Kokta kräftor
kokta kräftor!
2,5liter vatten
1dl salt
dillkronor
1tjog kräftor
rengör kräftorna.
koka upp vattnet
sätt till saltet och dillkronorna,lägg ner kräftorna, och koka de 10minuter.låt de kallna i spadet.
ta upp de och garnera med dill.
Alltså; bra recept är bra, men du kanske skulle samla dem i en tråd som kan heta typ "Yakunas recept"; för fortsätter du lägga in recept i samma takt som nu tror jag snart att servern kraschar. 

Handlar detta om levande kräftor eller frysta? Eller det kanske inte spelar någon roll?
"You just have to belive…"
#2 färska är godast
#1 varför då? vi har trådar som heter Mat-
i vänstermarginalen,det är ju där eecept ska läggas in så folk hittar dem.
startar jag en egen tråd så är det ju ingen vits,nej recept ska läggas där de ska vara!
så det fortsätter jag med.
och varför skulle servern kracha utav det? borde den då inte kracha utav alla vanliga trådar,eller vad är det med just recept som gör att servern skulle kracha?
har jag ett recept på en färsrätt så lägger jag den under:
Mat-recept att laga hemma elller
Mat- recept på färsrätter.
lite ordning får det allt vara på torpet,det är ju meningen att folk ska hitta det de söker!! då måste det ligga på rätt plats åxå
#4 Jo, fast idag verkar du göra massutskick på recept; vissa av dem mycket opassande på ett LCHF-forum (=nougatmousse) och tex. denna ganska onödig, tycker i alla fall jag. Som att lägga in ett recept på att koka typ potatis; hur svårt är det liksom?
Jaja, min åsikt. Men recept som tex. nougatmoussen tycker jag du kan låta bli att lägga in här alls - det är inte LCHF.
Är iof. ny här så med det som ursäkt så undrar jag om det är något speciellt LCHF-specifikt med "kokta kräftor" som jag inte förstått?
Eller varför lägger man annars in ett recept på kokta kräftor på just det här forumet, dessutom i mars månad? 
VH!/K.
#6 Nepp, finns inget speciellt LCHF med kräftor (förutom att det är bra LCHF-mat). Fattar inte heller denna tråd; och som du säger, speciellt med tanke på årstiden.
kräftor är bra LCHF mat därför lägger jag in recept på det!
inte alla som är hajja i köket och vissa vill ha tips på recept.
www.kolhydrater.ifokus är en faktadatabas om LCHF kosten och vad kan annars vara bättre än att fylla på med bra mat som vi LCHF:are kan äta?
Vad jag främst vill ha ut av ett recept här i Kif är detta: Att den som skriver in receptet RÄTT SÅ NYLIGEN lagat till receptet, funnit det gott och helt OK för LCHF-ätande, och velat dela med sig till andra, helst inklusive tips på tillbehör.
Det handlar alltså i grunden om att någon delar med sig av en trevlig, ja, kanske nästan gourmet-upplevelse.
Då blir jag väldigt intresserad och vill prova på själv!
Tyvärr är det själva upplevelsen som saknas i dina recept, Yakuna.

Är inte vattenmängden för liten för ett tjog kräftor. Det ska väl vara en stor kastrull med mycket vatten om kräftorna ska dö snabbt.
Är det inte ganska få som har tillgång till levande kräftor och det är väl ingen som tar kräftor på vintern.

