Halloumiost i Köttfärssåsen/Veggfärssåsen
Gjorde "vegetarisk köttfärssås" på quornfärs idag, som faktiskt blev gott till min förvåning (jag har 'tummen mitt i hand' betr matlagning, men jag älskar att experimentera)…
Borde gå lika bra att göra med riktig köttfärs.
Har inga exakta mått - jag bara "höftar i"… men detta är vad jag använde mig av:
- Började med att hacka halloumiosten (100 g?) fint och sedan bryna detta tillsammans med färsen (300 g).
- Dags att tillsätta kryddor efter personlig smak - i mitt fall kryddade jag med stek- & grillkrydda, cayennepeppar, lite herbamare örtsalt (inte så mkt eftersom halloumiosten i sig är väldigt salt).
"Doftade" till smaken med en gnutta Anis för att 'vricka till smaken' lite! (Gillar att bryta med udda smaker lite - det blev gott!) - I med lite finhackad purjolök.
- En burk krossade tomater.
- En (grönsaks-)buljongtärning.
- Rörde ner en skvätt rödvin (½-1 dl) och
- en aning Kikoman Soya Sauce (ca 1 tsk)
- (Missade att köpa persilja som jag gärna hade klippt ner i såsen också, eller basilika.)
Detta fick stå och puttra ihop en stund, mot slutet under lock.
Nästa gång jag gör köttfärssåsen ska jag göra den "gräddig" genom att röra ner philadelphiaost och även ha i lite fintärnad rotselleri! Måste passa jättebra i!
Serveras med valfritt tillbehör/alternativ till pasta.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Vad har quorn för GI/kolhydrater?
Gjorde quornfärssås under värsta galnakosjukanperioden och beställde mer under en av mina Annskipper perioder…Har 2 pkt kvar i skaffeiet…..kul att veta innan jag "kolhydratstädar" mitt skafferi……någon som vet?
.:Dagens Mat:.
Energi kcal:
90,00
Energi kJ:
0,00
Proteiner:
15,00
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
4,50
Vatten:
0,00
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
2,00
Kolesterol:
0,00
E-mättade:
0,00
Mättade:
0,00
F-mättade:
0,00
Vitaminer:
A:
0,00
B1:
0,00
B2:
0,00
B3:
0,00
B6:
0,00
B9:
0,00
B12:
0,00
C:
0,00
D:
0,00
E:
0,00
Mineraler:
Fosfor:
0,00
Järn:
0,00
Kalcium:
0,00
Kalium:
0,00
Magnesium:
0,00
Natrium:
0,00
Selen:
0,00
Zink:
0,00
100Gram Quornfärs
Så ser "diagrammet" ut för Quornfärsen som jag lagt in i minmat.net, enligt näringsinnehållet på förpackningen. Alltså 4,5 g kolhydrater per 100 g-
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Jag har torkad qourn…skall bötläggas…sväller då.( 1paket, 250gr blir ca 500gr "färs")
Nu översätter jag från påsen:/100gr:
330kj
52gr. prot
8gr. Moisture(vätska…?)
1,5gr fat
3,9 gr. fiber
32,5 gr.kolhydrater
Den färs jag använder är färdig att användas och behöver inte blötläggas. Har aldrig provat den sort som du har…
Jag vet inte om jag tänker rätt nu… men…
Jag förutsätter att näringsdeklarationen gäller 100 gram torkad quorn. Blötlagd väger den dubbelt så mycket - alltså bör 100 gram blötlagd quorn innehålla hälften av innehållet i näringsdeklarationen…
D v s, 100 g blötlagd quorn:
165 kj
26 g proteiner
0,75 g fett
19,5 g fiber
16,25 g kolhydrater
Samtidigt blir jag lite konfunderad över den stora skillnaden i kolhydrater jämfört med min färdiga quorn…