Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3214 ggr
bambina
0

Bambuskott, bönor, bröd äggmjölk mm????

Undrar lite över vissa livsmedel hoppas någon kan hjälpa mig med vilka som är ok att äta och inte ok.

* Bambuskott (såna i burk)

* Kål

* Brocoli

* Citron

* Bönor

* Harecoverts

* Bär (är det endast hallon som är ok?)

I örigt undrar jag vad kokosfett är bra för?

Vad är äggmjölk?

Har någon ett bra tips på något som liknar bröd men utan samma höga mängd kolhydrater?

Tacksam för svar!

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

profca
0

Hittade detta i en annan tråd

Här kommer recept på Nancys nötbröd:

1 ägg

1 rågad dl nötmjöl (skålla mandel och mal eller köp nötmjöl från Lidl i gul påse)

nästan 1 krm bakpulver

blanda nötmjöl med bakpulver i en djup tallrik. Vispa upp ägget och häll det i tallriken, "gegga ihop och platta till". " min i mikron. Gör ett kryss så du får fyra kvartar.

Här är tråden

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=36b0f924-e65d-4240-8452-ed3eb83020a2

Per_W
0

På din lista är det egentligen bara bönor som inte är OK. Alla andra innehåller antingen lite kolhydrater eller också är det mat som man äter i liten mängd (ingen svullar i sig flera citroner). Hallon är det bästa bäret men mindre mängder av t ex lingon, blåbär, svarta/röda/vita vinbär, jordgubbar, björnbär, hjortron är också OK.

/Per Wikholm

[Pennylane1]
0

in någon annan tråd finns också ett superduperbra bröd med sesamfrö, husk bakpulver och ägg. Det var lättbakat och smakade väldigt bra.

Tror det var 2 dl sesamfö, 1 msk husk eller fiberhusk, 1 tsk bakpulver och tre ägg bara rör ihop och bred ut på bakplåtspapper och grädda i 200 grader , minns inte riktigt tiden. kanske 15 min?

placebo
0

För mig är alla okej

bambina
0

Tack för alla svar ska testa bröden.

Så bönor är inte ok att äta i lågkolhydratkost? Shit… Då anar jag varför det inte händer så mycket. Men harecoverts då? E de ok?

Hoppas fortfarande att någon ska svara på resten.

Mvh

MimLan
0

Haricot vertes är ok.

Mycket av dina frågor handlar om mängd. Äter du 200 gram av lingon är det fler kolhydrater än om du äter 25 gram av det. Du får själv lära känna vad som funkar för dig.

Rekommenderar att du använder de verktyg som finns i form av näringstabellerna så att du själv kan kolla hur mycket kolhydrater olika saker innehåller, då blir det ingen överraskning för dig att bönor inte är ok. (De är iofs inte ok ur två synvinklar, dels kolhydratnivån, dels ett dåligt födoämne.) Det finns flera länkar till olika sådana under just "Länkar".

Jennix
0

Jag skulle nog undvika bönor och haricoverts i början åtminstone.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Pennylane1]
0

men haricot vertes har bara 3.7 gram kh/100 ? Varför ska man undvika dom? Det måste alltså vara nå't annat osm inte är bra med dom?

Jennix
0

#9  Ja, då vet jag inte… Jag har bara aldrig hört att dom har rekommenderats nån gång. Å andra sidan hatar jag ju dom så jag kanske "glömde" bort att läsa just det ordet. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Pennylane1]
0

ja så är det nog! Flört För jag har tvärtom läst att de skulle vara ok!

Aniara4
0

Jag äter ofta lite vitlöksfrästa haricots verts till finbiffen! Tungan ute

[Pennylane1]
0

alert!!

Glömde att det också skulle vara två dl riven ost i sesambrödet…

det glömde jag även när jag gjorde det i morse, men det funkar ändå men blir inte lika mjukt som med osten!

bambina
0

Innan har jag använt hare covertsen som pasta, alltså hällt pastasåser på och ätit dem i ganska stora mängder. Men då kanske jag ska vara försiktigare då.

