Fläsksvålar?
Hej!
Kan någon förklara var man köper och hur ni gör med fläsksvålar som används vid panering?
Kanske finns någonstans här men jag är helt ny och har inte hunnit titta igenom allt

Jag har köpt fläsksvålar på Coop, men vet tyvärr inte hur man gör när man panerar med dom.
Jag mixar mina svålar och använder som "ströbröd", alltså penslar med ägg och vänder i fläsksvål. Jättegott till både fisk och Wienersnitsel.
Som mat är fläsksvål tyvärr ganska dåligt, eftersom det biologiska värdet (= hur bra kroppen kan använda det) på proteinet i fläsksvålar är 0. Kollagen är det specifika namnet. Kan användas som energi, men ingenting för muskeluppbyggnad.
Hej igen och tack så mycket alla för svaren, ska åka till Coop idag faktiskt o håller utkik

Jag köper Mr Chipps Flaeskesvaer på Willys, kostar ~16 kr för en påse. Men bara de naturella för de med baconsmak är det massor av kolisar i. En näve blir man stoppmätt på men det hjälper mot knaperabstinensen.
åt provade enligt tips i annan tråd att ha i lite jordnötssmör och köra i mikron tills det gick att blanda , det var himla smaskigt! Och så kunde man äta det utan att det kläggade igen halsen!
Ja, en varning bör sannerligen utfärdas! Ta en svål i taget, tugga noga och svälj ordentligt. Jag begick det naiva misstaget att jag åt dem som chips första gången (mulade in). Höll på att kvävas! Det var fruktansvärt, trodde att ögonen skulle sprängas och lossna från fästena, sablar i min lilla hals vad det blev trångt! Lyckades host-harkla-kräkas upp, genom både näsa och hals, eländet och drack en liter vatten samtidigt, det var fruktansvärt, varning varning! Det är torrt, riktigt torrt. Men gott!

#7 Ja, måste verkligen skriva under på det! Det är fruktansvärt torrt, höll också på att "halvt" kvävas en gång när jag skulle visa min ena brorsdotter vilket fantastiskt snack jag hittat! Fruktansvärt vad jag hostade.. trodde ett tag att jag fått nån allergisk reaktion, som jag aldrig haft förr. Men, det var pga att det var torrt. Så nu äter jag det aldrig utan t ex creme fraiche, smaksatt med vitlök eller annat gott:) och då är det jättegott!!! ( och en balja vatten:)
Hittade Lycas fläsksvålar på Gekås i Ullared i fredags.
Netto 9kr 250g