Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4770 ggr
ElliK
0

Ny inom detta - hjalp!

(ursakta att prickar saknas, bor just nu i London)

Jag hittade detta med lchf igarkvall efter att jag googlat hormonbalans+acne. Tydligen har denna kosten hjalpt vissa med hudproblem. Jag ar snart 20 ar och har haft finnar sen jag var 12-13, och jag ar riktigt trott pa det. Nan som har erfarenhet av detta?

Jag snappade aven upp lchf overlag, efter att ha last nagra inlagg om viktnedgan och hur bra ni mar. Jag ar dock normalvikig med skulle vilja ma battre.

Jag blev chockad av "At inte fruk". Och sen jag flyttade till London for tva manader sen har jag atit mer frukt an vad jag brukar gora. Tex yogurt med banan till frukost, eller toast med marmelad och ost.

Detta blev ett langt inlagg med onodig info, men jag undrar om ni tror att detta kommer passa for mig ocksa? Ni som har lite erfarenhet av kosten, och ni som ar nyborjare, hur gar det for er? (Jag ater inte lchf an, men funderar starkt pa att borja)

ElliK
0

'Tex yogurt med banan till frukost, eller toast med marmelad och ost.' Det blev lite fel i meningen, menade att jag aven ater massa toast vilket inte hor till fruktintaget.

Hausswolff
0

Jag har ingen egen erfarenhet av acne, men vad har du att förlora? Glad

Ge det en chans, jag är övertygad om att du kommer att må bättre på flera sätt.

Och du, välkommen hit!

lizaohman
0

ElliK: För din allmänna hälsa - absolut. För din akne - jajamänsan. MEN det blir oftast sämre innan det blir bättre - utrensning tror vi det beror på. Men sedan blir din hud babylen och klarnar upp. INGEN har sagt något annat. Någon fick plötsligt bölder på ryggen minns jag, men det räknades till övergångsbesvären. Min vuxenakne är ett minne blott och alla smårynkorna är borta. Färgen är så mycket fräschare. Helt otroligt! En del beror säkert på att jag sover bättre nu. Känslig hy reagerar på stress och sömnlöshet. Men som säkert tio andra kommer att säga - prova, så får du se Skrattande

nyborjare08
0

Hej och välkommen! Glad

Kul att du har hittat hit! Jag har själv inte acne men har läst om flera som har blivit mycket hjälpta med sin acne av att gå över till LCHF. Så jag tror absolut att du har allt att vinna på att byta kost.

LCHF är ett sätt att äta som vi är skapta för och många här äter så för att bli bra i magen, i leder eller i hyn, inte för att gå ner i vikt.

LCHF är inte en modell, det finns ungefär lika många varianter som det finns medlemmar här. Huvudsaken är att inte vara rädd för naturligt animaliskt fett och att dra ner på kolhydraterna. Alla klarar att vara olika liberala med kolhydraterna. Det är många som kan äta nån frukt varje dag och mår bra av det. Du får testa och se var din egen gräns går.

Läs gärna tråden "Vanliga frågor och svar" uppe till vänster så kan du säkert få svar på en hel del frågor som du kan ha i början.

Och fråga mer om du undrar något!

lizaohman
0

Glömde säga att kosten är hormonreglerande, vilket förstås gynnar dig!

placebo
0

Färre kolhydrater ger bättre hy. Sett flera exempel på det.

dufva
0

Acne förekommer inte hos de folkslag som äter en kost som påminner mycket om LCHF.

Det krävs i allmänhet två faktorer för att acne ska utvecklas.

• Hormonomställningen i tonåren
  • En stärkelse och sockerrik kost

Du blir botad om du äter LCHF-kost men inte över en natt.

Det kan tom bli värre första veckorna när kroppen ställer om sig men efter några månader är problemen borta och du slipper all medicinering som sjukvården erbjuder som hjälp vilket i värsta fall kan skada dig för livet..

Jag vet ..been there!

Per_W
0

Hej ElliK och välkommen hit! Många får olika hälsoförbättring från en rad olika sjukdomar med LCHF. Själv har jag efter kostövergången tvingats leva med att inte börja morgonen med att klämma finnar. Vad gäller acne så finns det bra vetenskapliga belägg för att det orsakas av snabba kolhydrater som socker, bröd, ris och pasta. Här är en länk:'

http://www.absoluteacneinfo.com/diet/glycemic.html

/Per Wikholm

greensis
0

"Ät inte frukt" är ett enkelt råd, eller i alla fall "begränsa frukten." Du får ungefär samma vitamininnehåll från grönsaker, utan en sockernivå som är jämförbar med läsk.