Jag som trodde jag hittat ett bra substitut. Suck… Nån som har substitut för potatis, ris eller pasta????

Zepp
0

Jag har oxå harrikuvert som substitut för pasta det handlar väl mest om vilka mängder du tar i en måltid!

Sindri
0

Blomkål!!!!!! Så supergott, lätt kokt i vatten, sedan ost- och gräddgratinerad i ugn, alt hälla av vattnet och färdigkoka i lite grädde. Mums!

Annars behöver man inte "substitut", man äter bara lite grönsaker till köttet/fisken. Finns mycket gott, broccoli, avocado, gul paprika, bladselleri, kinakål, sallad, tomat, squash, svamp, rödkål, vitkål (slakade, marinerade). Och så en härlig sås till.

Har precis upptäckt hur bra Fineli är när man vill hitta olika värden i livsmedel. Dock äter man tydligen varken majrova eller fänkål i Finland.

Zepp
0

Och så har du denna tabellen som jag la in i början, spara den som favo, klicka på kolhydrater så ställer hela tabellen om sig!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html

[Pennylane1]
0

vaddå haricot vertsen ÄR ju OK! hur läser ni egentligen Flört

Dame
0

Detox-bröd:

1msk fiberhusk

1dl vatten

1 1/1 dl linfrön

2 dl solroskärnor

2 1/2 dl kokosflingor

200g mandlar (grovt hackade (alt 3 dl skrädmjöl eller havremust)

4 ägg

4 msk olivolja eller kokosolja

1 msk kardemumma

1 tsk kanel

1 tsk havsalt

Sätt ugnen på 160 grader. Blanda ner fiberhusken i vatten och låt svälla i 5 min. Blanda linfrö, solroskärnor, kokos och mandlar med en mixerstav så att de finfördelas ltie. Blanda sedan samman alla ingredienser till en deg som knåda lätt och formas till err runt bröd på en bakplåt. 3-4 cm högt. Bakas i 60 minuter.

Skär tårtbitsskivor och ät varmt med smör på!

energiberäkning:

Om du delar brödet i 12 bitar (jag blev proppmätt å nu förstår jag varför så portionen är väl tilltagen) så är varje bit värd:

300 kcal

10,3 gr protein

4,4 gram kolydrat

27,3 g fett

mamski
0

#15 Det heter väl "harrikuvär"!? Glad

[Pennylane1]
0

vad är det för detox med det där brödet då? Lite mycket kolisar förreste… det där sesambrödet blir mindre än ett gram per bit om man gör 12 bitar. Och tar en ost med noll eller högst två gram .

Dame
0

Kallades bara detox bröd, tror det ursprungligen kommer från en bok som handlar om detox.

Bitarna är ganska stora, med mkt Bregott och ost så blir du mätt, och 4,4 g kolhydrater för ett bröd som smakar gott och kan tas till i "nödsituationer" tycker då jag är helt ok. Jag brukar ta med om jag ska ut på stan och vet att det blir fika. Dessutom är det ju massor med fett!

Men det är ju helt upp till var och en.

ysan
0

En användbar sökmotor har www.slv.se där man går på "sök näringsinnehåll i mat" i högra spalten. Där kommer du till en sida där du i rutan "livsmedel" skriver in det du vill veta näringsvärdet för och under "sökresultat" "inställningar" i rutan under kan du lägga till vilka näringsämnen du vill ha med. Här kan man göra egna listor med all möjlig mat som kan sparas och sen skrivas ut. Praktiskt och enkelt :)

good luck!

ysan
0

Och…jag brukar smörsteka vitkål som jag "skalat till nudelliknande strängar" med en vass osthyvel tills dom blivit mjuka. Kryddar med salt och vitpeppar. Är jättegott till fisk eller kött i gräddsåser.

Tar gärna emot tips om andra goda tillbehör!