Liten fråga som tillhör receptet, hur ska man rengöra kräftorna? Jag har faktiskt aldrig hållt i en levande kräfta så jag skulle inte veta var jag ska börja.
Ska man lägga ner alla kräftorna på en gång eller en i taget? Lägger man ner alla på en gång så kallnar väl vattnet lite och då kanske de dör saktare… Eller?
"You just have to belive…"
Exakt!! Det är just provlagningen som är intressant om man ska känna tilltro till att testa ett recept både vg. ingredienser och tillagning. Speciellt när man är ny på ett ställe som det här och med LCHF som sådant och är lite osäker på vad som är okej för kosttypen. Jag har upplevt receptbanken här som mycket tillförlitlig vg. överenstämmelse med kostens specifika inriktning.
Yakuna - Är alla de recept du lägger in här testade av dig själv så att du vet av _egen_ erfarenhet att slutresultatet blir bra, att receptet stämmer och sas. "håller vad det ser ut att utlova"?
Åtminstone jag saknar stort någon form av egenupplevd kommentar från din sida rörande rätten som sådan. Dvs. i samband med trådstarten för varje enskilt recept du återger.
VH!/K.
#12 alla recept jag lägger in består av LCHF godkända livsmedel utifrån LCHF foldern:
http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
nej jag har inte testat alla recept,utan det är recept som är tagna från böcker jag har här hemma.
det är alltså fritt fram att testa om du tycker om receptet eller inte.
jag utgår alltid frå att ett recept stämmer,tills jag har bevisat motsatsen,dvs provat och fått ett negativt resultat.
Då är ditt recept inte intessant - du har inte testat det.
Jag skulle kunna lägga in tusentals recept utifrån konceptet: innehåller LCHF-OK-ingredienser-publiceras!
Om du inte har testat-smakat-gillat ett recept är det faktiskt inte särskilt intressant för mig -fast jag ska ju inte uttala mig för alla 8 000 på Kif.
Det många av oss är ute efter är väl just en positiv reaktion "det här smakar gott, rekommenderas!" Finns varken det ena eller det andra - tja…
#14 för mig är alla LCHF ingredienser goda!!
men alla är vi olika
#14 Jag känner helt som du! Skulle också kunna lägga in hur många recept som helst, men varför? Det som är roligt är ju att lägga in något man tyckte blev så gott och som man vill att andra ska få prova.
Att slå i receptböcker kan ju alla; eller varför inte söka recept på internet? Att få tips på mat som andra tyckt varit riktigt god däremot är jättekul! 
#16 ja varför? kanske för att hjälpa folk att hitta mat de kan äta på LCHF? har den tanken inte slagit dig? själv var jag VÄLDIGT vilsen i början…man måste hjälpas åt tycker jag att hjälpa varandra.

Yakuna. Du skriver i #8:
" inte alla som är hajja i köket och vissa vill ha tips på recept."
Jo, det håller jag med om. Men känns det rimligt för dig att någon som knappt kan sno ihop en omelett skulle prova på att koka kräftor? I mars dessutom. Inte så många som fiskar kräftor nu.
Titta i en kokbok och välja ut de recept som innehåller ingredienser som är ok enligt lchf kan vem som helst göra. Om du däremot omarbetar en traditionell rätt så att den passar oss eller rent av skapar en alldeles egen tror jag nog att vi blir intresserade.
Yakuna - Men varför lägger du in recept på råvaror/rätter som du aldrig ens har testat bara för att de råkar stå upptagna i diverse kokböcker som du har? Alla har väl kokböcker hemma.
Som det här med kokta kräftor tex, i mars!? Vad är sannolikheten att någon skulle få för sig att koka, eller ens få tag på levande okokta kräftor i mars, i Sverige..
Berätta istället och återge de recept som du själv har provat och funnit tillämpliga på LCHF-kost. DET skulle iaf. jag, som inte är novis i köket men väl på LCHF-konceptet, se fram emot :-)
VH!/K.
Du bör ha testat recepten innan du lägger ut dem här. Annars blir det som att recensera en bok som man inte har läst.
jag tycker det där kräftkokningrexeptet är direkt olämpligt, rena djurplågeriet. Hoppas ingen följer det. Man ska ha mycket mer vatten ochd essutom är det väldigt noga HUR man lägger i kräftorna för att de inte ska plågas i onödan.
Det är väl lite slarvigt, Yakuna? Jag tror att om man talar om en kost - för livet - som inte bara är sund utan också NJUTBAR, så måste man verkligen vara säker på att den smakar bra. Och då måste man verkligen själv prova - det är inte all mat som smakar bra med grädde, t ex.
Det är det personliga bemötandet som är A och O här - JAG mår bra på den här kosten, JAG har lagat till det här receptet som blev jättebra - om det försvinner blir det här bara en sajt bland alla andra.
Oj, nu blev jag högtravande - men jag hoppas du förstår vad jag menar!

#22 Det där var en ren lögn….ALL MAT smakar bra med grädde!
Instämmer Pasi!
*flinar* njaa jag tror inte att jag skulle vilja prova kräftor kokta med grädde 
Men kanske med en kall dipsås gjord på vispad grädde, creme fraiche, rom, dill, salt och lite pressad citron??

#25 Du har aldrig ätit en god gräddig pastasås med kräftstjärtar eller räkor mao???:-P
bearnaise med kräftstjärtar och färskpasta körde vi med ofta förrut! Det går ju bra nu med kanske med några ägghalvor ja utan pastan då förstås!