Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2069 ggr
fruktgumman
0

För mycket protein?

Min sambo köpte en ost, Edamer, med 22 % fetthalt 27% protein och 0% kolhydrater. Är det inte för mycket protein?. Jag tycker den är väl mager. Det var ett helt kilo ost också. Extrapris! Vill ha minst 28% fett. Tror ni man törs äta den utan att gå upp i vikt? Måste jag dra ner på protein i övrig mat istället?

JAUS
0

Nej, det är inget fel på osten 2/3 delar av energin kommer från fett, men den kunde gärna varit fetare. När det gäller protein så är det mängden i gram per dag inte mänd i råvarorna du ska titta efter. 1-2g protein per kilo kroppsvikt är lagom.

matsmurfen
0

Vill man gå efter Skaldemans ratio där fett/(protein+kolhydrater) ska vara minst 1, så blir det "fel". Men det går så klart att åtgärda med mera fett; genom att t.ex bre bregott på ostskivorna… Glad eller att ringla olivolja över ostkuberna.

Se till intaget av hela måltiden, även om det är bra att försöka använda ingredienser som redan från början har "bra" ratio.

Jennix
0

Jag tvivlar på att du behöver vara så noggrann med att räkna protein på en vara. Bättre då att äta mer fett vid sidan eller så, men de flesta brukar aldrig ha problem med för mycket protein.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

fruktgumman
0

okej tack för era svar