Så betrakta frukt som efterrätt eller godis, inte som en ersättning för "riktig" mat så borde du vara på god väg.Flört

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

jag vet att Vargalyster som finns här på kif har haft problem med akne och att kosten hjälpt honom. Han har även en blogg, hittade ett inlägg om akne/kost på den sidan vargalysters blogg

(Vargalyster om du läser detta; hoppas det känns OK att jag refererade till dig!)

magma
0

Välkommen hit!

Läs här och här:)

ElliK
0

Tack for alla svar! :)  Jag kanner mig nu lite mer motiverar till att verkligen borja med lchf. Jag har aldrig foljt nan kost forr, utan vi i min familj har alltid atit bra husmanskost, plus att vi har inget anlag for overvikt eller fetma i min slakt, och dafor har jag tankt att en pizza eller en pase chip skadar inte. Och jag tror inte pa light produkter utan anser det som fiffel.

Jag ska ta denna helgen till att lasa in mig och forbereda mig, och pa mandag ska jag borja mitt liv som lchf atare. Och har jag fler fragor vet jag vart jag ska vanda mig!

Undrar redan nu; vilken kategori ligger glass helst under, ata mycket, lite eller inte alls?

lizaohman
0

Äta ibland, ifall du gör LCHF-glass (mascarpone med grädde eller creme fraiche plus vaniljpulver till exempel).

Maja2
0

JAg har ätit LCHF sen mitten på november och I love it. Hela tänket kring mat har förändrats, nu äter jag för att leva och inte tvärtom. Tråkigt? inte det minsta. Man har massor med energi över till viktigare saker i livet än att grunna på vad man ska äta härnäst, för att man är konstant hungrig eller sugen.

Vettigt att läsa in sig och förbereda sig innan man drar igång tror jag.

Om glassen - är du glassoman sen tidigare? Själv åt jag rätt mycket glass förut…. är aldrig sugen på det nuförtiden…

ElliK
0

#14 Okej, det later harligt!

Jag kan inte tanka mig ett liv utan potatis och pasta och sant som jag alltid atit. Men man vanjer ju sig, som vid allt annat.

Ah, jag alskar glass!

lizaohman
0

Då gäller det för dig (liksom en gång för mig och många fler än oss) att hitta en godtagbar ersättning för kolhydratbomben glass. Ska den vara kall, smaka gräddigt och vanilj och/eller choklad? Bestäm först vad du gillar bäst hos glass och kolla sedan alla fina glassrecept här på sajten. Jag har just avslutat min frukost med björnbär med mascarpone/gräddglass med vaniljsmak och chokladrippel på nötbotten. Rester sedan Melodifestivalen!

ElliK
0

#16 Gillar all glass. hehe. det lat riktigt gott, din frukost. Finns det receptet har?

Kom hem med tva kassar lcht-mat i eftermiddags. Massa frysta och farska gronsaker, yogurt, keso, fisk och massa annat. Sa idag ar min sista dag med carbs, oc imorgon brojar mitt nya liv. Som forhoppningsvis funkar for mig.

lizaohman
0

ElliK. Ja, det finns en hel del recept, men jag modifierar dem oftast efter humör :) Jag kom just på att jag hade vispat ner äggulor i smeten också innan jag fryste den. Leta på glass. Har du tur så funkar sökfunktionen :)

Keso gör man en härlig cheescake av! Finns också här på sajten. Vilka massa godsaker man får äta trots övervikt och diabetes, det är ju bara inte sant!!

ElliK
0

Ja jag far leta lite recept.

Forsta dagen med lcht idag. Till frukost blev det yogurt blandat med turkisk yogurt och keso. Det var svart att fa ner eftersom att jag inte ar van vid att ata utan smak, men det gick.

Margareta
0

Lycka till ElliK och fortsätt ställa frågor här i tråden!

Man kan smaksätta yoghurten - det beror på vad du gillar.

Vanilj (äkta inte med socker), kanel, kakao, kaffepulver.

