Inlagd sill
Kan man äta inlagd sill, som är inlagd med Hermesetas i stället för socker?
Vad anser ni om vanlig inlagd sill på burk, tex. AbbA kryddsill?
Den har hög halt naturligt omeda-3.
Är den för söt?
Ett tips är att lägga in sill själv! Det är inte alls svårt och då går det att reglera sockerhalten. Sen brukar det bli väldigt mycket godare än köpesill.
Jag lägger alltid in sill själv och har gjort så även långt innan jag provade LCHF. Anledningen är att jag tycker kommersiellt inlagd sill är alldeles för söt. Vill jag ha godis går jag till godishyllan!
Jag brukar halvera (eller ännu mindre!) sockermängden som står i recepten. Brukar bli precis lagom! Sen äter jag inte lagen heller så den lilla sockermängd jag får i mig känns försumbar!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Jag har köpt inläggningssill som man ska lägga i själv men undrar om man bara kan sjölja av filéerna och äta dom direkt?
Ingredienslistan är ju bara: saltsillfiléer, ättika, konserveringsmedel. Inga kolhydrater heller och står inget om nåt salt alltså.

Helt klart värt att lägga in. Vill dels ha mindre sött och bra mycket mer drag i sillen… mer ättika, mer kryddor !
Om jag köper köpesill häller jag av en del av lagen och häller i ättika…
Medarbeterare på Kost
#4: Visst måste man kunna det! Men de smakar inte någon höjders. Inte de jag har provat naturellt iaf.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
inlagd sill 1 bit ger 0.8 kh. Här kommer ett recept på en god inläggning
2 burkar inläggningssill, avsköljda fileér
1 dl 12% ättiksprit
1-2 dl sötningsmedel Sukrin eller hermesetas
3 dl vatten
1 tsk av vardera, kryddp.korn, vitp.korn kryddnejlikor
2-3 lagerblad
1 rödlök i ringar
1 morot i slantar
Koka vatten, ättika,sötmedel o kryddor i 3 min
Låt lagen svalna och lägg i sillen skuren i bitar varvat med lök o morötter. Låt sillen ligga i lagen 3 dagar före servering
Glömde en sak. 0,8 kh gäller den färdiginlagda sillen på burk. Den du gör själv har mkt mindre. Abbas inläggningssill innehåller 0 kh så det är den lilla del du får i dig av lagen och ev löken som ger kh

#7-8: Vad är en bit i sammanhanget? Själv föredrar jag Matjesill dvs hela filéer hur mycket kh blir 2 filéer, problemet är ju att jag vill ha sill o potatis mumms tillsammans inge roligt för sig, tja en liten bit potatis med en stor klick smör är ju inte fy skam förstås
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
blomkålsbuketter kanske till? Blomkålsjansson funkar iallfall ypperligt!
#9# En bit inlagd sill är ju en bit som finns i burken inte en hel fílé.
Abbas matjessill har 21 kh / 100 g Too mutch!!!!!!!!
Skrev du rätt:
2 dl sötningsmedel ???
sukrin och hermesetas används i samma mängd som socker så det är nog i princip rätt men jag tror nog man kan minska för smaklökarna vill nog inte ha så sött längre…
Jag har många gånger gjort egen inlagd sill, delvis efter stt recept här på KiF. Lägger in det, enklare än att länka.
--- inklippt
Lägger på begäran upp ett recept på inlagd sill osm jag har gjort. Receptet finns också på min matblogg.
Sillrecept med Stevia
1 burk inläggningssill
1 röd lök (eller den lök du vill ha)
1/2 tsk hel vitpeppar
2 tsk hel kryddpeppar
Några kryddnejlikor
1/2 dl ättikssprit 12%
knappt 1/2 tsk Stevia Clear
2 - 2 1/2 dl vatten
Dela sillen i lagoma bitar. Skiva rödlöken. Krossa kryddpeppar och vitpeppar grovt. Koka upp ättika, vatten, vitpeppar, kryddpeppar, kryddnejlikor, ättika och vatten. Häll i stevian när du tagit lagen av spisen. Låt kallna. Häll detta över sill och rödlök som du varvat i en burk. Låt dra 1 dygn i kylen (då försvinner det mesta av stevians bismak).
---- slut inklippt
Jag använder inläggningssill som man ska lägga in själv, lägger i blöt i dygn först, sen kokar jag lagen som ovan.
Det blir mycket gott.