Ris à la Malta
I juletid blev jag sugen på ris à la Malta, och jag fick verkligen tänka så att det knakade innan jag kom på hur man skulle göra en LC variant av den goda efterrätten. Nedan följer resultatet.
- 2 dl grädde
- 2 dl keso
- lite vaniljsocker
- ev. lite stevia att söta med
Vispa grädden, tillsätt vaniljsocker och stevia eftersmak. Har man inte tillgång till stevia(ett naturligt sötningsmedel) kan man nöja sig med en tsk vaniljsocker. Det ger en god smak.
Vänd därefter försiktigt ned keso.
Till serveringen kan man gärna fräsa lite mandel i smör och krydda på med kanel som man toppar ris à la maltan med.
Hoppas receptet inspirerar!

Om man vill kan man spola av keson i en sil under vattenkranen först. Då blir det bara kornen man rör ner i grädden och inte det syrliga utanverket.
Fabricati diem, pvnc!
Tycker snarare att det är sältan som är det största problemet, inte syran. Men så är jag väldigt känslig för salt också.
Tack greensis!
Den blir naturligtvis mycket bättre om man silar bort lite vätska från keson innan man blandar ihop ne.
någon sa att vätskan är grädde, men det stämmer väl inte?
Besika - jag kan tyvärr inte svara med någon säkerhet, men lite av den 4%-iga fetthalten bör nog ligga i vätskan.
Det jag undrar över och som anknyter till din fråga är hur det kan vara samma fetthalt i Keso från ICA och Arla. Dessa två produkter är lite som natt och dag tycker jag, trots att det ska vara detsamma. Arlas är oändligt mycket torrare än ICA's, men ICA's är godare i smaken 
Något som jag fått för mig är att ICA har mindre ostmassekorn i sin och fyller på med mer "grädde" för att komma upp i samma fetthalt… eller?!
För låter man 500 gram av bägge fabrikaten rinna av (eller ännu tydligare om man spolar av den med vatten tills det slutar skummma) så får man en häpnadsväckande skillnad i vikt på kornen som återstår.
Av ICA's naturella "Cottage cheese 4%" försvinner mer än 100 gram bara i det att man låter den rinna av en stund i en sil (dvs. utan att spola av med vatten). Så vad är det egentligen som den dryga femtedelen av paketet som man silar bort består av… någon som vet???
Speciellt tycker jag detta märks av när jag gör ostkaka 
VH!/Kricko.
Jag provade en ny Ris à la Malta
Keso har en ny sort, Äpple päron vanilj den är supergod, jag hoppas den är LCHF. Jag tog en dl av denna sort och lite vispad grädde och blandade. Inget sötningsmedle behövdes.
Det var SUPERGOTT
Kikade på den häromdagen, det är väldigt mycket socker i den..
Edit: kom visst ihåg fel, enligt Arlas hemsida är det 8 g kolhydrater per 100 g.
Är 8g OK?
Jag är nybörjare.
Är inte 5g gränsen?
För att äta ofta menar jag.
8 gram socker är väl inget som jag skulle rekommendera…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!