alternativt finns även "viltskav" "lammskav" och "hjortskav"

Köp eller blanda kebabkrydda själv att ha i ren/viltskaven…
Sök på kebab eller tacokrydda.
Medarbeterare på Kost
Kebabkryddor utan tillsatser kan man hitta i arabiska mataffärer. Fråga efter "shawerma-kryddor".

Kebab är aldrig griskött eftersom muslimer inte äter gris. Du kan ta i princip vilket kött som helst och använda rätt kryddor (som nämnts ovan) + stark- yoghurt och vitlökssås. Kanske använda ett salladsblad som "bröd"?
Min mamma brukade göra hemmagjord shawerma (kebab) med kalvkött eller med kyckling. Hon strimlade kalvköttet och lät det ligga i en blandning av (lökpuré, 3msk ättika, svartpeppar, kummin, muskot, chilipeppar och salt) över natten. Vad gäller kyckling-shawerma brukade hon strimla kycklingfilé och blanda med yoghurt, tahaini, hackad koriander, pressad vitlök, pressad citron, hackad persilja, svart peppar, salt och kummin. Hon lät blandningen vara i kylen över natten och när det var dags för mat stekte hon shawerman i ugnen tills kebaben fått en fin färg.
#0, Kebabbkött går nog inte att få tag på ekologiskt, eftersom det är tillsatser i det som inte dom ekologiska märkningarna tillåter. Kebabkött är en tillverkar produkt, dom maler köttet mycket mycket fint (finare än köttfärs man kan köpa), blandar ut det med vatten, stärkelse, bindningsmedel, kryddor och salt, och eventuellt andra tillsatser, och sedan sätter dom ihop det igen för att få det att se ut som om det vore ett helt stycke kött.
Köp rent kött istället, det som dom använder för att tillverka kebabköttet (dvs. lamm om man ska följa originaltraditionen, även om det inte är det vanligaste längre), och ta en egen kryddblandning. Då bör du få något liknande kebab, fast utan alla tillsatserna.
#7, I sverige så är det faktiskt vanligast att kebab är gjort på griskött från danmark. I en del pizzeriror osv. brukar dom ha skyltar där det står att det inte är något griskött i deras kebab. Finns det inte några sådana skyltar kan man nog räkna med att det är gjort på griskött.

#9 Det är väl snarare gyros som är griskött?

Ooooh! JAG ska göra hemgjord kebab på lammskav!! :D
Undrar om man kan köpa shawerma på Mounirs livs?
Den kebab (shawerma) man köper är inte gjord av köttfärs utan det är flera köttstycke som läggs på varandra så det blir en avlång hög. Kebaben steks i en speciell grill för kebab.
Kebab som görs av köttfärs kallas sheesh kebab eller kefta/kufta.

Exakt, det är Döner-kebab vi äter i Sverige. :)

Men gyros…på fläskkött är mycket godare
enkelt att göra själv i ugnen eller i stekpannan…. strimlat kryddat och kryddat med salt, peppar, oregano och paprikapulver. Severas med sallad, tomat, lök och tzatziki (i pita för de som äter sådant)