Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4491 ggr
Million
0

Långsam övergång eller byta tvärt?

Har en liten fundering Glad

Jag har dragit ner på kolhydraterna men äter fortfarande en del (t.ex. banan i yoghurten).. borde jag äta mindre fett då än vad jag skulle gjort om jag åt ännu mindre kolhydrater?

vet inte riktigt hur jag ska få rätt proportioner i och med att jag fortfarande äter en del kolhydrater.

Är det kanske bättre att jag fortsätter med "vanlig" kolhydratkost tills jag tömt skåpen (har massor med pasta osv som jag inte bara vill slänga bort) och kan köra LCHF fullt ut?

För att få veta om min dåliga mage orsakas av kolhydrater är det kanske bäst att äta så minimalt av det som möjligt, istället för att bara skära ner lite som jag gör nu..

lillan66
0

Det beror ju på hur du själv vill göra, och vilken kolhydratnivå du själv vill och tänker ligga på.

Att äta pasta och andra spannmålsprodukter är inte kolhydratsnålt och kan bidra en stor del till magproblem.

Att äta banan i yougurt är inte heller speciellt kolhydratsnålt. En banan innehåller över 20g kolhydrater per 100g och de flesta LCHF-are äter under 20g kolisar per dag och äter du 100g banan per dag så har du din dags mäng kolisar bara på bananen. men som sagt kolhydratmängden är individuell så det beror på vad du tänkt lägga dig.

Om du har en del i skåpen som du inte vill slänga så har jag ett bra förslag - ge bort det så du kan sätta i gång.

När vi satte i gång här hemma tömde vi allt i förråden som vi inte längre behövde och gav till vår dotter som hade flyttat hemmifrån.

Två veckor senare började hon också med LCHF så då tog hon och tömde sitt förråd så då gick sakerna vidare till hennes kompis som inte äter LCHF. Inget skall förfaras.

Att säga att man "bara" skall äta upp det man har i förråden först gör det bara svårare att ta beslutet att verkligen komma igång.

Pang på rö´betan… skänk förråden till "bättre behövande" Tungan ute

Lycka till

// Lillan

Zepp
0

Ja eller så spara man kolisarna för tillfällen då man har gäster som äter sånt!

Man skall inte tvinga folk att äta sin egen mat utan respektera att de gör sina egna val av livsstil, jamenar hur skulle det se ut om du fick en vegetarian som gäst, det finns ju de som äter så av religiösa skäl eller av omtanke om djuren!

Jag har en del ris och pasta o sånt kvar, men jag märker att de tar allt mindre av detta och mer av mina tillbehör!

Min far kan inte få in i sitt huvud att man kan äta en måltid utan potatis och han talar med inlevelse om den goda mjöliga potatisen som han suger upp såsen med.. men såklart är det den goda såsen som gör den goda smaken potatisen smakar just inget!!

Min svägerska som kommer från Thailand måste ha ris tre gånger om dan annars dör man tror hon, fast vi påpekar att vi inte äter ris så ofta så vill hon inte vara utan.. så hon får sitt ris.. men även hon tar mindre av detta och mer av mina tillbehör.. man måste ha ris för att bli mätt säger hon!

Vi har alla våra vanor.. vi säger ju att vi vill ha fett så vi blir mätta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Million
0

Jag vet fortfarande inte vilken nivå jag vill ligga på, tänkte prova mig fram och se vad magen funkar bäst på. O då kanske det är bäst att låta bli den där bananen om det nu är kolhydraterna som ställer till det för mig..

Sambon är inte med på det här, nu gör vi pasta med tomatsås, blir vanlig pasta till honom och squashpasta till mig.. så jag behöver ju inte alls "hjälpa till" att äta upp den vanliga pastan.. gissar att jag är lite låst vid det vanliga tankemönstret och har svårt att släppa "basgrejerna" ris, pasta, potatis. Skrattande

lillan66
0

Jag tror att det lättaste är att dra ner på kolhydraterna till under 20g/dag rakt av. Att bara bestämma sig att NU gör jag det! och sedan OM man får några övergångsbesvär öka på med lite ovanjordsgrönsaker under någon el några dagar och sedan trappa ner igen så brukar det gå bra.

Men detta är ju ytterst individuellt.

När jag startade med LCHF så hade jag nästan inga övergångsbesvär alls. Lite huvudvärk, illamående och törst som jag höll stången med 2-3 liter vatten per dag och det berodde nog mycket på att jag kissade ur mig mycket vätska.

Sen var det andedräkten som inte var så trevligt men det gick att lindra med SB12 från apoteket.

Och att jag fick så få besvär tror jag beror också på att jag såg till att få rätt protein och fettmängd i mig från dag 1 så kroppen hade ersättning för de kolhydrater den var van att få.

En del jag känner har varit för snål men ffa fettet och fått det jätte jobbigt och inte fått tillräckligt med energi.

Här finns en lista där du kan titta på vilka kolhydratmängder som finns i frukt,bär o grönsaker: http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html

Försök att använda det som innehåller mindre än 5g/100g kolisar.

