Tips på buffémat; tapas och liknande.
Hej,
jag ska få hem hela min + sambons släkt till helgen, och vill bjuda på buffé //tapas, men har otroligt dålig fantasti på LCHF-varnianter av detta.
Vi blir 8 personer, enbart jag som äter LCHF, men eftersom JAG fyller år och JAG som har kalas, så blir det på mitt sätt.
Kan dock tillägga att jag inte vill skylta med LCHF, pga diskussionsrisken, utan vill "gömma" in det i maten så gott det går…
Men, vad ska jag göra? (Har försökt leta igeom högerspalten, men hittar inget direkt..)
- Kycklingklubbor
- Rökt lax med färskostfyllning
- Paj…? Fast här blir det ju uppenbart att botten är av omelett.. men det får väl vara ok isf..
…. Har ni några mer tips? Går det att förbereda, så är det ju en klar fördel, men nöjer mig som sagt med allmänna tillagningstips.

//Jenny
Ägghalvor med majjo och räkor, skinka med avokado på tandpetare, köttbullar, prinskorvar…tänk julbord :-)
Du kan ju koka lite potatis och krydda dem och ha på bordet. Inte för dig men för andra.
Du kan göra falskpotatissallad som är i lchf kokboken (eller är den i smörstekt) den är riktigt god och jag tror ingen kan känna att det inte är potatis i den.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)
glömde ju cole slaw är underbart gott
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Http://northnaked.com
Vi väntar kattungar (mitten av september!)

hej,
jättebra tips, och helt sant det du säger; kan ju koka potatis till de som vill ha, eller helt enkelt göra lite grejer som jag inte äter.
Går ju alltid att luras lite.. 
Tack!!
Hej! Hittade alldeles nyss på Annikas blogg att Anna Hallén ska starta en ny blogg; Talande bevis. Gick in på Annas nuvarande blogg och hittade receptet Ulrikas köttfärspaj. Jag har inte hunnit pröva ännu, men om det funkar tycker jag att det verkar vara räddningen inför sommaren, kan nog göra t ex rabarberpaj med den botten. Det nya för mig är KOKOSMJÖL 4 g kolhydrater/100 g, finns tydligen att köpa färdigt mjöl! Ugn 200 grader
50 g smör, 1 ägg, 1 dl kokosmjöl, 1 dl riven ost, ca 1/2 dl grädde blandas i matberedare, platta sen ut degen i pajformen och förgrädda i 8 - 10 minuter. Ulrika skriver att man sen kan fylla pajskalet med vad man vill, hon fyllde det med överbliven tacoköttfärs, 2 tomater, riven ost, inga mängder angavs för köttfärsröran eller osten. Gräddas ca 20 minuter, håll koll på färgen.
Anna/Ulrika tipsar också om var man kan få tag ppå kokosmjöl, gå in på bloggen! Själv ska jag åka och handla köttfärs och mera kokosflingor, får försöka göra eget kokosmjöl tills jag hittar köpemjöl. Om det här receptet blir som "vanlig" paj så har man ju något som man lätt kan ta med sig till jobbet eller kursen eller tåget, om man kan hålla en pajbit i handen och äta.Om det blir bra ska jag till påsk göra en laxpaj oc h en skaldjurspaj!
Smörälskare
Men tapas är ju inget större problem?!? Köp lite stora gröna oliver, lite svarta kalamatoliver, fetaost i olivolja. De flesta färdiggjorda tapastallrikar som finns att köpa är OK, tänk bara på att de soltorkade tomaterna är koncentrerade även vad avser KH.
Stekt eller grillad halloumi (cyprisk hårdost) är en hit. Räkor, gärna i olja med vitlök. Pruscutti-skinka eller motsvarande. Rädisor, ruccula-sallad.
Ta en titt i delikatessavdelningen och grönsaksdisken så är det inget probelm.
/Per Wikholm
Gubbröra på små bitar finncrisp. Halloumi inlindad i bacon och ugnstekt. Brukar göra fuskpotatissallad på bitar av squash, lök, saltgurka, fransk senap, majjo, cf. Blir jättegod till kallskuret, kött, salamikorvar etc.

Mmm, tapas… Det hade jag häromdagen.
- Tabascomarinerat kött, stekt och skuret i småbitar
- Smörstekt gurka
- Sparris virad med lufttorkad skinka
- tortilla (=omelett) med spenat och skinka
- Ugnsbakad tomatbon (fylld med ägg och ost)
- Färsk lax i mojosås
Bara några förslag.