Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3365 ggr
Ayena
0

Börjar i morgon!

Hej alla här!

Jag kommer börja min låg-kolhydratdiet i morgon. Har provat detta förut med mycket gott resultat.

Förra gången så åt jag en fullkornskiva (30 gr) på morgonen plus leverpastej, några ägg och te. För övrigt äter jag inga produkter såsom potatis, bröd, ris eller pasta utan någon tillåten grönsak till maten.

Min lilla tvekan här är om jag helt ska utesluta denna lilla fullkornsskiva och istället göra en äggröra med grädde och steka några prinskorvar.

Vad säger ni?

Sen är jag en kaffelatte-älskare och vill ha mjölk i mitt kaffe. Måste jag utesluta denna dl mjölk om dagen i en kopp? Eller går det bättre med kaffegrädde?

Önska mig lycka till, jag kommer bli bråkig de första dagarna!

Zepp
0

Pröva vad som fungerar för dig.. du kanske inte är lika känslig som en diabetiker!!!?

Många mår bättre och går ner i vikt bara av att reducera de stora kolhydratkällorna och sluta vara fettskrämda!!!

Är man frisk och har en fungerande hunger/mättnad brukar kroppen reglera intaget själv om man bara äter en vettig mat!

Krångla inte tilldet i onödan för tidigt.. man kan alltid mickla med konceptet senare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Adur
0

Jag skulle nog ha valt mellan brödskivan och latte-mjölken, tror jag. Att äta båda två är kanske inte helt lämpligt om du är ute efter en viktminskning. Men om du inte tror att du är så känslig, så testa. Det är ju långt ifrån säkert att en brödbit och en deciliter mjölk per dag ställer till några bekymmer.

Får du inte önskat resultat är det ju bara, som Zepp skriver, att justera i efterhand. Glad

ella55
0

Välkommen och lycka till ! Glad

Ayena
0

Jag tror att jag byter ut mjölken i kaffet till vispgrädde istället. Jag får väl kunna leva utan latten, eller ta en latte till helgen istället.

Jag är inne i ett sockerberoende som jag måste avbryta och detta går lättast med LCHF dieten.

Jag börjar med att utesluta fullkornsskivan en vecka och så får jag se hur jag reagerar. Kroppen kommer antagligen att slå bakut de första dagarna och skrika efter bröd, ris och choklad.

Tack för välkomnande!

Det kan behövas några hållande tummar också nu de första dagarna Tungan ute

korseett
0

Välkommen Gilla! vad glad jag blir att du aätter igång igen!

keja01
0

Surdegsjäst fullkornsbröd har lägre GI än vanligt fullkornsbröd. Hela korn i degen sänker det ännu mer.

Surdegsjäsningen under minst ett dygn reducerar fytinsyran  dessutom vilken annars hindrar upptagningen av mineraler. Allt bröd förr i tiden var surdegsjäst.

Tjockt med pålägg på med mycket fett och protein. Liknar danska smörrebröd.

Ayena
0

# 6 - Jag älskar surdegsbröd!

Har du något recept på hur man själv kan göra dessa? Jag brukar baka fullkornsbröd men har aldrig provat på surdegar!

# 5 - Hej gumman! Ja nu jädrans så sockerberoendet få sig en match!

tindra21
0

Eller gör som jag och gör äggmjöl och blanda i ditt kaffe

2 ägggulor och 20 gr smör och vaniljpulver mixat med 1½dl kokande vatten som jag sedan häller på min 2 dl kaffe… Detta är så jättegott och det blir ett begärTungan uteHåller mig ända till lunch gör jag oxå utan problem.

keja01
0

Två recept på danskt rågbröd. Ibland vill inte degen jäsa upp en andra gång efter att ha lagts i formar. Jag ska prova nästa gång att lägga den ojästa degen direkt uppdelad i formar, och låta det jäsa en gång i formarna i ett dygn. 1 kg mjöl = 1,5 liter mjöl.

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/4795/Basic-opskrifter/Rugbroed-med-surdej

http://sv.wikibooks.org/wiki/Kokboken/Recept/Danskt_r%C3%A5gbr%C3%B6d

lizaohman
0

Ett magnesiumtillskott håller chokladsuget borta!

keja01
0

Helt rätt. Men kakaopulver går bra med vispgrädde utan socker tillsatt.

