Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3110 ggr
syrra
0

Äggmjölk och Ooopsies (?)

Vill gärna ha recept på dessa ovanstående, svårt att söka recept på denna sida tycker jag:-(

Sammet1
0

Äggmjölk använder jag inte, men tog precis ut sista plåten av en dubbel sats oopsies ur ugnen.

Jag tar ett halvt paket Philadelphia (100 g) till 3 ägg. En nypa salt och lite brödkryddor (anis, fänkål, kummin).

Separera gulor från vitor. Vispa vitorna med en nypa salt till hårt skum. Vispa gulorna med osten och kryddor. Vänd försiktigt ner vitorna i ostsmeten. Den färdiga smeten ska vara mycket ljus och väldigt fluffig. Klicka ut på smord eller bakplåtspapprad plåt. Grädda i 150 grader i 30 min.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

niloss
0

Äggmjölk

jag tar; 1 ägg+2 gulor, 3 dl kokande vatten o ca 30-50 gram smör ( som ska smälta i vattnet), detta körs i mixer, jag brukar smaksätta med ett par tsk snabbkaffe o ibland några droppar pepparmint olja, men detta kan varieras i oändlighet.

GreenWorm
0

Å jag gör äggmjölk på 50g smör, 50g kokosfett och två ägg i ca 3dl vatten. Det är bara att prova sig fram till kombinationen man tycker är godast. I början ville jag ha mer smör, men nu börjar jag gilla kokosfett Skrattande

Jag smälter smör+kokosfett i vattnet, så i med äggen samtidigt som jag kör med stavmixern.

En del har hela ägg, andra bara gulor (en lång tråd om huruvida man skall ha vitor eller ej finns här) Själv gillar jag att det skummar med vitorna, så har jag gärna kaffe i så blir det lite latte över det

Sedan kan man tillsätta diverse smak i form av t.ex. kaffepulver, kardemumma, vanilj, kakao, eller vad man kan komma på.

Så, till köket och exprementera på.

Lycka till

ikna
0

Jag tar 1 ägg, 2 tsk kakao, 5 g kokosolja och 20-25 g smör i en hög bägare, kör med mixerstav tills allt "gått ihop". Sen häller jag i 2 dl kokt vatten medan jag mixar 2 minuter.

Glorian
0

Ikna vsr köper du kokosoljan? Såg kokosfett i hälsokost idag men hu vad dyrt 179 kr för en brk.

ikna
0

Jag köper i hälsokostbutiken för 199:- Visst är det dyrt, men jag använder inte mycket. 1 tsk = 5 g = 2:-

Den utan smak kostar 99:-

[Pennylane1]
0

man kan använda vanligt kokosfett, speciellt om man inte väljder den smaksatta , jag märker ingen som helst skillnad.

ikna
0

Jag vill gärna ha smaken av kokosGlad

#7 vad menar du med "vanligt" kokosfett?

[Pennylane1]
0

det som man köper i mataffären, som man har till ischoklad tex. fast det bör väl egentligen bojkottas (Unilever) men har man en pytteliten plånbok…Rynkar på näsan lär finnas nåt annat märke också.. minns inte vad  och har inget annat sett.

mazen
0

Jag kör två ägg 50g Coscosa med smak en tesked kakao och 11/2 dl kokande vatten.Tycker det blir för blaskigt med mera vatten. Har beställt 5kg med smak från Crearome genom en återförsäljare i Gävle och då blir det bara halva priset mot Coscosa

Medlem
0

Om man tar tex vinsyra till äggvitorna när man gör oopsies, blir skummer fastare och får mer volym?

[Pennylane1]
0

lite salt gör så iaf

Medlem
0

Tack! Ska prova med salt nästa gång.