Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3618 ggr
niloss
0

Ha ha

Hade min svåger här på middag idag!!!

Mycket intressant blev det när han till sin förskräckelse såg att jag o sambon bara åt köttet o bean samt vitlökssmör, barnen o han fick pommes till. han sa nåt som jag inte hört förut, jag citerar

"Nä nu får ni väl lugna er lite för så här är det "

"Fettet brinner i kolhydratbrasans sken"

Jag svarade "don´t even think it"

han tänkte alltså försöka övertyga oss att så var fallet.

Han är ca 30 kg överviktig o skyller på att de e för att han inte tränar just nu, till saken hör att jag känt han i 4 år o han har tränat som en dåre i perioder o sett likadan ut hela tiden.

Ja ja detta behövde jag förstås inte skriva men jag blev så uppe i varv när jag satte igång. Sorry

Vart kommer alla dumheter ifrån.

greensis
0

Det är i de lägena man får behärska sig för att inte säga "Om fettet nu brinner i kolhydratsbrasans sken, varför brinner då inte fettet på dig???" och så ler man vänligt.

Det är så man startar släktfejder.Cool

Fabricati diem, pvnc!

lillan66
0

Ta med honom till föreläsningen med Annika till veckan så tänker han nog om.

Skrattande

// Lillan

Ajdan8
0

Man häller BENSIN i bilen - bilen förbränner bensinen. Man häller DIESEL i bilen - bilen förbränner dieseln. Man häller FETT i oss - vi förbränner fett. Man häller KH i oss - vi förbränner KH (och FÅR fett - har dock ingen bra liknelse till det… hm… nån annan kanske har Obestämd). Kanske din svåger fattar det Skrattande??

niloss
0

#1 ja vet du jag kunde inte riktigt behärska mej, jag nämde faktiskt storleken på hans kroppshydda

#2 de va en lysande ide

Loria
0

Ja, visst e det jobbigt när folk som helt klart inte vet vad de sysslar med börjar argumentera. Jag kan faktist ta diskussionen nrä min lillebror (som räknar kalorier o tränar som en galning sätter i gång) han vet iaf någonting, sen att vi inte är övertygade om samma ska e inte så farligt. Hans metod funkar ju för han så jag kan ju inte säga att det e fel för han.

Däremot har jag en kompis som säkert är 20 kg för tung som varje gång säger att hon täer precis vad hon vill men endå går ner i vikt, tills aken hör att jag nog aldrig har sett henne förlora ett kg. O henes största argument att inte äta nyttigt senast vi pratade hälsa var för att hennes kolega på ett dagis hon jobbade på hade försök göra eget margarin (på smör, vatten o olja). Ni kan ju gissa att barnen vägrade äta det och att de fick slänga allt. Så utifrån det säger hon att äta nyttigt bara är struntprat! Ojoj, tur att man inte träffas så ofta ibland ;)

Thyra4
0

Visst blir man ledsen när de inte förstår. Själv har jag varit och hälsat på ett par på en fårgård idag. De hade varit på hälsokontroll i går och hon( som har ätit VV sedan nyår  och gått ner 11 kg hade jättebra blodfetter) och han( som efter en dag med VV-mat var helt darrig hade förhöjda blodfetter och skall in igen på provtagning) Han är helt övertygad om att han får medicin, för enligt hans erfarenhet så  måste han äta fet mat för att orka med arbetet på gården. Jag försökte förmedla min kunskap, men VAD gör jag mot en etablerad dietist??

konichiwa
0

Jag hade min bror och nya svägerska (ca 50 år) här idag. Hon talade om för mej att hjärnan måste ha kolhydrater för att fungera!

Jag blev så till mej, ingen har sagt de där dumheterna till mej förut fast jag ätit LCHF i snart ett år. Det var riktigt uppiggande :-)

lillan66
0

Ja det är riktigt skönt när det finns de som upplyser en om det som man inte redan vet, tänk att du var tvungen att gå på denna kost i 1 år innan nån så snällt upplyste dig om att så var fallet!!!

Inte konstigt att sista året varit annorlunda för dig eller????

Det måste berott på att din stackars hjärna inte fungerat på ett helt år!!!!!!!!

Tungan ute

niloss
0

Tänkte försöka få han att läsa gi-noll iaf, om den hade funnits på ljudbok så skulle de säkert fumnka. De kanske vore nåt skaldeman på ljudbok, säkert många som vill läsa men inte kan eller orkar

[iovis]
0

Tänk, vad många det finns som kan så mycket om hur man ska äta rätt,  men hur ser de ut egentligen? Jag har alltid varit den som vetat precis hur man ska äta och har med åren bara blivit fetare och fetare……Jag tycker uppriktigt synd om min stackars sönder- stressade kropp efter all jojobantning. Ändå var jag tjockast av alla, men jag åt "nyttigast".

Nu har jag hittat LCHF och njuter av god mat, äter mig mätt och går inte rastlöst omkring med surt humör och molande mage tittandes i kylskåpet efter nåt smalt/fettsnålt….

Ju fler som upptäcker att jag inte intar kolisar desto fler kommentarer får jag naturligtvis. Väljer bort att hamna i diskusioner, men jag vet, ja, jag vet att jag hittat hem. Jag går ner i cm runt magen, jag har fått vitare tänder, jag har inget sug efter socker, och bäst av allt; min strulmage håller sig lugn. Nu väntar jag bara på att kilona ska börja rasa av mig…..

lillan66
0

Jag har tidigare fått en del kommentarer också i början men jag tog helt och erkände att ack så fel jag haft och att jag faktiskt har omvärderat alla mina gamla kunskaper och mina tidigare åsikter.

Hur ska jag annars få andra att ändra uppfattning.

En del har hånat mig men sedan kommit när de själva fått tänka till och sagt att det är ju sant, man ska ju inte vara sämre än att man skall kunna ändra på nåt som blivit fel , man felorar ju själv på det annars och det är det inte värt.

Man önskar ju bara att de på Livsmedelsverket kunde tänka likadant.