Bacon ? Choklad = Sant!
Jag har skrivit om det i den här tråden, men det tål att få en egen tråd :) choklad och bacon fungerar UNDERBART ihop!

Saknar du krisp i din choklad? Testa att knapersteka bacon ordentligt (spara fettet till annat), låt det rinna av på papper för krispigheten och smula sen ned det i smält, mörk choklad. Bred ut på bakplåtspapper och låt stelna. Syndigt gott, men för oss LCHFare är det ett riktigt nyttigt snack! (särskilt med ekologisk macon!)
Annat jag testade var denna variant:

Mer bacon, mindre choklad, för de lite striktare.

Denna chokladkaka ska tydligen vara jättepoppis i England, och tar hela tiden slut i affären:

Världen kanske är på väg åt rätt håll ändå ;)
*slut på kärleksförklaring till två av de mest överlägsna ingredienserna EVER*
(haha, jag fick problem med vilken grupp jag skulle posta detta inlägg i :P)
"Världen kanske är på väg åt rätt håll ändå"
visst, visst, jag är på väg åt rätt motsatt håll…
*rusar ut på toa - yääk!*

Wow, den där baconchokladen låter som någonting det.
Och chokladbräck med baconkrisp…
Ooo. Aaa. Mmmm.
Fabricati diem, pvnc!
Knasigt nog låter det ju jättegott! Måste prova!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Salt och sött brukar ju vara en bra kombination så varför inte?!
Kanske nått att testa någon gång när jag minns det.
"You just have to belive…"
Om man har sett filmen Chocolat, så minns man att det serverades chokladsås till maten på festen mot slutet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
snålvattnet rinner!
Milda makter! Jag har just ätit en jättegod middag, bestående av bl a knaperstekt bacon, kyckling och grädde. Mums, så gott! Är inte ni lite godisfixerade?
Va? Bacon och choklad….klart man ska testa! Och filmen Chocolat, den är bara för underbar…

#7 Jag äter inte godis. Sällan efterrätt och knappast ens mörk choklad. Men något i den tänkta smakkombinationen får mig att gå igång. Tänk på den mexikanska chokladsåsen mole som hör till mat som grillat och stekt…
Fabricati diem, pvnc!
Låter ju helskumt vid första anblicken… men om man betänker hur gott choklad är tillsammans med tex. salta jordnötter så finns det förmodligen någon kombination av smaker som tilltalar smaklökarna även med den här, som det låter lite udda, mixen :-)
VH!/Kricko.
PS: Är det någon som kan tipsa om någon _sockerfri_ (jag vet att det då blir aningen sötningsmedel istället och tar det med ro, för som diabetiker så klarar jag inte vanlig choklad med socker i oavsett hur hög kakaohalt den har) mörk choklad med HÖG kakaohalt och av GOD kvalitet??? Det tipset vore guld värt för mig.. tack på förhand! /k.

själv använder jag 99 eller 100%ig choklad och sötar med stevia och sukrin.. finns i välsorterade choklad/kaffe/tebutiker.
jag brukar använda choklad i matlagningen för en smarrig twist! Jättegott med kakao i hemmagjorda taco-kryddan :)
chocolat-filmen är helt underbar! Kombinationen choklad + två vackra personer i huvudrollerna är fantastisk… hade det funnits bacon också hade den varit komplett.
*skojar*
tack vare den filmen har jag ofta chili till min choklad :) gjorde en chilichokladglass idag!
Buttercup - Okej, ett chokladfreak till alltså :-)
Dessvärre så tror jag att jag kan få svårt att få tag på 99-100% choklad i min 'håla'. Ont om god sortering kan man säga. Men jag ska kolla så fort som möjligt, men menar du alltså att det inte ens i den 99% finns 1% vanligt socker, eller blir det oavsett försumbart kanske? Vilket märke/fabrikat tycker du har bäst choklad med så hög kakaohalt och har bönsorten större betydelse när det i praktisken inte ingår nåt annat?
Det där "Stevia" är inte heller något som jag hittat, är det en strikt nätprodukt kanske och hur fungerar den för diabetiker (är du diabetiker själv eller undviker du socker pga viktreduktion?)
Har du någon uppfattning om vad som skulle vara bättre alt. mer fördelaktigt med Stevia jmf. med sötningsmedel för en diabetiker?
Hur gör du din chilichokladglass? Köpt glass är ju hopplöst för en diabetiker, så kanske måste man börja göra egen. Men jag (eller rättare sagt mina barn som är oändligt mycket mer glassintresserade än vad jag är) är inte så förtjust i den där "betongklumpen" som parfait gärna blir. Dessutom existerar ju ingen spontanitet med den sortens "glass". Den kräver ju minst en halvtimme eller mer av temperering innan den går att närma sig med något annat än det Povel Ramel (fruktlöst) brukade till sin kokosnöt ;-)
VH!/Kricko.