Ayena
0

# 8 - Jag ska testa äggmjölken i morgon! Måste köpa vaniljpulver dock!

# 9 - Tusen tack för recepten. Skriver ut dem på direkten.

mazen
0

När vi började med lchf så pratade vi mycket bröd, hur skulle vi klara oss utan. Vi provade Carbzones båda sorter och testade även microtillagat lchfbröd. Brödabstinensen blev inte så stor som vi befarat så Carbzones blev liggande och sedan kastat. Rådet med nån skiva ost  med smör och kanske en skinkskiva fungerar perfekt. Var i Västerås igår och till eftermiddagsfikat fanns det ost bregott och finncrisp men jag fick inte ens tanken att jag skulle ta bröd. Vi gjorde brödet till ett större problem än det blev

(Carbzones var helt okey men för oss som inte är 08:or är det svårt att få tag i och nu behövs det inte)

[ngupa]
0

När jag började så var brödet och frukten de stora stöte stenarna… nu är det frukten kvar bara…

längtar inte efter något annat än frukt….

lizaohman
0

Men bär, ngupa? För mig funkar det kanonbra att ta blåbär eller hallon eller bådadera ibland :D Nån gång jordgubbar, men inte så många eller björnbär.

[ngupa]
0

jooo… jag lyxar med jordgubbar och hallon o blåbär någon gång…

men en apelsin!! eller päron ett saftigt rinnigt päron… jisses säger ajg bara…

Ayena
0

Frånvaro av frukten kan jag klara om jag får hallon, blåbär och jordgubbar. Detta blandar jag vispad grädde i och har en "eftermiddagsorgie" :-)

Annars tycker jag också väldigt mycket om frukt.

Ska berätta att vågen står på 89 kg nu. Femton kilo ska bort!

Jag har många mycket fina jeans som ligger i en skämshög i garderoben och som väntar på att bli burna.

Ayena
0

Så har det gått ett dygn och jag har tappat 0,2 kg. Inte mycket men kroppen har i alla fall börjat arbeta. Det känner jag för jag mår inte jättebra just nu. Men jag vet det känns lite egendomligt de första dagarna.

Jag har i alla fall inte haft något sug efter choklad eller annat. Inte heller varit speciellt hungrig.

Det blev inte heller mycket sova inatt men det kommer säkert att stabilisera sig.

Ayena
0

Nu är jag inne på tredje dagen och känner mig verkligen eländig kroppslig. Har haft lite dov huvudvärk och känner ibland som jag får svettningar, men det är väl kroppen som ställer om sig och som inte förstår vart chokladen och honungen tog vägen. Och semlorna…….

Men jag vet att detta är en tröskel och att jag snart kommer må bättre. Jag sov i alla fall gott inatt!

korseett
0

som sagt det går över. skönt att du sovit gott

Ayena
0

# 20 - Glad

Adur
0

Heja på, Ayena! Du kommer snart må bättre. Glad

Ayena
0

# 22 - Tack för support.

Jag vet att det är en tröskel jag måste över, men det värsta är nog redan gjort, de tre första dagarna.

Glad

Aniara4
0

Heja på, snart går det lättare, och rätt som det är kommer du ut på andra sidan och mår bättre än du gjorde innan!

Ayena
0

# 24 - Tack för påhejningen :-)

Jag har gått ner 0,9 kg sen i måndags, men det är säkert bara vatten som släpper. Det ger dock en sporre att fortsätta.

Ayena
0

# 8 - Jag gjorde äggmjölk just nu eftersom jag var tvungen att testa. Jag var dock mycket skeptisk och var helt övertygad att det där kunde inte vara gott.

Men jag vill revidera min uppfattning Glad

Sitter just nu och dricker min latte med äggmjölk. Dock hade jag inget vaniljpulver hemma men ska skaffa hem till nästa gång.

Hi hi!

Ayena
0

Första kilot är borta sen i måndags!

Idag ska jag köpa vaniljpulver så att jag får en riktigt god latte i eftermiddag. Äggmjölken var ju perfekt i kaffet!

Jag tycker att jag börjar känna mig bättre nu och de där svettningarna har slutat. Är inte heller sugen på något sött.

korseett
0

Va skönt! Först är det dag 3 och 4 som är jobbiga, sen kommer vecka 3 och sen kommer månad 3. iallafall efter vad jag har sett hur vi som jobbar med beroenden och omställningar har fått de svåra stunderna. Kan vara bra att veta.

Ayena
0

# 28 - Ja det känns som ett trappsteg upp.

Lustigt att det är 3:e dagen, 3:e veckan och 3:e månaden! Har detta med några cykler i kroppen att göra månne?

korseett
0

ingen aning faktiskt Gilla. Är bara min egen uppfattning om hur det sett ut i allmänhet. Tre är ju ett magiskt tal så vem vet?

Ayena
0

Jo jag tänkte också på detta Flört