Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 1995 ggr
Sammet1
0

Kycklinglevergryta à la kökssax!

Vad gör man när ens sambo spritt grejer över alla ytor i köket, så inte ens en liten skärbräda får plats? Jo, man tar till sin trogna kökssax, förstås! (Spar även disk! Flört)

Jag hade hittat billig kycklinglever (kort datum, 10 spänn för 450 g, tack för det Ica!) och klippte helt enkelt ner den i mindre bitar direkt ner i smöret i stekpannan. Därefter klipptes ett paket bacon, samt ett gäng champinjoner ner i pannan. Ett par pressade klyftor vitlök, salt och peppar. Alltsammans frästes tills levern var nästan genomstekt, och sedan hälldes ett par dl grädde över och grytan fick puttra färdigt.

Maximalt med smak, minimalt med disk!

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Novisan
0

Tack för tipsen. Låter som min typ av matlagning, för annars blir det som när din sambo lagar middag, jag sprider saker över hela köket o det är så jobbigt att plocka undan sen.

Det låter jättegott. Ska testas.

LatMask
0

Låter smaskens, Sammet! Sax är bra till mycket! Och kycklinglever/bacon/champinjoner är ju mums tillsammans!

nobban7
0

Trots att det inte är jag som sköter disken hemma (ibland undrar jag om det är någon som gör det) så använder jag också ofta saxen i matlagningenCool

Receptet är super, var en av mina paradrätter på 70-talet men då hade jag gröna ärtor i också. Tack för påminnelsen!

Kiasara
0

Tack för tipset med kökssaxen! Det ska jag använda nästa gång jag gör kycklingleverpastej.

Skrattande

Caena
0

dags för lever snart igen, lagom till löning tycker ja.. 
det går nog inte att göra fel med bacon champinjoner och lever..

Caena
0

glömde champinjoner men tog lite torkade rödgula trumpeter istället. 
klippte faktiskt jag också.. =) gott gott gott!!!
jag som tidgiare inte tyckt om kycklinglever åt med god aptit och ville ha mera.. men matlåda ska det bli så inge mera åt mig..

Sammet1
0

#6 Jag fick ut två matlådor av min sats, även efter att både sambo och jag ätit. =) Bra tips med trumpeter! Ska nog prova med trattisar också.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[iovis]
0

Vad smakar kycklinglevern? Bokmärker för framtida prov.