// Lillan

Million
0

Tack för svaret! Glad

Kommer försöka äta så lite kolhydrater som möjligt, men om jag nu äter lite mer kolhydrater än man "ska", bör jag minska på fettet då eller äta samma mängder som om jag åt färre kolhydrater?

lillan66
0

Det beror på hur mycket lite mer kolhydrater du äter och hur ofta, det är ju kolhydraterna som är så snälla och hjälper oss att lagra fettet ( att släppa in det kan man lite enkelt säga mha insulin) Så det är ju lite det som är frågan då hur mycket lite mer kolhydrater det är?

lillan66
0

Det är ju också olika hur känslig du är mot kolhydrater och vilket syfte du har med kosten.

Har du diabetes, tyreos, annan sjd?

Överviktig mm

greensis
0

Så här är min tankegång angående att ha saker hemma/gå över tvärt:

Om man har minsta problem med sug, beroenden eller vet att man ofta har svårt att hålla sig till dieter/andra föresatser så ska allt olämpligt ut ur hemmet snarast möjligt. Efter ett par veckor kanske man kan ha lite "gästföda" hemma, om man vågar.

Går man över till LCHF med annan bakgrund är det lättare att ta det gradvis, röja lite i taget, trappa ned osv.

Det är inte hela sanningen, men det är en sammanfattning av diskussionen av ganska många trådar här.

Fabricati diem, pvnc!

Million
0

Har inga sjukdomar, men väldiga problem med magen till och från.  Blir uppsvullen (det problemet har jag haft i flera år, har räckt att jag ätit en skiva vitt bröd så har jag sett ut som en ballong sen), gasig, ibland ont och måste springa på toa upp till 10 gånger per dag när det är som värst. Jag har precis börjat misstänka att det har med kolhydraterna att göra, har märkt väldigt tydligt att magen blir stökig/får ont av majs, äpple och potatis.

Har testat mig för gluten, låtit bli laktos under långa perioder osv.. nu känns det som att det enda som finns kvar som kan orsaka mina problem är kolhydraterna.

Så därför vill jag dra ner och se om det blir någon skillnad. I övrigt har jag inga problem, ingen övervikt, inget konstant sötsug (men kan lätt få igång det om jag småäter) och mår bra på alla sätt.

Million
0

Skulle man kunna säga såhär kanske?

Om jag går från vanlig Svenssonkost till att dra ner "lite" på kolhydraterna, så ska jag också öka på med "lite" mer fett.

Och minskar jag mycket på kolhydraterna, så ska jag också öka mycket på fettet?

Förstår ni hur jag menar? Cool

lillan66
0

Är du inte speciellt överviktig heller så tror jag det kan passa dig bra att plocka bort pasta, ris, bröd, potatis etc och sedan äta en inte allt för strikt LCHF, kanske t.o.m kunna klara att äta en bit frukt i yougurten till frukosten.

Att många här äter så strikt beror ju också på att de har en övervikt att jobba med så då vill man ju åt viktnedgången också så då måste det till en striktare variant.

Jag är helt övertygad om att om du tar bort det ovanstående så kommer du bli betydligt bättre i magen.

Jag hade också fruktansvärda problem tidigare tills i höstas, var alltid tvungen att veta var det fanns en toa, det har stundvis varit väldigt handikappande helst på resor. Plus att det har varit jobbigt att varje dag flera ggr / dag haft magknip och många gånger så ont att det slutat med sjukhusbesök, utan att de hittat någon orsak till problemet.

Nu har jag inte haft magknip en enda gång sedan i november och min man brukar skratta i bland och undra var "mina fisar tagit vägen" Skrattande

Det har blivit så stor skillnad.

Million
0

Åh vad glad jag blir av ditt svar!

Får hopp om att magen kan bli bättre, ibland känns det ju så hopplöst..

Skulle jag gå upp lite i vikt skulle det inte vara någon katastrof,  dessutom tränar jag mycket så jag tror inte risken är så stor.

Hellre lite fett på magen än besvär inuti.. Skrattande

Skulle det räcka att låta bli pasta, bröd, ris och potatis för att magen ska bli bättre blir jag överlycklig Glad

Det borde ju rimligtvis vara så att magen blir bättre om kolhydraterna är boven, även om jag inte utesluter dem helt. (visst var det så du menade?)

lillan66
0

Ja det var så jag menade, börja där ta bort alla spannmål, pasta, ris bulgur, qnioua (stavfel), coscos, potatis pommes bröd, allt sånt och tillsätt lite extra fett för att kompencera energibortfallet i dessa kolhydraterna och ersätt det med ovanjords grönsaker, gräddiga såser, creme fraisch 34%, 10% turkisk yougurt med lite frukt el bär, någon liten morot el kålrot till middagen samt ät kött, fisk, skaldjur, ägg som vi gör.

Om du börjar där så ser du ju vad som händer med magen, jag tror du kommer att märka skillnad på 1-2 veckor.

Då kan du ju känna efter sedan hur det känns om du behöver eller vill minska kolisarna mer.

Million
0

Så får det bli, tack så jättemycket för att du svarat så utförligt Glad