Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2840 ggr
Tompaeller
0

Mättatde fetter

Hittade detta på Paluns blogg, såg lite intressant ut eftersom varken Ravskof eller Taube skiljer på typen av mättat fett, reflektioner?

"Det är en bra genomgång på ett sätt eftersom den belyser hur stort, svårt och komplext det är att undersöka effekten av olika fettsyror. T ex finns det ett flertal olika mättade fetter och man brukar dela upp dessa beroende på hur långa de är. Därför har vi SCT (short chain triglycerides), MCT (medium chain triglycerides) och LCT (long chain triglycerides) och dessa har delvis olika vägar genom kroppen. SCT och MCT tas upp utan galla (eftersom de inte är så fettlösliga) och går direkt till levern och därefter musklerna för att förbrännas. De har mycket liten tendens att bli kroppsfett och verkar inte sänka insulinkänsligheten. Eftersom de inte stimulerar gallutsöndring lär de inte heller öka risken för tarmcancer eftersom det är gallan retar tjocktarmen. Eftersom de inte kräver karnitin för att förbrännas är de mycket lättare att förbränna än LCT och andra fetter. 60-70% av fettet i kokos och 25% av fettet i mejeriprodukter är från dessa typer.

LCT är en annan femma. Det är den typiska fettsyra som är vanlig i animaliska fetter som korv, bacon, köttfärs etc. Mejerifetter har en viss del LCT och är skälet till att man ska vara lite försiktig med det. Min tolkning är att det är LCT som står för huvuddelen av de negativa effekterna av mättat fett, men som alltid är det bara ett överdrivet intag som är farligt. Jag tror att den värsta kombinationen är ett högt intag av kolhydrater (särskilt de med högt GI) tillsammans med mycket LCT.

LCT är dessutom den typen av fett som har bäst förmåga att lagras i kroppsfettet eftersom det är så hållbart. Det härsknar helt enkelt inte och därför håller fettcellerna kvar vid det så länge de kan. Den enda typen av fett som tycks vara mer fettbildande än LCT är de syntetiska transfetterna. Var därför lite försiktig med LCT och ät mer av de enkelomättade fetterna samt SCT och MCT."

mikaelj
0

Min tolkning är att det är LCT som står för huvuddelen av de negativa effekterna av mättat fett

Vilka negativa effekter?

Zepp
0

Tjaaa.. den negativa effekten är väl att kroppen lagrar LCT i fettväven, vi blir feta helt enkelt!?

Fast o andra sidan, om nu kroppen väljer att omvandla överskott av energi till mättat fett i kroppen kan man fundera på om detta är något problem.. skulle kroppen omvandla överskottet till något för den giftigt eller skadligt??

Jag är nog lite tveksam därvidlag.

Och produktionen av Karnitin ökar vid ökat intag av långa fettsyror, fast det kan dröja ett tag.

Och mejerifett men mest köttfett består till hälften av enkelomättat fett.. ungefär i samma proportioner som vi själva har i kroppen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

dufva
0

Mct tillskrivs för närvarande en massa positiva effekter.

Naturligtvis finns den då påpassligt nog ute i handeln som kosttillskott för den som så önskar.

Den förekommer som sagt naturligt i tex cocosfett.

Tror inte heller på att kroppen är så dum att den skulle bygga upp reservlager av nåt onyttigt så jag ser inte heller något problem med lct

Typiskt Paulun att hylla en komponent i ett livsmedel och demonisera en annan.

verkar inte sänka insulinkänsligheten

lär de inte heller öka risken

Min tolkning är att det är LCT som står för

Det mesta är nog spekulationer.Obestämd

Han påstår inte att han vet att det är så

Kontroverser och motsättningar skapar intresse vilket marknadsföraren Paulun vet så väl Glad

Tompaeller
0

Tror inte heller att mättat fett är farligt. Det var bara intressant med olika mättade fetter.