Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 918 ggr
savonit
0

LCHFS inverkan på RP?

Någon här som vet om lchf skulle ha någon som helst inverkan på retinitis pigmentosa?

En ögon sjukdom som sakta men säkert gör en blind, i många fall skulle man dock vara över 500 år föa att bli blind men i alla fall.

"Man brukar säga att anledningen till RP är störd ämnesomsättning i ögats näthinna.
Det kan vara:

* Fel på de proteiner som deltar i processen att omvandla ljuset till en nervsignal
* Fel på de proteiner som bygger upp strukturen på tappar och stavar
* Fel på de enzymer som har att göra med cellens ämnesomsättning.

"

Så vad tror ni?

Är retinitis utveckling beroende av kolhydrater så som cancer eller är det andra saker som styr uppkomst av rp?

pillson
0

hoppas det har en bra inverkan isåfall!! Tungan ute jag villi nte bli blindare än vad jag redan är…

ebet
0

Har sett en del innan jag 'konverterade' till LCHF. Dock har jag inte en aning. Men sämre kan det i alla fall inte bli av den här kosten, då småkärlen mår bättre av LCHF, hormonbalansen ändras, jag önskar att det fanns forskning på det.

savonit
0

Ja givetvis hoppas även jag på att det inte skulle försämras, inte vill jag bli helt blind nej, räcker gott och väl att inte få körkort.

Nej, men det jag syftar på är att om man ätit lchf hela livet kanske inte sjukdomen hade varit så utvecklad som den är idag.

Hopas att dom kan komma fram till något, inte för att det kommer ge mig så mycket men kanske någon annan eller kommande barn.

[Marja-Liisa]
0

Jag vet inte om detta stämmer med din åkomma

http://www.hh.um.es/Abstracts/Vol_24/24_2/24_2_223.htm

en japansk rapport om hur olika fetter påverkar cancer samt ögonsjukdom. Man har ju tidigare kopplat den totala fettkonsumtionen till cancerisk men här har man forskat om olika fetter och mättade fetter är neutrala, omega 6 skadligt och omega 3 nyttigt i princip.

Och på LCHF försöker vi ju undvika Omega 6 fetter så där borde det inte finns ngn hinder--