Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1644 ggr
GretaG
0

Nu har jag slängt statinerna

Japp, från och med ikväll kommer jag inte att ta min medicin mot höga blodfetter, Simvastatin. Cool

Har läst på om kolestrol och medicin och inser att jag inte vill ta dessa mediciner. Såg listan med biverkningar och bland annat att man kan få Depression av Statinerna

Gissa vad jag har lidit av under närmare åtta år, jo återkommande depressioner… Om det sen är statinerna som är boven i dramat kan ju vara lite osäkert men jag tänker inte chansa längre.

Dessutom är jag diabetiker, typ 2, och statinerna kan ju påverka blodsockret negativt. Ännu en sak jag vill undvika.

Fast lite skrämmande känns det ju!

Tänkte bara öka ert förråd av onödigt vetande Skrattande

matsmurfen
0

Det där var minsann inte alls onödigt vetande!

bustas
0

Absolut ingen onödig information! Du får garanterat stöttning här bara du informerar kontinuerligt hur det går för dig!

GretaG
0

Tackar, tackar! Skönt att få uppbackning från folk som vet vad det handlar om.

Om man säger sånt här till sin familj, vänner, jobbarkompisar eller vårdpersonal tror de ju att man håller på och ta livet av sig Skrikandes

mejram
0

Bra för dig! Men jag tycker nog att du ska säga till din läkare i alla fall och berätta varför.

GretaG
0

Jag har ingen läkare…. Vårdcentralen verkar tappat bort mig sedan min läkare flyttade  Förvånad

Naturligtvis kommer jag att kontakta vårdcentralen, i mitt eget intresse, för att få komma till en läkare och få prover tagna.

Zepp
0

Ja statiner till diabetiker är minst sagt kontroversiellt, och borde bara förskrivas i yttersta nödfall!!

"Kolesterolsänkande läkemedel riskerar att förvärra grundorsaken till typ 2-diabetes. Nya rön visar att bara en liten minskning av kolesterolet halverar förmågan hos de insulinbildande cellerna att fungera normalt."

http://sydsvenskan.se/sverige/article405002/Liten-sankning-av-kolesterol-riskabel-for-diabetiker.html

"Den insulinbildande betacellen är starkt beroende av kolesterol för att fungera normalt. Endast en blygsam sänkning av mängden kolesterol i cellens vägg halverar kapaciteten för insulinfrisättning, visar forskare vid Lunds universitets Diabetescenter (LUDC).

Detta är ett betydelsefullt fynd eftersom i stort sett alla diabetiker, oavsett kolesterolnivå, behandlas med läkemedel som sänker kolesterolhalten."

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/kolesterol-avgoerande-foer-insulinutsoendring-264737

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pasi
0

Jag får väl passa på att säga grattis!;-)

frodig
0

Tack GretaG för att du berättar. Verkligen inte onödigt vetande, tvärtom Glad!!

Lycka till nu och berätta gärna om eventuella förändringar!