Innehåller Echinagard socker?
Doc eller någon annan kanske vet!
Läser bipacksedeln Echinagard droppar är utan socker men sugtbletterna jag köpte idag på Apoteket sades inte innehålla socker. Men de smakar sött och jag känner en typisk bieffekt i kroppen som när jag äter socker eller sötningsmedel.
Det står förutom örten röd solhatt, gelatin, lecitin, majsstärkelse, guargummi, natriumcyklamat, körsbärsarom, glycerol och sackarinnatrium.
Sackarin låter som socker? Triggar dessa mjuka sugtabletter eller är det ingt socker? Är tveksam.

Jag tror glycerol är en sockeralkolhol?

1 sugtablett
innehåller torkad pressaft från ört (ovanjordiska delarna) av Echinacea purpurea (L.) Moench (röd solhatt) 88,5 mg, gelatin, lecitin, majsstärkelse, guargummi, vattenfri citronsyra, natriumcyklamat, körsbärsarom, glycerol och sackarinnatrium.
Majsstärkelse är troligen det samma som HFC, High Fruktos Corn syrup vilket är samma sorts socker som man brukar ha i godis och läsk!
Sackarinnatrium är nog oxå någon sorts socker!
Glyserol är en alkohol som smakar sött.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack Zep och Aniara4!
Konstigt att apotekspersonalen inte visste det när jag frågade. Det blev direkt plus 1kg över natten av att jag åt 2 sugtabletter. Tänkte det skulle vara praktiskt för mig då jag ska sjunga en hel del i kören denna veckan, de är ju lätta att ta med. Men så är det inte. Bortkastade pengar!!!

Jag köper inte Apotekets produkter ö.h.t. eftersom de blandar socker/sötningsmedel i ALLT.

Natriumcyklamat är också ett sötningsmedel. De använder många olika söta smakgivare i tabletterna…
Grovt räknat är allt som slutar på -ol och -os kolhydratkedjor (t.ex. alkohol, glucos) av något slag. Sen förvirrar det att allt en del skrivs med sina produktnamn och en del med sina substansnamn.
Majsstärkelse används för att pudra formen vid gjutningen av tabletter, godis, etc för att de inte skall fastna, ungefär som man smörjer och bröar en kakform.
Man går inte upp två kg över natten av ett par sugtabletter, väger man sig på kvällen och sedan på morgonen efter är det inte särskilt konstigt om man diffar ett kilo.

Men visst är det väl ganska märkligt att all medicin ska sötas? Till och med tabletter som ska sväljas hela brukar ha sucralose eller annat äckel i. Medicin SKA smaka illa så man inte okynnesäter det! 
Jag skulle nog hellre föreslå att man tar dropparna då, de innehåller ju etanol men den lilla mängden ska man nog tåla! Fast iofs, med LCHF kanske man får sig en mindre salongsberusning av det! 
Lika fort som kg-ona kommr med sötningsmedel så försvinner de oxå lika fort, efter några dagar. Jag väger mig samma tidpunkt inte morgon och kväll för att få differensen rätt. #7
Jag är så pass frisk nu så jag behöver ingen medicin. Men nästa gång blir det dropparna för de funkar ju eller Esberitox-kapslarna, de har jag inte prövat ännu. de är ju lite svagare än dropparna. Men praktiska och luktar ju inget jämfört med dropparna.
Nån berusning har jg inte kännt av!!!#9
Då antar jag att Kan Jang också innehåller socker :(
sorbitol står som nr 2 efter vatten på Kan Jangflaskan.
Kan Jang är ju jättesött!
ja? det var ju liksom det jag skrev, att sorbitol ( ett sötningsmedel) är den näst största ingrediensen…