Kricko - vad jag har märkt är att dom få chokladsorter som finns som 99-100%ig är nästan uteslutande utav bra kvalitét. Finns helt enkeltinte så mycket plats kvar för sojalecitin, socker och annat skumt, så det sätter en del krav på kvalitén på bönan :) jag har i alla fall inte hittat nån billig sort, den billigaste var väl Lindts när de fortfarade fanns. Jag skulle rekommendera att du köper på internet, eller bunkrar om du är i en större stad nån gång. Samma sak med stevia. Jag upplever det som att det funkar, man använder mycket lite (annars blir det bittert) så är man inte väldigt känslig för söt smak så ska det inte vara nåt problem. Jag undviker socker eftersom jag blir väldigt dålig i magen och får huvudvärk :S vikten är det inga problem med.
Jag ska skriva ett inlägg om glass snart, men leta efter recept på lchf-glass så finns det massor! Fördel om du har glassmaskin :) jag har ett kärleksförhållande med min. Jag har helt enkelt chilipeppar i glass-smeten när jag gör chokladglass!
#12 Stevia funkar för diabetiker som vilket sötningsmedel som helst. Sött men höjer inte blodsockret. Fördelen är att det är naturligt.
När det gäller choklad är i princip resten av procenten på den mörka chokladen socker så 60%ig choklad har nästan 40% socker. 99%ig choklad borde då ha 1% socker. Helt klart godkänt.
är det inte kakaosmör en del av de övriga procenten? Det verkar som att 99-100% choklad inte innehåller så mycket kakaosmör när man läser på wikipedia, det står att så högprocentig choklad har svårt att hålla ihop då den inte innehåller tillräckligt med fett?

Jag har hittat 100% choklad som enligt innehållsförteckningen innehåller: kakao, kakaosmör.
Den höll ihop, men bör förvaras 16-18grader - jag gissar att den smälter om den ligger varmare.
Fabricati diem, pvnc!
Låter faktiskt tillräckligt galet för att testas!
Även ukrainarna förstår det här med animaliskt fett och choklad. Texten i artikeln börjar:
Späck i choklad - i toppen på dessertmenyn
Andrej Miseljuk
Kyiv, för bbcrussian.com

På en av Kyivs mest kända restauranger, "Tsarens by", serverar de desserten "Späck i choklad".
Späck i choklad: salt inuti och sött utanpå
På restaurangmenyn står den här rätten, som kostar 11 grivna (2 dollar), på första plats under rubriken "Till gottebordet".
Restaurangchef Roman Novitskij på "Tsarens by" säger i intervjun med bbcrussian.com att "späck i choklad är kökschefens uppfinning, och den kan räknas till de rätter som tillagas enligt den "kreativa kokkonstens" princip.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

testade dessa chokladbitar i fredags. bjöd min man på dem utan att tala om vad det var. han tyckte de var ok tills han fick reda på vad de krispiga sakerna var för nåt. då tyckte han helt plötsligt att det inte var gott längre.
jag tycker de är jätte goda!