Bär (hallon, blåbär kanske lite jordgubbar)

Det finns nog mer som jag inte kommer på just nu

Numer pensionär i Nynäshamn

ElliK
0

Tack :)

Ja, jag far leta smaker har i huset imorgon. (jobbar som au pair och bor hos familjen)

Och typiskt nog glomde jag satta baren pa bandet nar jag var i affaren igar.

ElliK
0

Pappan i familjen jag bor hos rader mig att inte ata lchf. Och fast jag sa na sa kopte han anda frukostbullarna jag tycker om sa mycket och han envisas med betalning for min mat (trots att det faktiskt gar jamt ut i slutandan). I alla fall, jag tanker inte sluta utan jag ska bevisa for han att man lever utan potatismos, chips och brod. Givetvis ska jag bevisa for mig sjalv att jag klarar av att skippa den vanliga maten jag alltid atit.

Detta var onodig info men jag behovde skriva av mig. Jag har en fraga; nar ni gor sas, reder ni den da? gor den lite tjockare alltsa. Man ska ju skippa mjol..

missaz
0

#22 Jag reder inte såsen, använder grädde och låter den koka ihop. Blir iofs lösare, men det känns OK. Vill jag ha en fastsare sås tar jag creme fraiche eller så vispar jag ner färskost i såsen tills konsistensen blir bra.

ElliK
0

okej, far nog lata bli att reda sasen da. Det ar ju inte nodvandigt.

Margareta
0

Jag flyttade din tråd till gruppen Medlemmar

Numer pensionär i Nynäshamn

ElliK
0

#25 okej.

Min 10e dag med lcht idag och jag marker an sa lange ingen skillnad. Jag har dock fuskat lite med honung i mitt te och jordgubbssylt i yogurten, och 85% choklad. Annars har jag klarat av det ratt bra. Inte en enda brodskiva eller pasta/potatis alls.

Nu har jag dragit pa mig nan forkylning och halsont men jag star ut. (har dock gett efter for glass tva dagar i rad).

'Ska' man kanna nan skillnad efter saar kort tid och fuskar jag for mycket?

Maja2
0

Du har bara hållit på 10 dagar… och dessutom gjort många avsteg… så… ja du fuskar för mycket

magma
0

#26: Bra jobbat med pastan/potatisen/brödet! Stärkelsen är enligt mig något av det svåraste att sluta med, för att det (när man inte äter LCHF) finns med överallt i alla måltider på olika sätt.

Jag tror såhär- dels är 10 dagar för kort tid att se en tydlig skillnad, dels drar du ut ännu längre på det om du förhalar omställningen genom att pytsa i kroppen socker dagligen. Visserligen i små doser, men ändå socker. Se det som att dessa tio dagar har varit nedtrappningen, och så kör du igång på allvar fr.om nu.Flört

Använder du förresten aspartam/sötningsmedel? Lightläsk, att söta bär med o.dy? Läste i en annan tråd att det kunde ge acne som en bieffekt.

Försök sluta med en sak i taget, och om du använder mycket lite honung i theét så borde du kunna behålla det tillsvidare om det känns tungt utan. Dvs under förutsättning att du inte äter sylt, choklad mer än en ruta/dagen, glass osv så borde du ha utrymme för en tesked honung/dag.

ElliK
0

#28 Min hy har blivit lite lenare men de roda prickarna ar inte forsvunnit. Dock anvander jag en speciell kram ocksa sa det kan lika bra va den som gor det.

Ja, jag far skippa sylten, vilket jag anser ar varst med alla medel. Glassen blir det nog inte mycket mer av om jag inte far nan stor craving. Och chokladen ar inte alltid en ruta om dagen sa den klarar jag av ratt bra.

Jag dricker inte lask alls, och speciellt inte light. Och sotningsmedel anvander jag inte alls. Det enda socker jag anvander ar honungen i mitt te.

Jag ska skarpa mig! :P tack for uppmuntringen, det behovs!

ElliK
0

Laste precis har i ett inlagg om tillrackligt med fettintag.

Jag tycker inte om att ata FOR mycket fett. Jag ater nu mer cf och majonas pa en dag an vad jag brukade gora i veckan innan. Vad hander om jag inte ater tillrackligt med fett?

Tva veckor imorgon med detta och jag har fortfarande sug efter att smaata, eller ta en macka. Ar det pga fettet?

En vanlig maltid for mig bestar av nan sort av kott eller fisk, kokta gronsaker eller ibland farska, och knappt en dl sas. Ar det tillrackligt bra?