Överleva på fisk och kokosnötter?
Jag undrar om det teoretiskt går att överleva på endast fisk och kokosnötter? Skulle vara bra att veta om man skulle hamna på en öde ö någon gång.

Jag föreslår i stället att du undviker att hamna på en öde ö. 
Tänkte mer i teorin.

Finns nog inget i den kosten som skulle hindra överlevnad så länge man inte försöker svälja kokosnöten hel.
Störst risk att hamna på öde ö borde vara i svenska vatten om man bor i Sverige….frågan är hur man hittar kokosnötter?
Hahaha
, detta var ju intressant!!

Man klarar sig nog långt på den födan, med risk för vissa vitaminbrister.
I sverige är det inga problem att hitta föda på sommaren men om vintern ska man hålla sig ifrån de öde öarna.
tycker man att det är roligt att ha lite (nörd
) kunskap om detta finns det massa roligt. Bara att goggla på.
Aaaah, paradisön! MED palmer, breda sandstränder men UTAN ormar!
Fisk och kokosnötter låter ju mums - eller rättare sagt "grillad havsabborre med musselsås och blandad sallad" - man får väl tänka sig något trevligt salladsaktigt som växer under palmerna.
Om man kompletterar med lite insekter då? Får man i sig mer vitaminer då? Man vill ju inte få bristsjukdomar.

Jag hittar tyvärr inte näringsvärdet för några slaktdelar av insekter i SLVs eller finelis databas. Har de missat insektsgruppen tro?
Men ärligt; fisk, skaldjur och kokosnötter… det borde man väll kunna leva på ett helt liv? Sen om man kompletterade det med enstaka grönt någon gång (sjögräs/ovanjord?) om man nu skulle veta vad som var ätligt/oätligt vill säga så skulle man kanske kunna leva gott på detta i två liv…

Grillad Mälargös med maskrosgrönt…..
Insekter skall iallafall innehålla mycket protein, i vissa länder äts det insekter vid hungersnöd. Man kanske skulle ta och prova lite friterade gräshoppor som snacks, har hört att det är populärt i USA.
Edit. insekter verkar vara kanonmat näringsmässigt.
Tänkte dra upp den här tråden igen, med tanke på att Robinsson tydligen börjat sändas igen. Har någon här sett programmet och kan berätta vad de äter? Är det i huvudsak ris som det var för tio år sedan? Kolhydratrik kost gör ju en på dåligt humör så det är väl därför de beter sig som de gör i de programmen. Då är ju kokosnötter och fisk (+insekter) betydligt bättre näringsmässigt.
Om du äter fiskarnas tarminnehåll också så får du lite c-vitamin mm från plankton o sånt
har förstått att man förr på Grönland slapp "skörbug" på detta viset. Även maginnehållet från ripor ska vara vitaminhaltigt..
Var det inte den dieten man levede på innan den vite mannen "förstörde" Söderhavsöarna? Kokosnöt, fisk, lite tång o annat grönt i närheten, några förbipasserande fåglar, rövade fågelägg, skölpaddsägg, etc.
Låter som om man skulle kunna leva helt fint på den kosten!

Med tanke på Robinson, väl borde de kunna hitta ngt ätbart i närheten och inte behöva svälta.

När det gäller Robinsson så har det alltid förvånat mej att INGEN av deltagarna någonsin har tagit sej tid att seriöst kolla upp vad det kan finnas för ätbart i naturen i de områdena där de blir dumpade. FÅR de inte kolla upp sånt eller är de bara dumma?
Agneta

De är bara dumma.
Ställer man upp i liknande program så är man det…

#16 Samma tanke har slagit mig. Ganska snabbt kom jag till samma slutledning som pitch #17 och sedan lade jag ned allt ev intresse för Robinson.
Fabricati diem, pvnc!

Palmhjärta var väl en stabelföda i gamla Robinsson, dvs märg från unga palmer.. är nog rätt så mycket kalorier i detta främst från kolhydrater!
Och som sagt ursprungsbefolkningar som lever på öar äter en hel del fisk o skaldjur samt en hel del växter från havet!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.