Jämförelser med djur
Första gången jag började ifrågasätta att fet mat ledde till övervikt var när jag läste en jämförelse med hur djuren äter.
Alla har vi sett de enorma späcklager valar har, de som bara äter mikroskopiskt plankton. Det största landdjuret, elefanten, käkar torrt gräs och blad från träden, men fet är den likafullt.
Jag har nu läst om hur blåbär gör björnen fet inför vinterdvalan och hur gäss tvångsmatas med korn och det låter ju övertygande… men hur är det egentligen med det? Kan man verkligen dra slutsatser av det?
Brunbjörnens vita motsvarighet käkar fisk och säl och ser väl inte så förfärligt mager ut? Eller ännu bättre, sälarna själva som väl uteslutande lever på fisk är ju ganska trinda.
Inuiterna som äter som isbjörnarna lär förvisso ha varit friska, men är de så smala egentligen? Visst jag kan köpa att de har ett extra späcklager för att det krävs för överlevnaden i det klimatet.
Men elefanten då? Vad är vitsen med att vara fet i afrika? Och äter inte den spinkiga giraffen samma mat som elefanten?
Det vore väldigt behändigt att kunna hänvisa till djurriket för att motivera varför LCHF är bäst men jag undrar som sagt om det verkligen går att göra.
Tankar om detta?
Men kan man kalla elefanter feta? Stora, ja, men inte har de en massa extra fett på kroppen.
Inuiterna är inte feta. Men de är kraftigt byggda och korta för att kunna behålla kropps värmen bättre. Isbörnarna är inte heller feta de har en massa päls på sig samt underhudsfett. Och naturen eftersträvar inte spinkighet utan att man ska överleva och må bra.
Jag tror inte man kan tänka riktigt så; vissa djur är gjorda för att äta vegetariskt, andra för att äta animaliskt och så finns det blandkostätare. Jag tror att människan är gjord för blandkost - men med huvudvikt på animalier och definitivt att äta naturligt förekommande växter och bär; inte en massa processad skit.
De djur som är gjorda för att äta växter kommer inte att bli feta av den kosten om det inte finns en naturlig anledning. Elefanten kanske har sitt späcklager som skydd mot värme/uttorkning och/eller mot angrepp från köttätare (spekulation). Liksom sälar och isbjörnar blir feta av sin kost för att de BEHÖVER fettet.
Tycker inte detta är konstigare än att vissa djur är giftiga för att skydda sig mot att bli uppätna tex.
Vi människor är nog inte gjorda för att vara tjocka eftersom vi inte är speciellt snabba och därför behöver vara så smidiga och starka som möjligt för att kunna fånga mat. Däremot tror jag inte att vi är tänkta att vara magra; det är en dålig förutsättning för att kunna överleva dåliga tider.

Tror det är omöjligt att använda djurriket som referens. Oavsett vilket djur man använder för att vara pedagogisk, så finner "motstådaren" ett annat djur som passar in i dennes åsikt.
Väljer du Ormen (lång och tunn) så svarar den andre Masken osv. Det är nog bättre att hålla masken! Personligen föll jag i fällan då jag försökte en gång och den tabben gör jag inte om!
Rolig tråd. Ska bli intressant att följa. Jag har inget att komma med direkt men tänkte på grisar. De ska vara lika oss, kroppsligt, eller?
Schimpanser då?
"Men elefanten då? Vad är vitsen med att vara fet i afrika? Och äter inte den spinkiga giraffen samma mat som elefanten?"
Jag tror nog inte elefanten är så värst fet- stor, javisst, men det är ju djuret som sådant som är stort, precis som giraffen har en lång hals. Giraffen är också stor, men på höjden:)

#5 Grisar och björnar ska ju vara allätare som vi människor. (Det finns säkert fler djur?)
Schimpanser kanske också räknas dit även om de i huvudsak äter vegetariskt, men man har ju sett hur de jagat, dödat och ätit andra apor.
Om man ska våga göra några jämförelser med djurvärlden borde man nog titta på allätarna, ja.

#6 Det ska alltså vara massiva muskler och utspänd buk som gör elefanten så stor? (exemplet med elefanten kom från en bok och jag vet inte hur fet den egentligen är.)
Min man såg ett program häromkvällen där man bla. pratade om möss som hade fått kolhydratfattig mat, de blev smalare och starkare/segare i kroppen och levde längre och hade ett bättre immunförsvar.
Där har vi ändå en likhet med våran kost!

#9 Ja just, möss och råttor äter ju allt… Vad kan det programmet ha hetat? Vore kul att se. (Kanske finns på nätet?)

