Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4108 ggr
deluxe
0

Äggmjölk i te/kaffe?

Ber om ursäkt för att jag startar ännu en tråd - antar att det finns flera redan, men jag kan inte få sökfunktionen att fungera så jag tog mig friheten att göra en ny! Jag står stilla i vikt och vet med mig att jag borde dra ner på grädden och kanske äta lite mindre grönsaker. Hur har det funkat för er med äggmjölk i te/kaffe? Tänkte att jag kanske skulle ge det en chans…

Vad använder ni er av för recept? Funkar det att göra i förväg och ha en kanna i kylen, hur länge håller det isåfall? 

Det smakar väl inte ägg?

Johannika
0

Äggmjölk är en riktig livräddare! Jag kör ett helt ägg och två äggulor, 30 gram osaltat smör och 20 gram kokosfett som mixas i hop med strax under 3 dl kokande vatten. Sen har jag litet vaniljpulver, litet kanel och i bland också kardemumma i.

I en stor kopp gör jag sen ca 1 dl starkt kaffe och så häller jag ner äggmjölken i kaffet. Smakar himmelst! Och inte alls ägg! Blir en alldeles utmärkt latte.

Det där med att ha en kanna i kylen kan jag inte uttala mig om, min sats äggmjölk går åt på en gång!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

nobban7
0

Jag brukar göra en sats äggmjölk per dygn (smaksatt med kanel) som jag använder istället för grädde i kaffet.

placebo
0

#1 Hur undvikes att vitan koagulerar när man häller kokhett vatten över äggen? Förstår inte hur det kan bli mjölk av det och inte en sörja.

flikkan77
0

#3 Det är bara att vispa medans man häller på vätskan. Jag kör med vanlig elvisp och det fungerar fint!

"You just have to belive…"

Vickie
0

Jag gör min på äggula,smör och kokosfett. På med hett vatten och kör sen med stavmixer. Sen häller jag upp den på glasburk och in i kylen(om jag inte dricker upp den på en gång)När jag ska dricka den sen skakar jag burken och då är den hur fin som helst. Flört

Aniara4
0

I kaffet är bästa stället för äggmjölken tycker jag!

ToFat
0

Jag har den i kylskåp flera dagar. ibland dock har det fettet stelnat…vet inte om det är för att jag vispat för lite.

Kalas annars ha med en flaska till jobbet

flikkan77
0

#6 Nä, bästa stället för äggmjölk är i magen! Flört Jag dricker upp min som den är på en gång, men så dricker jag varken kaffe eller te heller.

"You just have to belive…"

deluxe
0

Åh vad bra. Tack för hjälpen allihopa! Då ska jag testa att göra det senare, så får vi se om det kan duga som substitut för grädden :)

Men funkar det att använda bara smör istället för smör + kokosfett? Och vad är det för kokosfett ni köper?

mullis70
0

Jag gör en sats och har i en "termosmugg" i kylen, håller flera dagar, har alltid hunnit använda upp hela satsen (använder bara i kaffet). 2 ägg, 30 g smör, 20 g kokosfett och 3 dl kokande vatten. Ingen smaksättning när jag "bara" ska ha i kaffet. Däremot "skär" det sig om äggmjölken är varm när jag häller den i kaffet.

lizaohman
0

deluxe: kokosfett efter smak och plånbok :)

finns billigt, troligtvis inte lika nyttigt i silverpaket i affären

finns dyrt, ekologiskt på hälsokosten

finns mittemellan dyrt, kallpressat, ekologiskt och kokossmakande på www.crearome.se Jag köper 5 kg.s hink och pytsar upp i mindre burk allteftersom. Den som inte smakar kokos (fortfarande ekologisk) är billigare. Kokosolja behöver inte förvaras i kylskåp, den förfars inte.

deluxe
0

Nu har jag provat!

Sitter och dricker latte på hälften äggmjölk, hälften irish cream kaffe. RIKTIGT GOTT! Själva äggmjölken blev en kraftig improvisation med ca. 50 g osaltat smör, 3 äggulor och kanske nånstans mellan 1-2 dl vatten.

Naturell vet jag inte om jag tyckte att den var nån höjdare, men det kanske beror på att jag bara använde äggulor? Smakade lite mjöligt nästan - typ kaksmet utan socker. Inte direkt äckligt men jag vet inte om jag hade velat dricka det direkt ur muggen. Fast det är klart, med lite kakao och vaniljpulver skulle det nog slinka ner…

Får hoppas att det kanske sätter lite fart på viktnedgången också. Hade varit skönt att kunna köpa en fin vårjacka som sitter bra, kanske redan nästa månad? Håll tummarna!

PS. Ingen som har äggmjölk i te och vet om det funkar lika bra?

[Pennylane1]
0

ursprungsreceptet (från USA) är med smör enbart så det är helt ok

Lotte
0

#12 Jag gör min äggmjölk på té:) Alltså tillsätter jag ägg, smör och kokosfett direkt i teét och mixar, ev med nån annan krydda som kanel till. Mums.)!

Aniara4
0

Jag brukar göra på 2 ägg + en äggula (rumstempererade för att få upp temperaturen ordentligt) som jag först mixar med vaniljpulver och kanel. Sen kokar jag upp (stormkokar) 3dl vatten med 50g smör och mixar ner det i äggen.

Försöker se till att spara lite till kaffet och inte dricka upp alltihop, men ibland är det svårt att sluta! Tungan ute

[Pennylane1]
0

nu tror jag den här skräcken för avidinet blivit nedtonat ( i äggmjölk och avidin-tråden) så något stormkokande är nog inte nödvändigt om man har en ägggula extra, åtminstone. Jag knäcker i (hela ) ägg i en kanna, klickar i smör (fast jag har både ägg och smör rumstempererade för det blir inte varmt annars) sen mixar jag lite och så slår jag på vatten från vattenkokaren. Typ 2-3 ägg, 50 gram smör och tre dl vatten. Sen har jag oftast i kaffepulver också.

Aniara4
0

Det är ju inte mer jobbigt att låta vattnet koka upp ordentligt än att bara koka upp det lite grann, så jag fortsätter nog med stormkokandet ändå!

Aniara4
0

P.S. Osaltat smör såklart. Testade vanligt första gången men det blev inte så gott.

[Pennylane1]
1

och jag kör bara med vanligt, osaltat är svårt att få tag på och jag har inte testat med det. Jo men om man kör med vattenkokare så tror jag inte det är så bra för den att ha i smöret  Flört

Ruska
0

Jag har ju provat äggmjölken men inte riktigt kommit överens med den. Nu ska jag testa med kokosfett istället för det saltade smöret (för eko-smör finns inte osaltat, vad jag vet). Håller tummarna att det ska falla mej i smaken nu!Glad Återkommer med rapport!

Rulan
0

ett tips om du inte vill göra äggmjölk på vanligt osaltat smör.

Om du smälter det saltade eko-smöret och låter de stå någon minut så pass att det skiktar sig så hamnar saltet i bottensatsen. Se sen till att intye få med bottensatsen när du gör äggmjölken.

Mona-Stina
0

Äggmjölken går alldeles utmärkt att ha i te, jag brukar göra en sats och ställa in resten i kylen. Rör om bara i äggmjölken om den stått i kylen en tid.

Jag känner ingen skillnad om jag har grädde eller äggmjölk i teet.

Ruska
0

Ok, kan meddela att med största delen kokosfett och bara lite smör plus vanilj och liiite krossad kardemumma, blev äggmjölken en riktig hit! Tjoho!