Kanske, kanske ändå det finns exempel att hänvisa till.
Fåglar som är skickliga snabba och uthålliga är väl animal ätare.
Kött och/eller fisk på tallriken har: Örnar, hökar, falkar, svalor, tärnor som exempel.
Kolhydratätare: Svanar, gäss, änder mm.
Talgoxen då hmm! Kol(hydrat)trasten är ju given!

Glömde oxjärpen! Någon som vet hur den flyger?
Inbakad dynamit?
Eler snorkråkan????
flyger gott in i munnen
inte snorkråkan men oxjärpen

babo! Det kan bli jäkligt roliga inlägg då det kommer ett emellan!
#10 UR: Odödlighet. Leva till tusen visades idag som repris på morgonen. Kanal 1. Det handlade om stamceller.
#15 Näe, fy, låt de vara kvar där de kommer från! 
visst, bustas…
Läste någonstans (kommer just nu inte ihåg var) att inuiter på traditionell kost snittar ca 11 % kroppsfett. Människokroppen är gjord för att vara mager, senig och stark.

LOL!:-D
En sak kan man konstatera…vissa djur är gjorda för att bygga på sig fett för det gynnar deras överlevnad, medans andra inte är designade för det.
Gemensamt för de flesta djur (och bättre signal för hälsa) är att de blir sjuka om de inte får artriktig kost. Vi är evolutionärt anpassade för vissa essentiella näringsämnen etc och vissa djur har fått en anpassning till kost som innehåller för andra giftiga eller missgynnande ämnen (t ex fytinsyra i spannmål). Det är nog där den gemensamma nämnaren finns.
Hundar och katter har ju blivit mer överviktiga också i takt med människorna. Torrfoder som är sammansatt av spannmål och torkade kokta inälvor/köttbiprodukter har blivit populärare på grund av lång hållbarhet i skålen. Katt/hund-mat på burk utan kolhydrater var vanligare tidigare har jag hört nånstans. Min katt hetsåt torrfoder tidigare och blev överviktig. Nu är katten smal igen på samma mat som jag själv äter.
#9 Jag har haft en hel del råttor. Nästan alla blev matade enligt de råd som finns och med den mat vi åt innan LCHF (bröd, ris, potatis, grönsaker, lite kött, margarin) och de blev tjocka och ganska sjuka. Inte jättesjuka men helt friska var de aldrig. När de blev äldre hade nästan samtliga problem med råttlus.
Den sista råttan vi hade ville inte äta kolhydratkost. Fick hon välja så åt hon LCHF och det matade jag henne med också när jag börjat med kosten. Hon var smal, smidig och frisk hur länge som helst, dessutom ingen råttlus nån gång.

# 22 håller med Pasi. Vilda djur äter artriktig föda. Behöver de ha ett späcklager som skydd mot kyla eller svältperioder så bygger de upp det på den kost de äter, så enkelt är det.

Om vi tar upp elefanten igen så är den inte ett dugg fet, den har en stor mage beroende på att den som alla stora växtätare har ett jäskar som mage. Och om vi skall tala om vådan att bli växtätare så kan vi ju titta på Pandan, det är en björn som blivit helt vegetarian, och också den enda björn som inte kan försvara sig mot rovdjur! sen kan man diskutera huruvida ruminanterna (dom med fyra magar) egentligen är växtätare, för dom göder mikrober och urdjur i dom tre första magarna sen äter dom upp dom i mage fyra.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#24 Så råttor skulle alltså må bäst av att äta huvudsakligen animalisk föda?

#27: Uppenbarligen! alla vi LCHFare mår ju bra av den kosten, om det inte är som Skaldeman säger förstås, att vi inte är allätare utan rovapor

# 28 Ja jag läser Skaldeman nu och just idag såg jag termen rovapor för första gången. Jag ska låta trycka det på en t-shirt tror jag! 
Jag har fått erbjudande om gratis T-shirt från VistaPrint och stjäl glatt idén att trycka upp ROVAPA på den (och ge den till maken förstås :))

Varför till maken? Det var faktiskt kvinnan som kom från den Apan. Vi män kommer från Silkesapan om jag inte har fel!

Det vore ju en kul grej om någon kunde designa en rolig bild med texten Rovapa och sälja tröjor här på forumet med den på

# 30 Men det är ju PERFEKT!
Alternativt kan man skriva "LCHF byggde denna kropp".
Okey, strax efter det att jag gjort reklamfilmen om hur margarin görs och varför Becel inte får ha Hjärt- & Lungfondens märke längre.

#33 Ska det vara köttslamsor som hänger ur munnen också? Hehehe

#27 Ja, hon mådde bra av det iaf. Tyvärr var alla de andra döda så jag kunde ju inte testa men några av dem hade nog behövt lite näringsrikare mat. Synd att jag inte visste det då…
.jpg)